• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Se hit ni som har många klockor!

Mangusta

Cartier
Pratade med en vän i helgen som har sinnessjukt många klockor. Frågade om han inte får dåligt samvete när en halv förmögenhet ligger i en låda och inte gör någon nytta. Man kan ju bara gå med en klocka i taget liksom. Nu undrar jag om ni som har kanske 5 klockor eller fler inte känner inre stress och ångest över att ni har så många klockor?
 

carlanton

Audemars
Jag tyckte det var onödigt att äga två dyra klockor, så jag sålde den ena. Som sagt kan man ju bara gå med en klocka i taget.

Det betyder egentligen inte att jag är en OWG, bara att jag inte ser nöjet i att samla.
 

Mangusta

Cartier
Jag tyckte det var onödigt att äga två dyra klockor, så jag sålde den ena. Som sagt kan man ju bara gå med en klocka i taget.

Det betyder egentligen inte att jag är en OWG, bara att jag inte ser nöjet i att samla.

Tack för svar. Så du är ingen som skulle köpa på dig 5 klockor? Har du lust att utveckla lite mer varför du tycker det är onödigt att ha flera dyra klockor?
 

Mangusta

Cartier
Jag har en klockbox med plats för 4.
*Dress
*Vardag
*Beater
*En extra just for fun

Vill jag ha något, får något lämna.

Det låter iofs rimligt att ha 4 klockor för olika tillfällen. Har du någon högsta gräns vad samlingen får vara värd innan du själv tycker att du är galen som har så mycket pengar i klockor? Du behöver inte nämna vilken summa det är isf utan bara om du har eller inte har en gräns för dig själv vad du tycker det är värt att ha i klockor. Jag tänker att det är ju skillnad på att ha 7 klockor värda sammanlagt 70 000 kr t ex jämfört med 7 klockor för en halv miljon. Men din gräns för antal går alltså vid 4 klockor?

Inte det minsta. Bara större valmöjligheter vid eventuell matchning.

Vid hur många klockor går din gräns?
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Det låter iofs rimligt att ha 4 klockor för olika tillfällen. Har du någon högsta gräns vad samlingen får vara värd innan du själv tycker att du är galen som har så mycket pengar i klockor? Du behöver inte nämna vilken summa det är isf utan bara om du har eller inte har en gräns för dig själv vad du tycker det är värt att ha i klockor. Jag tänker att det är ju skillnad på att ha 7 klockor värda sammanlagt 70 000 kr t ex jämfört med 7 klockor för en halv miljon. Men din gräns för antal går alltså vid 4 klockor?

Nej jag har ingen övre gräns för vad de får kosta. Men det måste lira med hushållsekonomin, jag skulle aldrig låna eller köpa lyxkonsumtion på avbetalning. Och skulle jag vinna på lotto skulle nog innehållet förändras en del.
Men jag tycker ändå att 4 till antalet är lagom. Det är vad jag känner är rimligt för mig att rotera mellan. Ingen klocka ligger oanvänd.
 

Mangusta

Cartier
Nej jag har ingen övre gräns för vad de får kosta. Men det måste lira med hushållsekonomin, jag skulle aldrig låna eller köpa lyxkonsumtion på avbetalning. Och skulle jag vinna på lotto skulle nog innehållet förändras en del.
Men jag tycker ändå att 4 till antalet är lagom. Det är vad jag känner är rimligt för mig att rotera mellan. Ingen klocka ligger oanvänd.

Låter väldigt vettigt och jag håller med om att antalet är bra. Tillräckligt många för att inte bli uttråkad av att se samma klocka varje dag men inte så många att man får dåligt samvete.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Så länge det inte skadar familjeekonomin, så får det ligga hur mkt som helst i lådan.
Dessutom har de flesta ur jag valt inte sjunkit nämnvärt eller nått alls i pris, så blir snarare en investering.
 

Mangusta

Cartier
Så länge det inte skadar familjeekonomin, så får det ligga hur mkt som helst i lådan.
Dessutom har de flesta ur jag valt inte sjunkit nämnvärt eller nått alls i pris, så blir snarare en investering.

Det räcker för dig att veta att du får tillbaka cashen ur klockorna om du vill? Du blir inte stressad av att ha 12 klockor du inte hinner gå med?
 
C

Crowolf

Guest
Du hann svara innan jag editerat mitt inlägg.
Bara det att vi snackat mycket om ångest för att vi är klockdårar i andra trådar tidigare. Ska precis gå till sängs men ska försöka komma ihåg att länka i morgon.

Sov sött
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Varvar alt flippar när det ligger i lådan och inte används. Håller mig under 6st oftast, men hittar man ngt kul & det är rätt läge kan de snabbt växa men då får ngt annat gå!
 

