• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Schenker, hur gör de..

JohnDoe

Rolex
Utan att ha något som helst belägg så gissar jag på att större delen av allt som säljs på tratten är små billiga saker (dvs <500kr) och då vill folk ha så billig frakt som möjligt. Har de redan väntat 1-2v på att auktionen tar slur så spelar inte en veckas frakttid någon roll. Bara det är billigt.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Utan att ha något som helst belägg så gissar jag på att större delen av allt som säljs på tratten är små billiga saker (dvs <500kr) och då vill folk ha så billig frakt som möjligt. Har de redan väntat 1-2v på att auktionen tar slur så spelar inte en veckas frakttid någon roll. Bara det är billigt.
Du får verkligen till det, när du får det att låta som att personer som handlar på tradera är snåla idioter som gärna köper vilket skräp som helst bara det är billigt?! Jag har gjort mängder av köp på tradera, några under 500:-, mängder runt 1000-1500:-, flera runt 3000-5000:- och något dyrare.
Bara för att man har köpt något "billigt", innebär det inte att man inte vill ha det direkt eller säkert levererat.
Många säljare vägrar dock att byta leveranssätt även om du skriver att du vill betala extra för det, likaså vägrar flera upphämtning på plats även om du erbjuder dig att även betala för den tänkta frakten.

Tänk på att om man gillar vintage får man ta de försäljningskanaler som finns, och det är inte ett val mellan ad och gråhandel. Att välja vintage innebär heller inte ett sämre substitut mot att handla nytt.
 

JohnDoe

Rolex
Du får verkligen till det, när du får det att låta som att personer som handlar på tradera är snåla idioter som gärna köper vilket skräp som helst bara det är billigt?! Jag har gjort mängder av köp på tradera, några under 500:-, mängder runt 1000-1500:-, flera runt 3000-5000:- och något dyrare.
Bara för att man har köpt något "billigt", innebär det inte att man inte vill ha det direkt eller säkert levererat.
Många säljare vägrar dock att byta leveranssätt även om du skriver att du vill betala extra för det, likaså vägrar flera upphämtning på plats även om du erbjuder dig att även betala för den tänkta frakten.

Tänk på att om man gillar vintage får man ta de försäljningskanaler som finns, och det är inte ett val mellan ad och gråhandel. Att välja vintage innebär heller inte ett sämre substitut mot att handla nytt.
Självklart finns det allt på tradera som är både dyrt och billigt. Nu tänker jag inte bara på klockor. När man browsar runt lite på allt möjligt så är det väldigt mycket "krims krams" som säljs. Särskilt de som bedriver import av kinaprylar.... Min uppfattning är att volymen av alla auktioner är just sådana billiga grejer. Jag skrev också att jag inte har några som helst belägg utan gissar. När det gäller t.ex vintageklockor eller bildelar till entusiastbilar (har en bekant som renoverar en amazon) så är det säkerligen andra premisser som gäller. Men det faller ju inte i kategorin "större delen av allt som säljs" eller?
 

JohnDoe

Rolex
Kastar in en bild från området Accessoarer som är drygt 31k artiklar just nu. Av dem är ca 2.2k över 500kr.
Tycker det stämmer rätt bra med mitt antagande om volymfördelning.
image.png
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Självklart finns det allt på tradera som är både dyrt och billigt. Nu tänker jag inte bara på klockor. När man browsar runt lite på allt möjligt så är det väldigt mycket "krims krams" som säljs. Särskilt de som bedriver import av kinaprylar.... Min uppfattning är att volymen av alla auktioner är just sådana billiga grejer. Jag skrev också att jag inte har några som helst belägg utan gissar. När det gäller t.ex vintageklockor eller bildelar till entusiastbilar (har en bekant som renoverar en amazon) så är det säkerligen andra premisser som gäller. Men det faller ju inte i kategorin "större delen av allt som säljs" eller?
Vet inte hur mycket av allt det där "kinakrimskramset" som faktiskt säljs, jag brukar klicka bort nytt i filtret och bara söka på begagnat. Tror som dig att mycket nytt är upplagt av oportunistiska kinaimportörer/dropshippers, men att ganska små mängder av det som läggs upp faktiskt säljs. Speciellt om vi talar om och tittar i kategorin klockor (vi är ju ändå på ett klockforum), så känns det som att billiga krimskramset mest snurrar runt vecka efter vecka utan köpare. Oftast finns ju krimskramset inte ens i sverige, utan den som lagt upp det har bara tänkt att göra arbitragevinst på prisskillnaden i sverige och t.ex. aliexpress. När kunden klickar på köp, lägger säljaren en beställning med leverans från kina till kundens adress.

Har dock inte så mycket med schenker och fraktbolag i sverige att göra, men jag tror att dem flesta genomförda köpen genom tradera inte består av krimskramsprodukter (har dock inte heller något belägg för det utan gissar från egen erfarenhet och köphistorik)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Heja Schenker...efter ett samtal till deras kundtjänst får jag informationen att de inte riktigt vet vart mitt paket är.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Fyfan vad schenker är sega asså... beställde en telefon med schenker, lämnades in förra Ons (10/1) och sorterades först IDAG, fem dagar efter. Antar väl att det kommer imorgon då...

