Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sista chansen att rösta! Röstningen stänger 23:59 idag.

Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Scubapro 500

Diskussion i 'Recensioner & Köpguider' startad av Mr_Jonas, 30 juni 2014.

1. Mr_Jonas
    Trådstartare

Mr_Jonas Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Nu har jag 6 veckor semester :) Varför inte börja första semesterdagen med att skriva om en sommarbeater!

Scubapro grundades 1963 i USA av dykarlegendaren Gustav Dalla Valle (valdes 2000 in i International Scuba Diving Hall of Fame) och Dick Bonin. Efter flera lyckade produkter växte Scubapro till en av de ledande företagen för dykutrustning.
    Alla deras produkter märktes med den välkända S loggan.
    Nog om företaget och vi fokuserar på det viktiga istället. Dykarklockar!
    Scubapro har genom åren samarbetat med flera företag för att få fram bra dykarklockor. Många har säkert sätt en Seiko med Scubapro 450 texten på tavlan. Denna tavla är väldigt vanlig att "modda" sin Seiko med. Tyvärr är det nästan alltid en fejktavla. Många vill få det till "aftermarket" men det är en fejktavla!

Denna tråd kommer handla om Scubapro 500 vilket jag är en lycklig ägare till :)
    För mig började intresset för denna klocka när jag läste på gamla TTT om låneur 22. (Kommer återkomma till det senare) Jag började kolla runt lite och märkte att man får väldigt mycket klocka för pengarna. Vem vill inte ha en grym vintagedykare för under 10k? När Omega Ploprof och Comex-sub kostar fläsk!
    Men samtidigt hade jag en Lemania Tg195 i tankarna. Till sista blev det den sistnämnda och Subapro fick vänta. För något år sedan kom en annons upp på KS, då var det bara att slå till.

Scubapro 500 tillverkades under 70-talet till omkring början av 80-talet. Några exakta årtal kan jag inte men denna annons skall vara från 1978. Även vem som har tillverkat Scubapro500 är oklart. Det finn flera liknande klockor från den här tiden. Ett exempel är Nivada Diver "Glx Taravana" 50 atm som även hade sama urverk, fast med överlag sämre finish.

Om ni vill ha en fetare guldklocka än Målarn, köp en Scubapro i guld!

Lite info.
    Scubapro 500
    Boett: 41 mm
    Mellan bandhornen: 20 mm
    ATM: 500m
    Urverk: Eta 2784

Klockan känns tjock, stabil och knubbig på näven. Vridringen är hög och det är ett riktigt gött klickande när man vrider på den. Det känns verkligen som en gedigen konstruktion. Funkar även som sänke när man fiskar!
    Om du är ute efter en tuff dykare så är detta rätt klocka.

Som ni märker gillar jag denna klocka, den känns som ett verktyg. Antagligen är det inte bara jag som gillar Scubapro 500. Det finns en historia om att även svenska marinen införskaffade sig några stycken.
    LÅNEUR 22
    "Åke Janzon (Lt. Kustjägare) var dykinstruktör i Karlskrona. Klockan köptes av Åke 1991.
    Klockan har tillhört Åkes son Thomas Janzon, Attackdykare (kpt. kustjägarskolan KA-1 vaxholm)
    Klocka har bla. varit på övning/uppdrag i Rödahavet ca 15 ggr samt var med 27:e oktober 1981, då den Ryska U137 gick på grund i Karlskronas skärgård

/salmonia
    "
    Även Norges försvar skall ha en förkärlek till Scubapro 500

Jag kommer inte på så mycket mer att säga om Scubapro 500 i skrivande stund. Här kommer några mer bilder

Ni får ha en härlig semester! För det skall jag ha :)
    /Jonas

ollkli, Sjobedan, MAK och 45 andra gillar detta.
  2. hedbrg

hedbrg Borgare

Sjukt fet!

3. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Bra write up! Vad vet du om Seiko x scubapro? Är alla fake eller fanns samarbetet? Om det fanns, hur såg det ut? Känns ju inte som ett vidare nödvändigt samarbete om det bara är texten på urtavlan som är från scubapro.

4. Mr_Jonas
    Trådstartare

Mr_Jonas Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Jag har inte fördjupat mig något i det, men min uppfattning är att dessa finns.
    Är den vanliga seikon tät till 450m? Jag tror att Scubapro beställde klockor från Seiko med en kravspec, satte loggan på och sålde i dykaffärer. Det är min teori. Finns flera sådana exempel med företag och klocktillverkare.

5. Jokkmokkswe

Jokkmokkswe Lappskojsaren

Från:
    Sthlm
    Ser grym ut, och fet. Är du nöjd?

6. Mr_Jonas
    Trådstartare

Mr_Jonas Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Mycket :) jag funderar på ifall jag skall leta efter en i mint. Tycker det är lite tråkigt att lysmassan har fallit av på några ställen.