Mangusta

Cartier
Nu har jag bara 7 st, men skulle inte känna mig stressad med 107 klockor.

Lucky you! Själv får jag definitivt panik om jag känner att jag har mycket pengar som sitter i saker jag inte hinner använda. Där blir det förstås skillnad på vad dom är värda. 7 klockor för 2-5000 styck skulle jag inte bry mig om men om vi snackar 7 stycken Rollar så skulle jag ha ren och skär panik och behöva ta lugnande tror jag. :eek: Hur gör du med dina 7? Roterar dom en dag var i veckan? :happyhappy:
 

Mangusta

Cartier
Varvar alt flippar när det ligger i lådan och inte används. Håller mig under 6st oftast, men hittar man ngt kul & det är rätt läge kan de snabbt växa men då får ngt annat gå!

Men man kan säga att din smärtgräns ligger vid 7 klockor? Hur länge ska den ligga oanvänd innan du gör dig av med den? 1 månad eller 1 år?
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Men man kan säga att din smärtgräns ligger vid 7 klockor? Hur länge ska den ligga oanvänd innan du gör dig av med den? 1 månad eller 1 år?

Variationen på när de får gå är ju olika, svårt att se ett mönster. Oftast räcker de med att man ser något annat på K&S man blir sugen på, antingen köpa först & sälja sen eller tvärtom beroende på pris & tillgänglighet.
 

Mangusta

Cartier
Om man har pengarna på ett bankkonto eller i form av klockor, spelar det någon roll?

Man kan ju alltid sälja ifall man får ont av deg.

Vad får man hos en klockaffär jämfört med att sälja till en privatperson? Om man har en Rolex t ex kan man sälja den till en Rolexhandlare eller byter dom bara in klockan om man köper en ny? Jag har inget att sälja men undrade bara om det är lönsamt eftersom att du sa att man lika gärna kan ha pengarna i en klocka som på banken.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Vad får man hos en klockaffär jämfört med att sälja till en privatperson? Om man har en Rolex t ex kan man sälja den till en Rolexhandlare eller byter dom bara in klockan om man köper en ny? Jag har inget att sälja men undrade bara om det är lönsamt eftersom att du sa att man lika gärna kan ha pengarna i en klocka som på banken.

Här på klocksnack brukar rätt prissatta Rolex säljas på en dag. Det är nog mer lönsamt än att försöka byta in.
 

David

Bödeln
... men om vi snackar 7 stycken Rollar så skulle jag ha ren och skär panik och behöva ta lugnande tror jag.

Alla prioriterar olika. Men för perspektiv så motsvarar inköpskostnaden ungefär priset för att röka i sju år eller värdeminskningen (i bästa fall) på en modern sportbil i sju år. I det andra fallet har du en näst intill värdelös bil kvar, i det första har du bara lungcancer. Sju klockor i ett bankfack som du kan sälja för mer än du köpte dem för känns plötsligt väldigt mycket mer intressant, till och med jämfört med att ha pengarna på ett vanligt sparkonto. Att du kan plocka fram och använda dem då och då är en gratisbonus.
 

Mangusta

Cartier
Här på klocksnack brukar rätt prissatta Rolex säljas på en dag. Det är nog mer lönsamt än att försöka byta in.

Det låter ju vettigt att det skulle vara så.

Alla prioriterar olika. Men för perspektiv så motsvarar inköpskostnaden ungefär priset för att röka i sju år eller värdeminskningen (i bästa fall) på en modern sportbil i sju år. I det andra fallet har du en näst intill värdelös bil kvar, i det första har du bara lungcancer. Sju klockor i ett bankfack som du kan sälja för mer än du köpte dem för känns plötsligt väldigt mycket mer intressant, till och med jämfört med att ha pengarna på ett vanligt sparkonto. Att du kan plocka fram och använda dem då och då är en gratisbonus.

Roliga exempel du skrev! Jag gillar dom. :D Men det här att sälja för mer än man köpte den för. Om vi tar en vanlig Rolex Oyster utan datum som kostar 40 000 kr (?) i dag vad är det troligt att man kan få för en sån om 3 eller 10 år om den är i bra skick? Jag har aldrig hållit på med att köpa/sälja men jag vet att förutom riktigt ovanliga klockor så är det väl i princip bara Rolex man kan räkna med att få ut några pengar på om man vill sälja?
 

David

Bödeln
Jag har aldrig hållit på med att köpa/sälja men jag vet att förutom riktigt ovanliga klockor så är det väl i princip bara Rolex man kan räkna med att få ut några pengar på om man vill sälja?

Begagnatpriset ökar med nypriset, inte lika snabbt för utgångna referenser, men ändå.

Kolla prisutvecklingen här, jämför med inflationen, dra dina egna slutsatser:
http://minus4plus6.com/PriceEvolution.htm
 
Topp