• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

scotsbright

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Med handkraft och mjuka slipdon blir det runt, hur runt beror så klart på vem som utför det. Hur hårda slipdon man kan ha beror helt på boettformen.

Absolut, men även proffsen använder en viss typ av flexibelt slipmaterial för borstning. Man använder knappast keramiskt bundna eller CBN skivor om vi ska prata hårdhet.
Bara så att folk här pratar om äpplen och äpplen.

Scotch Brite är dessutom ett varumärke som säkerligen i någon form används av vissa klocktillverkare.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag har inte gjort allt för avancerade saker hos honom... Och jag vet inte exakt vad du menar med boettarbeten.
Bytt stift i en länk, bytt bezel & insert. Servat och bytt packningar (och trycktestat) men har inte gjort några mer omfattande arbeten på boetten eller liknande.
Känns inte aktuellt att orda om detta mer.
Absolut, men även proffsen använder en viss typ av flexibelt slipmaterial för borstning. Man använder knappast keramiskt bundna eller CBN skivor om vi ska prata hårdhet.
Bara så att folk här pratar om äpplen och äpplen.

Scotch Brite är dessutom ett varumärke som säkerligen i någon form används av vissa klocktillverkare.
Om det behövs ja, precis som jag skrev. Finns även många inkompetenta "proffs" på bla. Rolex, Cartier osv.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Känns inte aktuellt att orda om detta mer.

Om det behövs ja, precis som jag skrev. Finns även många inkompetenta "proffs" på bla. Rolex, Cartier osv.

Scotch Brite är amerikanska 3Ms produkt. Jag jobbar åt den Schweiziska motsvarigheten och vi säljer till bland annat Rolex. Scotch Brite är inte per automatik en tvättsvamp. Det finns hur många varianter som helst.
Men flexibilitet slipmaterial används för borstning av klockor, dock inte riktigt samma som Julas produkter :)
 

McGyver

Rolex
För att få en till dimension på det här med borstning - det är skillnad på en dragen yta och en som har slipas med ett roterande verktyg, STOR skillnad utseendemässigt!
På mina Rolex är de borstade ytorna slipade med ett roterande verktyg från början vilket gör det mycket svårt att få till en likvärdig yta med en slipduk!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Scotch Brite är amerikanska 3Ms produkt. Jag jobbar åt den Schweiziska motsvarigheten och vi säljer till bland annat Rolex. Scotch Brite är inte per automatik en tvättsvamp. Det finns hur många varianter som helst.
Men flexibilitet slipmaterial används för borstning av klockor, dock inte riktigt samma som Julas produkter :)
Beror som sagt helt på vad det är för yta och urmakare som utför borstningen. Finns inget entydigt "svar" här. Det jag däremot vet är att många ur får sämre borstning än vad de förtjänar.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Beror som sagt helt på vad det är för yta och urmakare som utför borstningen. Finns inget entydigt "svar" här. Det jag däremot vet är att många ur får sämre borstning än vad de förtjänar.

Ja, man har sett många skräckexempel. Jag har själv fixat till lite länkar på billigare klockor med förvånansvärt bra resultat men skulle aldrig ge mig på några kostsamma klockor.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
För att få en till dimension på det här med borstning - det är skillnad på en dragen yta och en som har slipas med ett roterande verktyg, STOR skillnad utseendemässigt!
På mina Rolex är de borstade ytorna slipade med ett roterande verktyg från början vilket gör det mycket svårt att få till en likvärdig yta med en slipduk!

PMa mig om du vill ha lite olika borstar etc för experiment.
 

Amme

Cartier
Varför ens posta om du bara är ute efter att vara dryg i den här tråden?

//m
Håller inte med dig, jag gav dig konkret vägledning utan spekulation. Hade tillhandahållit före och efter bilder om du bett om det. Men spekulera vidare ni med era sliprondeller. Over and out :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Håller inte med dig, jag gav dig konkret vägledning utan spekulation. Hade tillhandahållit före och efter bilder om du bett om det. Men spekulera vidare ni med era sliprondeller. Over and out :)
Din "vägledning" bidrar till folksjukdomen "övertro till sin egen förmåga" som skadar många ur.
 
  • Like
Reactions: Nic

Ruben

Rolex
Jag hade inte gjort det själv på en Rolex länk med glidelock ala 16-18k(?). Kan bli en onödigt dyr historia. Känns mer värt att lämna in hos AD i sådana fall.
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Ganska mycket fakta också.
Värsta kombon. Riktig fakta som används i fel sammanhang är riktigt farligt. Att bearbeta metallytor för finishen skull är en svår konst och kräver både kunskap och erfarenhet och inget man bara läser sig till. Sen har vi nog alla olika preferenser på vad som är ett "bra" resultat av ett hemmafix:D
 

CLT

Rolex
Värsta kombon. Riktig fakta som används i fel sammanhang är riktigt farligt. Att bearbeta metallytor för finishen skull är en svår konst och kräver både kunskap och erfarenhet och inget man bara läser sig till. Sen har vi nog alla olika preferenser på vad som är ett "bra" resultat av ett hemmafix:D
Faktan i tråden jag syftar på är att man inte ska försöka sig på det själv eftersom att man varken har kunskap eller rätt verktyg.

Finns så många förstörda boetter där klåpare försökt att polera.
 
Topp