• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Schwarz Etienne, en liten fin tillverkare

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Till Donkii
Efter förfrågan om mer info kring min Flyback så gör jag en liten presentation för de som är intresserade.

Historia
Schwarz Etiennes (SE) historia går tillbaka till 1902 då makarna Paul Arthur Schwarz och frun Olga Etienne grundade företaget. Inledningsvis (de första generationerna av familjen Schwarz Etienne) designade klockor och urverk till andra tillverkare så som Dunhill, Chanel m.f.
År1992 beslutade man att lägga om tillverkningen till att producera klockor under eget namn. Företaget hölls inom familjen i exakt 100 år innan men 2003 sålde företaget. Nu drivs det i regi under en företagsgrupp styrd av Raffaello Radicchi.
2013 visar SE upp tre helt nyutvecklade urverk på Baselworld 2013. Ett mekaniskt, ett automatiskt (microrotor) och ett Tourbillonverk.
ASE_ambiance-1.jpg

Schwarz Etienne tillverkar lite exklusivare klockor som går i elegant/elegant-sport stil. De flesta klockorna är av ädla metaller men de tillverkar även i stål, såsom min. De ligger i La Chaux-de-Fonds, Schweiz.
Hemsida: http://schwarz-etienne.ch/

IMG_0340.JPG


Min Schwarz Etienne Flyback
Jag brukar kalla min SE för Power dressare, det är en flyginspirerad modell som är ganska stor men samtidigt väldigt elegant och passar väl till kostym (men fungerar väl till jeans och T-shirt :) med). På sitter ett härligt fet alligatorband. Jag tycker kvalitetskänslan är oklanderlig och den känns ordentligt lyxig. SE är en liten tillverkare och gör klockor i mindre serier (som ni kan se av numreringen på sidan av min!).
Jag har haft klockan ett antal år nu (fem, för att vara precis) och trivs väldigt bra med den. Jag ropade in den på en Kaplans klockauktion. Den är lite snarlik IWCs flygarkronografer men med ett lite mer elegant stuk och lite mer levande tavla IMOP. Safirglaset har en AR som fungerar väl, men som tyvärr är lite repad.
Klockan är 43 mm och nästan 15mm tjock. Det är en stor klocka men den sitter väldigt väl. Vattentät till 50 meter. Verket i min är baserad på en Valjoux 7750 som jag förstått. Verket är fint utsmyckat och komplikationer förutom tid och kronograf är "big date" samt flyback-funktionen.
Vid tidtagning så fungerar det normalt så här; Tidtagning påbörjas vid tryck på pusher kl 2. Stopp vid kl 2 samt nollställning vid tryck på pusher kl 4.
Flyback innebär att tidtagningen påbörjas som vanligt med tryck kl 2. Skillnaden är sedan att om man vill använda flyback-funktionen så trycker man på pushern kl 4 som;
1. Stoppar tidtagningen
2. Nollställer
3. Sätter igång ny tidtagning
allt med ett tryck. Detta är en funktion som kommer från då piloterna navigerade efter karta, riktning och tidtagning. Man styr en viss tid i en riktning under specificerad tid, byter riktning för färd en viss tid.
Denna funktion kom väl till pass då jag klockade min frus verkar vid vår yngsta dotters födelse! :D

Mer bilder!
IMG_0339.JPG
IMG_0341.JPG

IMG_0342.JPG

IMG_0344.JPG

IMG_0343.JPG

IMG_0350.JPG

IMG_0349.JPG

IMG_0347.JPG

IMG_0345.JPG

IMG_0346.JPG



// Rozzy :cool:
 

Sonos

Omega
Väldigt fin klocka! Vad är det för årsmodell på den där? Jag gick in på deras hemsidan och såg nämligen att pusherna inte är runda på de nya klockorna:)
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Väldigt fin klocka! Vad är det för årsmodell på den där? Jag gick in på deras hemsidan och såg nämligen att pusherna inte är runda på de nya klockorna:)
Tack!
Jag vet ärligt talat inte, jag skulle dock gissa tidigt 2000 (2002-2007?). Ja, modellen har senare fått kantiga tryckknappar. Jag är nöjd med mina runda då jag föredrar det.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Ahhh, där kom den :) Den är ju så jäkla skön, älskar bigdate grejen och hela uppställningen på tavlan. Röda detaljen på visarn och ja, det är en grymt cool klocka :)
Vet inte varför men dina bilder lockar alltid till köp. Stötte på en sådan när jag satt och trålade på bukten, tror budet då var uppe i 28k. Synd på 43mm för min egen del men på dina armar ser den ut att sitta som gjutet!

Du har en ganska brett spektra av klockor, finns det något som du saknar i lådan idag? Du kör mycket "udda" och går din egen väg, antar att du kör på det du gillar. Men tänker du något ur en ev. försäljningssynpunkt när du köper klockor eller är det så enkelt att alla klockor stannar?
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Tack Donkii ,
Jag går helt på design och känsla och gillar oftast sådant som är lite eget och inte så vanligt. Jag köper klockor till ett pris som gör att jag minst skall få tillbaka pengarna och att det kännas som en god affär gör bara att klockköpet känns än mer positivt! Sedan så säljer jag väldigt sällan någon klocka... :oops:
Jag har ganska många klockor nu men gillar att variera mig och kunna få till en perfekt match, känsla eller stuk, precis som jag är noggrann med sko och klädvalet.
Saknar något? Nej, inte nu då jag har lite guld på väg in... ;)
 
Kul att få lära sig lite mer om en för mig okänd tillverkare, snygg klocka och fina bilder.
Flybacken är omistlig när man vill köra sekvenstidtagning vid äggkokningen :)
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Ännu ett ironiskt inlägg alltså...

:p

Fantastiskt. Gillar dina inlägg, dina foton och dina klockor. Du har ju skrivit lite om den förr men tack för ännu ett kvalitetsinlägg.

Håller med tidigare talare om att jag verkligen gillar din bredd i klockboxen och att du kör på de udda inslagen. Det breddat KS och det är oerhört kul! Tack!
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Väldigt slarvig finishering av verket i jämförelse med micro-rotor verket, inte symetriskt blånering av skruvarna istället för att de blånerats i en härdugn. (Slarvfel/lathet med andra ord)

Men klockan är snygg i varje fall!
Tack!
Jag vet inte, jag tycker det ser rätt fint finisherat. Nu har jag ju fotograferat genom boettlocket och verket är servat (om det nu påverkar skruvarna). Men du som student har nog bättre koll på sådana detaljer än jag. :)
 
Topp