Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Scam-annonser på Blocket?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Ricrob, 11 maj 2014.

1. Ricrob
    Trådstartare

Ricrob Friherre

Jag antar att det inte bara är jag som reagerat på den senaste tidens annonser som poppat upp, där kvalitetsur säljs till priser som är "lite för bra för att vara sanna". Annonserna är adresserade till olika platser i Sverige och så klart med olika namn men jag är ganska säker på att det är samma person/er som ligger bakom, då de är utformade väldigt likt varandra. Jag vet inte och har inte kontaktat säljaren/säljarna, utan spekulerar men vill iaf höja ett varningens finger så att ingen springer på en mina. Jag har sett ett gäng av dessa annonser på senaste men nu när jag sökte så var några borta, bl.a. ett Patek damur med kompl. för typ 20k, ett par Panerais förutom de nedan etc.

Döm själva:

http://www.blocket.se/helsingborg/Rolex_Daytona_vit_urtavla_40mm_53843400.htm?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/vasternorrland/Panerai_44mm_PAM00089_titan_53843539.htm?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/Panerai_PAM317_Luminor_8_Days_GMT_1950_Black_53840467.htm?ca=11&w=3

Adl_Sthlm, Ekmikael, Omen och 2 andra gillar detta.
  2. K-S

K-S Biskop

Ja det är en hel del sån där skit just nu! Se upp.

3. konkas

konkas Friends of KS

Förstår inte hur Blocket kan godkänna dem?

K-S gillar detta.
  4. MJ24

MJ24 Friends of KS

Verkar ju vara bra…alltså för bra för att vara sant!:banghead:
    Om någon kontaktar säljaren och får svar, vore det intressant att se hur det utvecklar sig…så posta gärna...

5. WHU

WHU Friends of KS

Från:
    Green Street
    En gemensam nämnare, är väl att det svenska språket är sådär i annonserna.
    Kul att klockorna har kön, funderar lite på vad som är skillnaden på Män och Herr?!?!

6. Silverminken

Silverminken Präst

Från:
    Skåne
    Har mailat på ett par och det är samma säljare.
    Gör som jag och anmäl alla bluff annonser.

Ekmikael och Omen gillar detta.
  7. TomasSthlm

TomasSthlm Bonde

Som svar får man att personen i fråga nyligen avslutat sin anställning i Sverige, och är tillbaka i Tyskland.
    Han skickar gärna klockan efter betalning.

8. JS

JS Friends of KS

Skumma

Översatta taffligt, på annonsen om daytonan har de översatt "dress watch" till en klocka man har till klänning :)

Stor sannolikhet att det är samma person baserat på språk och ordval etc

K-S, Boris Balkan och eriksson850 gillar detta.
  9. Bawkins

Bawkins Stadsbo

Reagerade också på de där annonserna när jag scannade Blocket.. Trist! Hoppas ingen faller för det.

10. wayne

wayne Friends of KS

Icaras gillar detta.
  11. Malakias

Malakias Friends of KS

Från:
    Vänliga Västmanland
    Handlindade, tre tunnor, sekunder enheten återställs, klänning stilar... Kastar ingen på Blocket ens ett öga på de här annonserna som ju dock handlar om en del pengar?

12. Bra info!

13. Micke B

Micke B Sweet cheeks

wow, fyndläge!

14. k0ltrasten

k0ltrasten Soy un culebra!

Har anmält säkert 4-5 annonser om dagen de senaste veckorna...

eriksson850 gillar detta.
  15. jandan

jandan Friends of KS

Blocket tjänar pengar på varje införd annons, tror faktiskt dom fullständigt skiter i om annonser ser ok ut eller inte.
    Tyvärr hjälper dom kriminella genom att inte bry sig. Och som sagt, nu verkar det finnas många scams där ute...

16. Pelarn65

Pelarn65 Friends of KS

Man kan undra varför inte blocket själva reagerar? När man lägger in annons så får man info att din annons läggs in efter kontroll.

17. Omen

Omen Goldmember

18. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Kolla i. Annonstråden "Blocket (och andra tokiga annonser)". Det vimlar av skitannonser med fake-klockor!

eriksson850 gillar detta.
  19. medinfoto

medinfoto Präst

Från:
    Borås
    Nog svårt att ha folk som är klockexperter, klädexperter, skoexperter, bilexperter etc etc som har tillräckligt bra koll på allt för att flagga suspekta annonser. Tyvärr.

Däremot skulle man kanske kunna införa lite "sanity checks" på en rent teknisk nivå som flaggar annonser för mer noggrann granskning. Om man anser det värt besväret, vet inte vad det "kostar" Blockat att ha fejk-annonser, förutom att kunderna eventuellt tröttnar och använder en annan sajt.

20. konkas

konkas Friends of KS

Om Blocket vill arbeta för att få bort bedrägerier borde det ringa ett antal klockor när dessa annonsörer lägger in sina annonser, är ju bara att titta på hur de är skriva så förstår man att detta är skumt!

21. Ricrob
    Trådstartare

Ricrob Friherre

Ja men detta är inte fakeklockor och i den tråden skrattar många åt texten i dessa annonser utan att uppmärksamma att de är uppenbara scam-annonser. Som sagt, ville bara ge ett lite head's up. :)

yonsson och Pelarn65 gillar detta.
  22. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Inget fel i att påminna. Säger bara att det är vanligt.
    Att köpa en fullprisad fake-klocka är också "scam".

23. Ricrob
    Trådstartare

Ricrob Friherre

Fake'sen är sällan fullprisade men ändå, face till vilket pris som helst är mycket rutigt en scam. ;)

24. TicTack

TicTack Stadsbo

Från:
    Framtiden
    Någon som minns Tradera Motor? Det var så fullt med scams att det var löjeväckande. Och anmälde man så brydde de sig inte.

25. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Gillar att ta en cigarr när jag är ute på en kortare nattpromenad någon gång i månaden... :cigar:

Tar en fråga samtidigt; hur långt ner röker ni på era cigarrer?

konkas gillar detta.
  26. Mw79

Mw79 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Ta gärna en skärmdump och lägg ut i stället för en länk. Annonserna försvinner (tack o lov) ganska så fort.

27. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn
    Tills det blir uppenbart varmt när man blossar. Då är det inte trevligt längre :)

Icaras gillar detta.
  28. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Hur landade mitt inlägg i den här tråden :dead:, så går det när man surfar innan man somnar... tack för svaret i i alla fall :D

29. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn
    Även irrelevanta frågor skall besvaras! :D

Icaras gillar detta.
  30. Weberg

Weberg Stadsbo

Från:
    Inte från Stockholm.
    Blocket har, precis som Tradera, givetvis järnkoll på dessa annonser men väljer att inte ta bort dem eftersom de skapar publicitet och trafik till sajterna. Det är inte konstigare än så. Vet inte hur Blocket ser på sitt ansvar, men hos Tradera får du ingen hjälp oavsett vilket problem du råkar ut för. De svarar oftast att "vi är bara en mötesplats mellan säljare och köpare och kan inte ta på oss något ansvar" och så är det med det.

Mårtenssons ur Brookfield