• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Scubapro 500

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Nu har jag 6 veckor semester :) Varför inte börja första semesterdagen med att skriva om en sommarbeater!

Scubapro grundades 1963 i USA av dykarlegendaren Gustav Dalla Valle (valdes 2000 in i International Scuba Diving Hall of Fame) och Dick Bonin. Efter flera lyckade produkter växte Scubapro till en av de ledande företagen för dykutrustning.
Alla deras produkter märktes med den välkända S loggan.

Nog om företaget och vi fokuserar på det viktiga istället. Dykarklockar!
Scubapro har genom åren samarbetat med flera företag för att få fram bra dykarklockor. Många har säkert sätt en Seiko med Scubapro 450 texten på tavlan. Denna tavla är väldigt vanlig att "modda" sin Seiko med. Tyvärr är det nästan alltid en fejktavla. Många vill få det till "aftermarket" men det är en fejktavla!

Denna tråd kommer handla om Scubapro 500 vilket jag är en lycklig ägare till :)
För mig började intresset för denna klocka när jag läste på gamla TTT om låneur 22. (Kommer återkomma till det senare) Jag började kolla runt lite och märkte att man får väldigt mycket klocka för pengarna. Vem vill inte ha en grym vintagedykare för under 10k? När Omega Ploprof och Comex-sub kostar fläsk!
Men samtidigt hade jag en Lemania Tg195 i tankarna. Till sista blev det den sistnämnda och Subapro fick vänta. För något år sedan kom en annons upp på KS, då var det bara att slå till.



Scubapro 500 tillverkades under 70-talet till omkring början av 80-talet. Några exakta årtal kan jag inte men denna annons skall vara från 1978. Även vem som har tillverkat Scubapro500 är oklart. Det finn flera liknande klockor från den här tiden. Ett exempel är Nivada Diver "Glx Taravana" 50 atm som även hade sama urverk, fast med överlag sämre finish.

Om ni vill ha en fetare guldklocka än Målarn, köp en Scubapro i guld!


Lite info.
Scubapro 500
Boett: 41 mm
Mellan bandhornen: 20 mm
ATM: 500m
Urverk: Eta 2784



Klockan känns tjock, stabil och knubbig på näven. Vridringen är hög och det är ett riktigt gött klickande när man vrider på den. Det känns verkligen som en gedigen konstruktion. Funkar även som sänke när man fiskar!
Om du är ute efter en tuff dykare så är detta rätt klocka.



Som ni märker gillar jag denna klocka, den känns som ett verktyg. Antagligen är det inte bara jag som gillar Scubapro 500. Det finns en historia om att även svenska marinen införskaffade sig några stycken.
LÅNEUR 22
"Åke Janzon (Lt. Kustjägare) var dykinstruktör i Karlskrona. Klockan köptes av Åke 1991.
Klockan har tillhört Åkes son Thomas Janzon, Attackdykare (kpt. kustjägarskolan KA-1 vaxholm)
Klocka har bla. varit på övning/uppdrag i Rödahavet ca 15 ggr samt var med 27:e oktober 1981, då den Ryska U137 gick på grund i Karlskronas skärgård



/salmonia
"
Även Norges försvar skall ha en förkärlek till Scubapro 500



Jag kommer inte på så mycket mer att säga om Scubapro 500 i skrivande stund. Här kommer några mer bilder







Ni får ha en härlig semester! För det skall jag ha :)
/Jonas
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bra write up! Vad vet du om Seiko x scubapro? Är alla fake eller fanns samarbetet? Om det fanns, hur såg det ut? Känns ju inte som ett vidare nödvändigt samarbete om det bara är texten på urtavlan som är från scubapro.
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Bra write up! Vad vet du om Seiko x scubapro? Är alla fake eller fanns samarbetet? Om det fanns, hur såg det ut? Känns ju inte som ett vidare nödvändigt samarbete om det bara är texten på urtavlan som är från scubapro.
Jag har inte fördjupat mig något i det, men min uppfattning är att dessa finns.
Är den vanliga seikon tät till 450m? Jag tror att Scubapro beställde klockor från Seiko med en kravspec, satte loggan på och sålde i dykaffärer. Det är min teori. Finns flera sådana exempel med företag och klocktillverkare.
 

Onelund

Rolex
riktigt schyssta dessa, ångrar att jag sålde den jag hade, skulle varit perfekt som vardaagsklocka i min nuvarande värld
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har inte fördjupat mig något i det, men min uppfattning är att dessa finns.
Är den vanliga seikon tät till 450m? Jag tror att Scubapro beställde klockor från Seiko med en kravspec, satte loggan på och sålde i dykaffärer. Det är min teori. Finns flera sådana exempel med företag och klocktillverkare.
Nej, 6309 som den brukar sitta i är bara 150m.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Grattis till en fet dykare! Mig veterligen har inte Tudor MN och Rolex Milsubbar tampats med ryska ubåtar, så din måste ju vara coolare än dom. .-)
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Bra write up! Vad vet du om Seiko x scubapro? Är alla fake eller fanns samarbetet? Om det fanns, hur såg det ut? Känns ju inte som ett vidare nödvändigt samarbete om det bara är texten på urtavlan som är från scubapro.

Finns väll äkta 7040 med scubapro märkning? Har inte S.L en? Utan att vara hundra på något av detta men vill minnas jag läst det :-/

Så grym klocka Jonas, hur i hela friden jag tänkte när jag flippade Juwelen nedan (som delar mkt DNA med din) är ofattbart!

DSC_0255-1.jpg


Som du säger, mkt coolare blir det inte om man inte slänger upp pengar på en ploprof :)
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
I mina ögon sett så skall just en sådan här modell vara sliten, klockor i mint har en tendens att kännas själlösa
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Stentuff, sålde den endast för att jag blivit med ploprof. Tror inte Scubapro hade något med boetten att göra, utan en hyllprodukt från någon av boettillverkarna. Inte ens Heuer ägde sina boetter och jag har läst att de krigade för att få ensamrätt på Monacoboetten. De lyckades väl rätt bra kanske iom att man inte ser boetten hos andra så ofta. Men de finns med Bucherer, Edox, Diarex och Eusi på tavlan.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Bra write up! Vad vet du om Seiko x scubapro? Är alla fake eller fanns samarbetet? Om det fanns, hur såg det ut? Känns ju inte som ett vidare nödvändigt samarbete om det bara är texten på urtavlan som är från scubapro.

Det var 6306-7001 som man gjorde Scubaprovarianter på, inte 6309.

Här den vanliga 6306;

amedyguj.jpg


Tror inte 450 syftar på djup utan mer är en cool modellbeteckning :)


Skickat från min Commodore 64
 

meo_swe

Audemars
FET JÄVLA SAK!
Men hur hög är den? Eller missade jag det i texten?
Och ganska ballt att den slagits mot ryska ubåtar. :)
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Trevlig inför-sommar läsning, tack för ett välskrivet inlägg!
Har själv också snöat in på det tooliga, vintage dykarstuket mycket! Stenhård, överdimensionerad och helrätt vridning.
Grattis till semester och en grym klocka:)
 

Jonte73

Audemars
Satans fet, den på armen after dyk på någon inhemsk sjökrog uppe i Öregrund så är man helt klart etta !
Skadar ju inte att den jagat ryssar heller ;)
 

Randel

Cartier
Riktigt trevligt inlägg, jag gillar verkligen den där Scubapro! Snyggt på ett fett Zulu också, det adderar till det "tooliga" tycker jag. Bra jobbat :)
 
Topp