• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Se på fan, en trippel till ... (paketöppning)

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Satan vad tunn den är! Kul köp! Blir en bra sommarklocka för dig var sjätte vecka eller vad det nu blir, då hinner du ha den en hel vecka. :D

Grymma bilder också! Måste vara snudd på omöjligt att få en bra bild på tre Rolexar i samma foto. :D
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
En trippel är ingen trippel och att jag har haft två olika IWC-tripplar räknas inte ... ;)

Att vi pratar Rolex är väl inte heller någon högoddsare, då jag redan hade två. Tanken har väl funnits där rätt länge och olika alternativ har kommit och gått i mitt huvud. Det första konkreta försöket kom i och med att min son funderade på att göra sig av med sin svarta Explorer II’a. Jag lånade den en vecka strax före jul för utvärdering:

Rolex E40 2016-12-18 (ute).jpg


Nja ..., trevlig på många sätt men jag blir inte kompis med dom äldre Rolex-länkarna. Kul att prova i alla fall. Man får naturligvis en helt annan känsla för en klocka under en vecka jämfört med att bara prova den på arm som hastigast.

Tuggade mig sen mentalt igenom övriga modeller från Rolex:
  • Subbar går bort då min SD äter dom till frukost ... :cigar:
  • Nya Explorer I’an är riktigt trevlig, men vill nog helst ha datum på mina klockor
  • Datejust och Day/Date går bort då det är för dressat/dyrt för min smak
  • Daytona saknar datum och är igen för mycket pengar
  • Oyster Perpetual saknar datum och är också för dressat. Skulle alla dagar ta den nya Explorer I’an över en OP.
  • Milgauss ska vi inte prata om, då jag tycker den är ful som stryk ... :bag:
Snöade sen in på GMT-Master, som jag alltid har haft ett svagt öga för. Då jag som sagt inte gillar dom äldre Rolex-länkarna pratar vi GMT-Master II. Tyvärr finns det inte så många modeller att välja på för vettiga pengar. Den svarta är lite för lika en Sub/SD och halvguld är inte riktigt min grej (om än jäkligt snygg), så kvar blev Batman (BLNR). Nosat på några annonser men inte vågat ta steget fullt ut. Avsaknad av AD på nära håll har dessutom inneburit att jag inte lyckats provat den på arm ännu.

Jamen, va fan blev det då? Jo, mina damer och herrar, säg hej till min blåa Yacht-Master! :happyhappy:

Rolex YM 1.jpg


Den har funnits i bakhuvudet ända sen jag provade den på arm hos Rob för snart två år sedan. Den är vansinnigt snygg med platinatavlan också, men jag ville ha något som stack ut lite mera. Gillar dessutom blåa klockor och har haft en bunt; Aerospace (kvar), Airman (såld) och Aquaracer (såld), så det var dags för en till.

Kort teknisk information:
Ref: 116622
Diameter: 40 mm
Tjocklek: 11,7 mm
Boett: Polerat stål
Armband: Borstat och polerat stål. Lås med Easylink (enkel förlängning några mm)
Glas: Platt safir med datumförstoring
Urverk: Rolex 3135 med 31 juveler, 28800 vph
Gångreserv: 50 timmar (ej kollat mitt ex än)
Vattenskydd: 10ATM/100m (skruvad krona, triplock)
Komplikationer: Datum
Bezel: Platina, vridbar medsols/motsols

Bildbonanza på detta:
Rolex YM 5.jpg

Rolex YM 6.jpg

Rolex YM 7.jpg

Rolex YM 2.jpg

Rolex YM 3.jpg

Rolex YM 4.jpg


Väldigt nära att Triplock-kronan står rakt upp ... :)
Rolex YM 8.jpg


När jag presenterade första varianten av en IWC-trippel för ett och ett halvt år sedan påpekade @Syven att ”Nästa logiska steg blir ju att fixa en trippel på rolex” . Vid det tillfället trodde jag inte ett dugg på det men nu är jag där och han hade rätt, det känns faktisk rätt logiskt.

Rolex YM 10.jpg


Sådär! Två perfekta sommarklockor som kommer att få slåss om en plats i solen. Jag har väl lyckats vänja mig vid bubblan efter ett par år med Explorer II’an. Nu gäller det bara att vänja sig vid polerade mittlänkar ... :nailbiting:

PS.
Hade det funnits en GMT II i stål med keramisk Coke-ring hade detta kunnat sluta annorlunda ... ;)
Holy Moly! Mycket stark trippel där. Stort grattis till en pangstart på sommaren!:)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Grattis till ett bra val, som komplettterar bra och som jag tror kommer att utmana och bli en favorit. Tittar man på priser vill iaf Rolex att den ska kosta som daytona. Funderar själv på en blå tavla till den 6 juni.
IMG_2527.JPG
 
Topp