Paketet har alltså stått stilla i stockholm i fem dagar, hur lyckas dom?
6D27CA5D-3B03-4D24-98D2-99FE115524FC.png
 

mps

Cartier
Gillar hur DHL jobbar.
Varför inte jobba lite bakåtsträvande?
Beställde bildelar från Tyskland.
Åkte från företaget till 5-6anhalter i Tyskland.
Sedan var det i Malmö.
Två dagar senare var det i Tyskland igen.
Hemlängtan?
Sen låg det där två dagar.
På en dag åkte det sedan Tyskland, Malmö och hem till mig.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Gillar hur DHL jobbar.
Varför inte jobba lite bakåtsträvande?
Beställde bildelar från Tyskland.
Åkte från företaget till 5-6anhalter i Tyskland.
Sedan var det i Malmö.
Två dagar senare var det i Tyskland igen.
Hemlängtan?
Sen låg det där två dagar.
På en dag åkte det sedan Tyskland, Malmö och hem till mig.
Har själv bara upplevt fantastiskt snabb leveranstid med både DHL och UPS. Ditt fall måste verkligen vara ett extremt sådant.
 

mps

Cartier
Har själv bara upplevt fantastiskt snabb leveranstid med både DHL och UPS. Ditt fall måste verkligen vara ett extremt sådant.
Var ungefär lika krångligt gången innan med.
Skulle ändra adress för leverans.
Var tvungen att registrera på hemsidan, vänta på bekräftelse via posten.
En dag ringde lokala budfirman som skulle köra ut.
Jag förklarade att jag väntade på en ändring av adress.
Killen svarar: Ja de j#vlarna är lite dryga. Var vill du att jag ska lämna?
Problemet löst :)
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Var ungefär lika krångligt gången innan med.
Skulle ändra adress för leverans.
Var tvungen att registrera på hemsidan, vänta på bekräftelse via posten.
En dag ringde lokala budfirman som skulle köra ut.
Jag förklarade att jag väntade på en ändring av adress.
Killen svarar: Ja de j#vlarna är lite dryga. Var vill du att jag ska lämna?
Problemet löst :)
Haha okej. Var det DHL freight då kanske? De gånger jag använt DHL var det Express med flyg från Hong Kong. Tog bara två dagar, fantastiskt smidigt.

Men jag kan definitivt tänka mig att småsaker som leveransadressändringar osv blir ett helvete med DHL. De är lite väl byrokratiska.
 

mps

Cartier
Haha okej. Var det DHL freight då kanske? De gånger jag använt DHL var det Express med flyg från Hong Kong. Tog bara två dagar, fantastiskt smidigt.

Men jag kan definitivt tänka mig att småsaker som leveransadressändringar osv blir ett helvete med DHL. De är lite väl byrokratiska.
Var enklaste frakten.
Inga akuta grejjer så inte direkt viktigt.
Mest imponerande hur krångliga vissa företag kan vara.

Jobbar själv för ett företag som satsar på att vara krångliga.
Känns ibland som man försöker byta däck med en skruvmejsel.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Schenker ”samfraktar” sina privatpaket. Det innebär att logistiken styrs på ett annat sätt. Posten mfl kommer och hämtar oavsett hur mycket paket som ligger hos ett ombud/terminal. Schenker väntar istället tills viss volym har lämnats in. Det innebär alltså att paket medvetet kan ligga i flera dagar tills det är ”värt” att skicka en lastbil.

Så nu vet ni det.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Schenker ”samfraktar” sina privatpaket. Det innebär att logistiken styrs på ett annat sätt. Posten mfl kommer och hämtar oavsett hur mycket paket som ligger hos ett ombud/terminal. Schenker väntar istället tills viss volym har lämnats in. Det innebär alltså att paket medvetet kan ligga i flera dagar tills det är ”värt” att skicka en lastbil.

Så nu vet ni det.
Ja, men betalar jag 130kr för frakt av en mobiltelefon vill jag inte att de "samfraktar" och att paketet står stilla i huvudstan i fem dagar?! Visst, kostade frakten 50kr skulle det väl vara OK men 130? Nä, Schenker är fan sämst.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Ja, men betalar jag 130kr för frakt av en mobiltelefon vill jag inte att de "samfraktar" och att paketet står stilla i huvudstan i fem dagar?! Visst, kostade frakten 50kr skulle det väl vara OK men 130? Nä, Schenker är fan sämst.
Du som privatperson är lågprioriterad så att säga. ;)
Men nu vet du/ni så vill man skicka snabbt är det faktiskt bättre i normalfallet att använda postnord.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Varför är det märkligt?
Deras mål är att tjäna pengar och ditt paket är ett i mängden. Man får var man betalar för.
Tycker du inte det är märkligt att PostNord kan fixa rekfrakt åt mig för samma pris, dessutom försäkrat? PostNord!! Världens sämsta postbolag i historien haha. Det är det som är det märkliga.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Jo men det blir fel när man kan skicka grejer med posten för samma pengar och det tar hälften så lång tid att komma fram.
Tycker du inte det är märkligt att PostNord kan fixa rekfrakt åt mig för samma pris, dessutom försäkrat? PostNord!! Världens sämsta postbolag i historien haha. Det är det som är det märkliga.
Nu antong jag att @TobiasD menade att det var märkligt att han var lågprioriterad, därför ställde jag frågan.
 

Dreas89

Cartier
2-Faktor
Ja, men betalar jag 130kr för frakt av en mobiltelefon vill jag inte att de "samfraktar" och att paketet står stilla i huvudstan i fem dagar?! Visst, kostade frakten 50kr skulle det väl vara OK men 130? Nä, Schenker är fan sämst.
130kr? Det är ju ingenting när man pratar om snabb frakt.
 
Topp