• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sea-Gull M199 hiss eller diss?

Gulliver

Cartier
2-Faktor
Så en kollega på jobbet har länge sökt en månfas chronograph!

Han hade nu hittat denna:
SGm199s-1.jpg


Någon som har erfarenhet av detta kina märke? Har läst lite och dom ska tydligen ha egna inhouse urverk och vara av betydligt högre kvalitet än Alpha och liknan homager. Måste säga att den ser riktigt bra ut!

Detta finns att läsa på hemsidan:

M199S Collection is Sea=Gull’s first attempt to integrate a calendar function into a chronograph. In addition to the commonly used Gregorian calendar, its lunar calendar also displays the complete moon phases; these features establish a new benchmark for the development of multifunction Chinese chronographs.
M199S fine steel watch ahs no precious metal appearance, but the complexity and harmony of its dial design are still eye-catching when seen for the first time. The reason for this is once again further enhances chronographs in terms of practicality and collectability. A date display is in the 12 o’clock position and, for the first, a moon phase display has been added: the window in the 6 o’clock position clearly shows the waxing and waning of the night-time moon. Finally, the dial’s symmetrical arrangement demonstrates a fine aesthetic balance.
 

Kson

Patek
2-Faktor
Camestig skrev:
Så en kollega på jobbet har länge sökt en månfas chronograph!

Han hade nu hittat denna:
SGm199s-1.jpg


Någon som har erfarenhet av detta kina märke? Har läst lite och dom ska tydligen ha egna inhouse urverk och vara av betydligt högre kvalitet än Alpha och liknan homager. Måste säga att den ser riktigt bra ut!

Detta finns att läsa på hemsidan:

M199S Collection is Sea=Gull’s first attempt to integrate a calendar function into a chronograph. In addition to the commonly used Gregorian calendar, its lunar calendar also displays the complete moon phases; these features establish a new benchmark for the development of multifunction Chinese chronographs.
M199S fine steel watch ahs no precious metal appearance, but the complexity and harmony of its dial design are still eye-catching when seen for the first time. The reason for this is once again further enhances chronographs in terms of practicality and collectability. A date display is in the 12 o’clock position and, for the first, a moon phase display has been added: the window in the 6 o’clock position clearly shows the waxing and waning of the night-time moon. Finally, the dial’s symmetrical arrangement demonstrates a fine aesthetic balance.


Kan inget om detta märke.. Vad kostar den på bilden?
 
C

China

Guest
Andrew skrev:
China skrev:
verket ST19 är bland det bästa som Seagull producerat.

Producerat och producerat... Visst menar du kopierat?

Nej, du har fel. Seagull köpte både maskinpark och produktionsrättigheterna till Venus 175, och utvecklade sedan ST 19.

Venus 175 - A hand-winding movement with column-wheel controlled chronograph with 30 minute totalizer, no hour totalizer. Production ceased in the early 1960s.
»Strictly speaking, the Sea-Gull ST19 is not a 'clone' of the Venus 175, as it is descended directly from a movement built on the same tool-set as the original Venus, transfered to the Tianjin Watch Factory in the 1960s for production of a watch exclusively for the Chinese air force. This ancient design was resurrected in the 21st century, and subtly but extensively upgraded to become the ST19. Due to its use in fake Omega Speedmasters, it is occasionally (and very incorrectly) referred to as a 'Lemania clone'.
From time to time, luxury Swiss watches are offered featuring refurbished vintage Swiss movements, including the Venus 175, however examples have emerged where Swiss companies have used the ST19 and claimed to use a vintage 175. Any such watch featuring more than 19 jewels and an escapement 'upgraded' to 21,600bph should be assumed to be a mis-labelled Sea-Gull ST19.

http://www.tractionink.com/watch_wiki/i ... _Movements
 

Andrew

Cartier

DrDre

Patek
China skrev:
Andrew skrev:
China skrev:
verket ST19 är bland det bästa som Seagull producerat.

Producerat och producerat... Visst menar du kopierat?

Nej, du har fel. Seagull köpte både maskinpark och produktionsrättigheterna till Venus 175, och utvecklade sedan ST 19.

Venus 175 - A hand-winding movement with column-wheel controlled chronograph with 30 minute totalizer, no hour totalizer. Production ceased in the early 1960s.
»Strictly speaking, the Sea-Gull ST19 is not a 'clone' of the Venus 175, as it is descended directly from a movement built on the same tool-set as the original Venus, transfered to the Tianjin Watch Factory in the 1960s for production of a watch exclusively for the Chinese air force. This ancient design was resurrected in the 21st century, and subtly but extensively upgraded to become the ST19. Due to its use in fake Omega Speedmasters, it is occasionally (and very incorrectly) referred to as a 'Lemania clone'.
From time to time, luxury Swiss watches are offered featuring refurbished vintage Swiss movements, including the Venus 175, however examples have emerged where Swiss companies have used the ST19 and claimed to use a vintage 175. Any such watch featuring more than 19 jewels and an escapement 'upgraded' to 21,600bph should be assumed to be a mis-labelled Sea-Gull ST19.

http://www.tractionink.com/watch_wiki/i ... _Movements


Tack för länken. Intressant. Man kan ju konstatera att till skillnad från många "fina" schweitziska märken, så har Seagul faktiskt själva byggt sina urverk, alltså inte bara köpt färdigt utifrån, utan tillverka och sätter samman dem själv.

