• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

SD 1665 eller Sub 1680 Red

Tycker bägge är fantastiska och de ligger ungefär i samma prisklass. Vilken skulle ni välja och varför? Vad tror ni om prisutveckling framöver för de bägge modellerna?

/TT
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Jag körde mot rött. Det är något som är så löjligt förhöjande med den där lilla röda texten. Dessutom tycker jag att 1680 är den coolaste suben. SD är, som du säger, fantastisk den med. Men vill man inte innerst inne ha dubbelrött då? Eftersom du nosar efter rött så satsa på en 1680. Prisutvecklingen är det ju svårt att sia om men rödingarna verkar ha ökat en del senaste året. Men det gäller nog vintage Rolex överlag. Avgörande är att satsa på ett fint exemplar.
Slänger med en bild på min för att läska dig. :)
wundlander-5-jpg.32490
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Intressant frågeställning! Jag är egentligen inte 100 på den där bubblan, så vad gäller sub brukar jag spana på 5513. På 1665:an får du ju datum, som ju onekligen är en rätt användbar komplikation, samtidigt som du slipper bubblan utan att byta plexi och stöta dig med Rolex-talibanerna. Och den är ju, tycker jag, den tooligaste av Rolex alla tool-watches!
Med det sagt så är ju, som wundlander påpekar, å andra sidan den röda texten magiskt tilldragande... Och en DRSD ligger väl ett par pinnar upp på prisstegen, om jag inte minns helt fel.
Jag kan m a o inte hjälpa dig!:)
Men du får ju en stenhård klassiker vilken du än väljer. Lycka till!
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Jag tycker 1665 , det är min personliga favorit rolex. Gillar det grova .. Om jag hade kört på sub så hade jag kört utan bubbla , 5513. Svårt att uppskatta värdeuppgången i framtiden....
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Kör på båda :)
Skulle inte sälja min 1680 för att köpa en 1665, så däri ligger min prio. Har dock mer än en gång funderat på att låta rödingen gå till förmån för en 1655 som jag tycker är sjukt coola.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
1680 sitter enligt mig skönare på armen,SD bygger upp mer, är tyngre och känns mer konstant. Dock är är SD en klart roligare modell!
Att den sedan finns med rödkladd gör ju inget :)

Satsar du på en SD med ordentligt domat plexi så blir det klart roligare än en standard Rödsub.....men nosar du tidig MF med bits and bobs....så blir det ett svårare val.....

image.jpg
 

Guillbert

Audemars
2-Faktor
Båda är grymma klockor.

Själv har jag varit sugen på båda men inte riktigt vågat ge mig in i vintage världen.

DRSD smället högst men om man ska ha en vit så hade jag kört på en Rail dail. Varför kan man undra och det enkla svaret är för att det är nördigt :)
 

thomastheswede

Audemars
När det gäller värdet så är det ju som sagt svårt att sia men det är en intressant frågeställning som jag själv funderat på även om jag inte i första hand tänker investering när jag köper klocka.

Antar att du läst in dig här: http://www.doubleredseadweller.com/watch-info/
och här:
http://quicklook.watchprosite.com/s...67698/t-quicklook-rolex-1665-the-great-white/

Några konstateranden:

Rött är alltid rött, 1680 Red är en ikon i klockvärlden tillsammans med DRSD.

Great White å andra sidan ganska ovanliga och i mina ögon en Uber-tool watch. DRSD gjordes i (minst) tio år, Great White bara från 77-82 så den BORDE ju kunna vara mer ovanlig än en DRSD.

Det finns ungefär lika många av varje till salu på chrono just nu.

I Sverige ser man väldigt sällan några great white till salu (blocket, KS, TTT) tycker jag, mer vanligt med röd-subbar.

Det begärda priset för ett full set är i dagsläget ungefär detsamma (100-130tkr).

That said, jag tycker i slutändan att du ska välja den som KÄNNS bäst. Gillar du glas med eller utan bubbla? Tycker du det är coolt med heliumventil och super dome? Är rött snyggare än vitt?

Kolla runt, läs och känn efter. Jag tror värdeutvecklingen är ungefär densamma men jag är långt ifrån någon expert.

/T



PS. Har vid ett tillfälle diskuterat exakt detta med ett av våra auktionshus och de tycker att Great White på sikt borde öka mer men ingen VET ju egentligen hur det blir.
 

poormans

Rolex
med tanke på de senast rönen om att det bara tillverkats runt 500 st 1665 rail dial så är den väl given som framtida vinnare

cheers
christian
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Jag skulle gå på samma linje som Micke Ni , välj den klocka av båda dessa som du blir mest glad av:) .. Båda två tror jag har en bra framtid att ge mer än investerad peng idag.
Mitt val; 1680 red!
 
Tack för alla bra synpunkter. Ju mer jag tänker på det ju mer lutar det åt en 1665. Jag har alltid gillat större klockor och tycker subbarna känns lite "små". Dessutom är super doomen koolast av all glas. Det röda är onekligen mycket unikt och något som gör att 1680 sticker ut. Jag får väl sälja några väl valda organ och go all in på en DRSD :)
 

jhellstrom

Cartier
2-Faktor
Jag har precis börjat sukta efter en 1665. Det sitter en vit 1680 på armen just nu som jag är väldigt nöjd med men nämn den på det här forumet som suttit nöjd jättelänge.
Jag röstar för 1665 fast jag aldrig testat den.
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Har en 5513 och en röd 1680 och vill ha en 1665. Å andra sidan vill jag inte släppa min röding för en. Och att öka på med en dykare till känns tveksamt. Inte minst ekonomiskt. :)
Har inbillat mig att 1665 och 5513 är för lika och att 1680 och 5513 kompletterar varann bättre... Kanske har tänkt fel där.
Hmmmm.....
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Frågan är väl hur du prioriterar. Misstänker att subben sitter lite bättre, men SDn är ju en större teknisk innovation i och med att den för första gången löste problemet med SAT-dykning.

200m på subben var ju också revolutionerande när den kom, men SDn har ju större historisk signifikans (om du frågar mig).
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Kör en SRSD :) Lite rött och skulle du tröttna på bubblan, går det väl att slänga på ett doom, så får du lite av varje.
 
Topp