Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

SEADWELLER 16600 vs 116600

Diskussion i 'Diskussion' startad av Kettil, 4 oktober 2015.

?

16600 (2009) vs 116600 (2015)

1. 16600 (2009)

34 röst(er)
    44,2%
  2. 116600 (2015)

43 röst(er)
    55,8%
  1. Kettil
    Trådstartare

Kettil Biskop

Har innan haft en SD 16600 (SEL) som jag retrospektivt bedömer som en av de mest komfortabla klockor jag haft. Jag hade den på armen när jag kollade in den nya 116600 vilken då i jämförelse kändes något klumpig. Som vintagebiten gillar jag även den klassiska boettformen.
    Då jag tänkte mig en keeper så spelar även tillverkningsåret en viss roll då min dotter är född 2009.
    Ett stort plus för 116600 är dock den geniala microjusteringen av länken samt givetvis att man kan förmoda en viss teknisk progress vad gäller verket.

Nu är jag i valet och kvalet mellan en oanvänd V serie 16600 (2009) och en ny (2015) 116600. Prisskillnaden är i det närmaste försumbar.

Hur hade ni valt?
    :)

_jonte gillar detta.
  2. Point Blank

Point Blank Stadsbo

Från:
    Hufvudstaden
    Kör på den äldre om du gillar den bättre. Jag tycker de nya boetterna är alldeles för klumpiga. Micro-justeringen är ju genial men något man tyvärr får offra.

Kettil gillar detta.
  3. Tomas Eriksson

Tomas Eriksson Friends of KS

Från:
    Prettogettot
    Den nya är ju tekniskt bättre på flera sätt och vis, men känns den obekvämt klumpig så kör på en 16600. Finns inget dåligt val.

Kettil gillar detta.
  4. Ninen79

Ninen79 Biskop

Från:
    Stockholm
    Jag skulle köra på den äldre, gillar dem gamla casen bättre än dom nya.

Kettil gillar detta.
  5. Hebbe

Hebbe Friends of KS

Ja va väljer man...116600 såklart :)
    IMG_6481.JPG

Angeli, Magnlar, yonsson och 2 andra gillar detta.
  6. Nicke L (Växjö)

Nicke L (Växjö) Friends of KS

Från:
    Gissa ;-)
    Jag har haft tre :confused: 16600 och en 116600. Den nyare är byggd som en tanks och grymt snygg med sin matta tavla, medans den äldre bärs bättre imho. Så mitt val faller på 16600.

Kettil gillar detta.
  7. DrDre

DrDre Friends of KS

Jag skulle köra på den tidigare. Urverket tror jag inte att du behöver tänka så mkt på. Det är ju trots allt samma modell (cal 3135). Även om det har skett några små uppdateringar, så är det ju inte så att det precis var några stora problem som åtgärdades.

Vad som möjligtvis skulle kunna rubba ekvationen, om man tycker att urverket är viktigt, är väl om SD (notera "om", jag vet inte om så är fallet) nästa år kommer med Rolex nya cal, som är baserad på samma urverk som i Daydate.

Här är en lånad bild på dem brevid varandra.

Icaras och Kettil gillar detta.
  8. MJ24

MJ24 Friends of KS

116600... Länken med microjustering är såååå bra...matt tavla...need I say more!:D

Magnlar, Hebbe och Kettil gillar detta.
  9. Nicklas.S

Nicklas.S Friends of KS

Jag har ägt båda samtidigt. 116600 är byggd som en tank med bättre länk o.s.v, men jag behöll ändå 16600 eftersom jag gillar dom gamla boetterna bättre.
    En bild på min 16600 v-serie som jag har kvar och min sålda 116600 randomserie.

Angeli, Point Blank, Dykarsjuk och 3 andra gillar detta.
  10. Fred72

Fred72 Friends of KS

Följer tråden med stort intresse, båda är potentiella köp. Just nu så lutar det lite åt 16600 utan lugholes. Optimalt vore förstås 1665 men då måste nog något lämna klocklådan.
    //Freddan

Kettil gillar detta.
  11. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Jag är kanske partisk, har en 16600 men har bara provat 116600 en gång och då ryckte det inte i baguetten. Röstade på 16600 alltså :)

image.jpeg

Point Blank, _jonte och Kettil gillar detta.
  12. Stab Ein

Stab Ein Bonde

Från:
    Korsö Huvud
    116600. Det närmaste du kommer att ha en stridsvagn fastspänd på armen. Och stridsvagnar är bra att ha med sig.
    (On a serious note: Jag fastnade för en Sea-Dweller p.g.a. att en kompis kört en 16600 som keeper-beater sen nyköp på 90-talet. Ville ha nytt och gillar microjusteringen och därför blev det en 116600. Som alltid - ingen annan kan välja åt dig. Ta den du känner mest för!)