7. Onelund

Onelund Biskop

Från:
    Småland
    riktigt schyssta dessa, ångrar att jag sålde den jag hade, skulle varit perfekt som vardaagsklocka i min nuvarande värld

8. yonsson

Från:
    GBG
    Nej, 6309 som den brukar sitta i är bara 150m.

9. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Grattis till en fet dykare! Mig veterligen har inte Tudor MN och Rolex Milsubbar tampats med ryska ubåtar, så din måste ju vara coolare än dom. .-)

10. Jockinho

Jockinho Friends of KS

Från:
    Motala
    Finns väll äkta 7040 med scubapro märkning? Har inte S.L en? Utan att vara hundra på något av detta men vill minnas jag läst det :-/

Så grym klocka Jonas, hur i hela friden jag tänkte när jag flippade Juwelen nedan (som delar mkt DNA med din) är ofattbart!

Som du säger, mkt coolare blir det inte om man inte slänger upp pengar på en ploprof :)

Rozzy gillar detta.
  11. yonsson

Från:
    GBG
    Tror john b tagit lite goa bilder på den modellen.

12. Jokkmokkswe

Jokkmokkswe Lappskojsaren

Från:
    Sthlm
    I mina ögon sett så skall just en sådan här modell vara sliten, klockor i mint har en tendens att kännas själlösa

13. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Stentuff, sålde den endast för att jag blivit med ploprof. Tror inte Scubapro hade något med boetten att göra, utan en hyllprodukt från någon av boettillverkarna. Inte ens Heuer ägde sina boetter och jag har läst att de krigade för att få ensamrätt på Monacoboetten. De lyckades väl rätt bra kanske iom att man inte ser boetten hos andra så ofta. Men de finns med Bucherer, Edox, Diarex och Eusi på tavlan.

yonsson gillar detta.
  14. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Rolig läsning och riktigt tuffa klockor.

15. k0ltrasten

k0ltrasten Soy un culebra!

Fan vad grym! :) Måste också införskaffa mig en vintage dykare tror jag

yonsson gillar detta.
  16. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Det var 6306-7001 som man gjorde Scubaprovarianter på, inte 6309.

Här den vanliga 6306;

Tror inte 450 syftar på djup utan mer är en cool modellbeteckning :)

Skickat från min Commodore 64

Grafton gillar detta.
  17. meo_swe

meo_swe Biskop

FET JÄVLA SAK!
    Men hur hög är den? Eller missade jag det i texten?
    Och ganska ballt att den slagits mot ryska ubåtar. :)

18. Mr_Jonas
    Trådstartare

Mr_Jonas Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Så är det. Kollade på en bild nu och såg att det stod 150m :)

19. john b

john b Präst

Nope.
    Tyvärr.

yonsson gillar detta.
  20. Mr_Jonas
    Trådstartare

Mr_Jonas Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Höjden är ca 15mm. Mätte nu med en tumstock

Grafton och yonsson gillar detta.
  21. yonsson

Från:
    GBG
    Samma boett ju...

Scaramanga gillar detta.
  22. meo_swe

meo_swe Biskop

Helvete. En sk. Grisajävel! Inget man har under skjortärmen direkt... Men galet ball med ett bra slitet och blekt Zulu...

23. Weasel

Weasel Friends of KS

Från:
    Orten
    Trevlig inför-sommar läsning, tack för ett välskrivet inlägg!
    Har själv också snöat in på det tooliga, vintage dykarstuket mycket! Stenhård, överdimensionerad och helrätt vridning.
    Grattis till semester och en grym klocka:)

Mr_Jonas gillar detta.
  24. StarMan

StarMan Friends of KS

Från:
    Västerbotten
    Den är riktigt grym, tack för ett bra inlägg!

25. Jonte73

Jonte73 Friends of KS

Satans fet, den på armen after dyk på någon inhemsk sjökrog uppe i Öregrund så är man helt klart etta !
    Skadar ju inte att den jagat ryssar heller ;)

26. Maro

Maro Friends of KS

Från:
    Varberg
    Köttigt och gött inlägg! Man kan ju bara älska den där boetten! Fläskig!!

27. KMS

KMS Friends of KS

Från:
    GBG
    Grymt inlägg å ännu grymmare klocka!

28. Randel

Randel Friends of KS

Riktigt trevligt inlägg, jag gillar verkligen den där Scubapro! Snyggt på ett fett Zulu också, det adderar till det "tooliga" tycker jag. Bra jobbat :)

29. babanker

babanker Borgare

Från:
    F ks
    Tack för fint inlägg! I helguld, hur sällsynta är dom? Försökte googla men hittade inte mycket alls.

30. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Mycket läcker dykare!