Att man köper nedlagda urverk som annars skulle försvinna och dö ut ser jag absolut inte som negativt, snarare tvärtom så är det väl roligt att de fortsätter att leva? Vidare har man utvecklat egna urverk och faktiskt tom en tourbillon. Det är ju först de senaste åren vi har sett Schweitziska (och Italienska) firmor som tar fram in-house i någon större omfattning och det verkar vara pga ETA slutar sälja.
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Sea-Gull M199 hiss eller diss?

Det är ju jättemånga urverk som bygger på en tidigare konstruktion, antingen genom modifikation, vidareutveckling eller genom att använda uppköpta eller utgångna patent.
Detta är inget problem så länge företaget i fråga betalat det de ska för teknik och rättigheter. Piratkopiering är det inte fråga om då!
Tror att fler dömer ut ett kinesiskt företag än ett europeiskt i den här frågan?
 

Gulliver

Cartier
2-Faktor
Camo00 skrev:
Det är ju jättemånga urverk som bygger på en tidigare konstruktion, antingen genom modifikation, vidareutveckling eller genom att använda uppköpta eller utgångna patent.
Detta är inget problem så länge företaget i fråga betalat det de ska för teknik och rättigheter. Piratkopiering är det inte fråga om då!
Tror att fler dömer ut ett kinesiskt företag än ett europeiskt i den här frågan?

Jag kan inte annat än hålla med! Visst Kina och klockor har även för mig en dålig klang, men här gar vi ett seriöst företag som funnits på marknaden längre än många andra märken!

Hade det stått swiss made samt ett annat namn på tavlan men ändå vart ett utvecklat venus 175 tror jag åsikterna hade vart annorlunda!

Detta bevisar egentligen bara hur starkt varumärke "swiss made" är!
 

Gulliver

Cartier
2-Faktor
List priset på hemsidan är 8-10k. Sea-Gull har höjt priserna markant för att slå sig in i ett "lyxigare" segment!

Jag har pratat med en kille på ebay som köper in stora partier av sea gull som används som företagspresenter/avgångsgåva!

Dom har även möjlighet att göra custom ordrar om dom köper en viss kvantitet så du kan tex få M199 i roséfärg!

Då ligger priserna runt 500 usd!
 
C

China

Guest
Camestig skrev:
Här har han försvarat sina låga priser : http://forums.watchuseek.com/showthread.php?t=799786 sida. 2


Det är fler på jobbet som vill beställa en så jag har frågat säljaren om det finns möjlighet till ett bättre pris om ett gruppköp görs återkommer med svar!

Ok, jag skulle inte lita på den här säljaren. För 500$ får man en "Franken", verkar priset för bra för att vara sant så är något galet.
 

Galaxy

Rolex
Bumpar denna tråden. Verkar inte hitta någon återförsäljare av modellen, verkar inte heller finnas på Chrono24.
Har någon användare en M199? Dela gärna bilder (och länk till var den kan köpas)!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor


Fast jag kan inte se månfasaren där?!

Jag tipsade om ett test mellan Seagull och ETA i någon annan tråd för någon vecka sedan. I stort sett samma kvalitet, även om ETA hade lite finare finish på verkdelarna. Detta var dock inget som skulle påverka tidshållningen.
Den stora skillnaden och nackdelen var tydligen förhållandena i verkstäderna som sätter ihop Seagullverken.
I Seagull-verket hittades små spår (fingeravtryck, fibrer) som inte hörde hemma där...

Lite tråkigt att börja med en service på en helt ny klocka. :/
 

Gulliver

Cartier
2-Faktor
Jag har en som jag trivs väldigt bra med! Den sitter ofta på handleden och går som jag önskar. Jag slänger in en bild, om fler önskas så kan jag lösa det ikväll.
M199S.JPG

Jag köpte den av Kevin Ma på http://usseagull.com/ genom att jag mailade honom ([email protected]) och sa att jag ville ha en. Inga problem över huvud taget och mannen har svarat på varje mail inom 24 h. Verkligen en good guy!


Kul att en min gamla tråd livades upp! Kan inte mer än hålla med om att man bör gå genom Kevin och usseagull!


Kevin har otrolig kundservice och hjälper alltid till vid frågor och problem! Det bästa är att lägga ett mail till han och säga att man är intresserad av en m199 så återkommer han när han får in ett par i lager!
 
Topp