Kettil gillar detta.
  13. snoozarn

snoozarn Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag föredrar den nya. Lite biffigare, bättre lås & keramisk vridning.

Kettil gillar detta.
  14. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Den äldre om du måste välja. Annars båda:)

romanov, Dykarsjuk, Kettil och 1 annan gillar detta.
  15. don segundo

don segundo Biskop

Jag säger nog 16600 pga dotterns födelseår samt att du verkar gilla den mer om jag läser mellan raderna.
    Själv kör jag 116600.

Kettil gillar detta.
  16. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Om prisskillnaden är försumbar hade jag utan att tveka valt 116600. Nya länken är riktigt riktigt bra och jag upplevde inte klockan som det minsta klumpig.

Magnlar, Kettil och laketwig gillar detta.
  17. Shadyboy

Shadyboy Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Tittar man på omröstningen är det löjligt jämnt nu! Röstar på 116600. Otroligt snygg klocka faktiskt.

Kettil gillar detta.
  18. ottwon

ottwon Friends of KS

Stod inför samma val i somras. Valde 16600, anledningarna som avgjorde för mig var:

- Gillar inte keramiska inlägget (för blankt/bling för mig),

- föredrar gamla boetten och bandhornen

- kunde inte vänja mig vid att minutmarkeringarna går runt hela vridringsinlägget på 116600

Men båda är feta...

Kettil gillar detta.
  19. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Den nya är fantastisk välbalanserad och sitter förvånansvärt skönt på handleden så köp nytt om du vill ha en keeper.

Kettil och Affe gillar detta.
  20. Magnlar

Magnlar Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Köpte min 116600 ny i somras. Kan inte påstå att den är obekväm, snarare tvärtom. Sitter riktigt välbalanserat på handleden, och länken är sjukt bra, som redan nämnts. Testade 16600 en gång och tyckte att tavlan var tråkigare och med klart sämre länk. Behöver jag ens nämna vilken jag röstar på :)
    Bifogar några bilder på skönheten
    image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

niclashill, Angeli, Stab Ein och 2 andra gillar detta.
  21. 116600 ftw!
    Boetten och ringen är grymt fina! Låset är perfekt!

Stab Ein, Kettil och Porsan gillar detta.
  22. Flow

Flow Bonde

16600 och köp den nya stållänken eller så kör du budgetvarianten och köper enbart de nya viklåset med mikrojustering som du skruvar på. Bästa av två världar!! :)

Kettil gillar detta.
  23. Oniel

Oniel Stadsbo

Låter som en utmärkt lösning. Stod mellan samma val som du för en månads sedan. Tog ett halvår att bestämma mig. Pga att jag tycker att 16600 är lite mer ren i sin utformning så valde jag den.

Flow och Kettil gillar detta.
  24. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn
    116600 tycker jag är mycket trevligare.

Kettil gillar detta.
  25. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Passar den? Lär ju kosta typ 15 papp lös.

Kettil gillar detta.
  26. _robban

_robban Stadsbo

Från:
    Göteborg
    Jag var i samma sits som trådskaparen och mitt val föll på en 16600, i mitt fall ifrån 2004.

Jag gillade helt enkelt den lite mer slimma profilen som den äldre har vs den nya och jag personligen gillar inte heller rolex-rolex gravering. Håller med om att låset är mycket bättre på de nya varianten alla dagar i veckan, kanske skulle man försöka få fatt på bara låset som sådant och byta ut - kostar väl som en bil service bara det iof...

Kettil gillar detta.
  27. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Nya låset kostar nog som ett kamremsbyte på en Audi ;)

Såg att det fanns aftermarket glidelocks ehhrm...

Kettil gillar detta.
  28. McGyver

McGyver Biskop

Från:
    Lund
    Budget och budget - bara låset går på 13k! ;)

@Kettil, -Du vet vad jag röstar på!

Låset på 116600 är i en klass för sig, det keramiska ilägget trodde jag skulle vara för "blingigt" men det skapar i mitt tycke mer liv och djup i klockan!

Magnlar, Flow och Kettil gillar detta.
  29. Flow

Flow Bonde

Jag har inte testat med 16600 men jag vet att en jag känner har de nya ställbara viklåset från SubC på sitt 93250 som är stållänken till dom nyare 16610. Om hela den nya länken passar vet jag ej. Men kolla med rolex AD? Dom bör ju ha koll på det. Och de blir ju lite billigare om man bara byter viklåset.

30. Kettil
    Trådstartare

Kettil Biskop

Ja det vet jag nog.
    Ni min herre är dessutom i väldigt hög grad delaktig i den här trådens tillkomst… ;)

jabla gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield