• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seamaster 30, känd tavla?

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Satt och bläddrade på Hodinkee och snubblade över deras artikel om SM30 och fastnade för denna tavlan:

479a-big.jpg

http://corrvintagewatches.com/detail.php?productId=479#

Tycker tavlan ser bra ut men är det någon som tidigare sett den? Ariste NiklasArvid? Påstås ha RAF-koppling med, såldes för 800 pund.

Hela artikeln finns här:
http://www.hodinkee.com/blog/the-value-proposition-vintage-edition-omega-seamaster-30
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Har noll koll på detta, men min SM30 med svart tavla och cal 286 känns värdefullare nu. :D

(Den var en present från min fru så det eventuella finansiella värdet är oväsentligt.)
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Satt och bläddrade på Hodinkee och snubblade över deras artikel om SM30 och fastnade för denna tavlan:


http://corrvintagewatches.com/detail.php?productId=479#

Tycker tavlan ser bra ut men är det någon som tidigare sett den? Ariste NiklasArvid? Påstås ha RAF-koppling med, såldes för 800 pund.

Hela artikeln finns här:
http://www.hodinkee.com/blog/the-value-proposition-vintage-edition-omega-seamaster-30

Nja, Hodinkee säger ju bara "details are based on the W.W.W." vilket betyder "ser militär ut" typ... Och den som du och de länkade till har ju bara en generisk gravyr på baksidan som säger Wilson R.A.F, det skulle förvåna mig mycket om den har militär proveniens i annan betydelse än att det var en snubbe i RAF som köpte den o lät gravera den, knappast "issued" :confused:
Worst case är det nån lirare i Blackpool som drog dit gravyren 2007... fast snygg tavla såklart, den är nog original med trevlig patina...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nja, Hodinkee säger ju bara "details are based on the W.W.W." vilket betyder "ser militär ut" typ... Och den som du och de länkade till har ju bara en generisk gravyr på baksidan som säger Wilson R.A.F, det skulle förvåna mig mycket om den har militär proveniens i annan betydelse än att det var en snubbe i RAF som köpte den o lät gravera den, knappast "issued" :confused:
Worst case är det nån lirare i Blackpool som drog dit gravyren 2007... fast snygg tavla såklart, den är nog original med trevlig patina...

Ja, det var snarare ett sidospår då jag skrev "påstås ha". Det är tavlan jag funderar på, Taveldesignen är från 40-talet? och boett från 60-talet... Får se om Ariste har någon åsikt i det hela.

Som en sidnot ångrar jag än idag att jag inte köpte den hammarautomatförsedda tidiga seamastern jag hittade på ebay som hade en vintage SM300-tavla, såg svintuff ut. Förmodligen en franken, men en rätt kul sådan. Inget man idag skulle bygga ihop direkt...
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Satt och bläddrade på Hodinkee och snubblade över deras artikel om SM30 och fastnade för denna tavlan:

Tycker tavlan ser bra ut men är det någon som tidigare sett den? Ariste NiklasArvid? Påstås ha RAF-koppling med, såldes för 800 pund.
Jag har inte sett tavlan tidigare men håller med om att den ser bra ut, dock skiljer sig typsnittet i Seamaster mot andra som har det "nyare" typsnittet men variation finns det alltid. Har sett liknande SM600 även om de är få och till 99% redials, Omegas Journey Through Time har några och jag har under flera års tid inte sett en enda på den europeiska marknaden. Kanske var det tavlor de använde i Asien eller på andra marknader...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Denna ligger ute på TZUK nu.
image.jpg

"Very nice Omega WWW. Pictures give a good overview of the condition. Dial and hands are nice with some wear to the tritium (obviously after +/- 60 years). Case is solid and shows only minor signs of use for its age. The plexi seems to be original and shows what seem to be cracks but aren't actual cracks... Small nick in the plexi at 25 min. The watch runs very irregularly as in some time it does and some times it doesn't. Probably a problem with the spring and/or old oil. A service would solve this.

Given its cosmetic condition and taking into account a well deserved service:"

£750
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Jag har inte sett tavlan tidigare men håller med om att den ser bra ut, dock skiljer sig typsnittet i Seamaster mot andra som har det "nyare" typsnittet men variation finns det alltid. Har sett liknande SM600 även om de är få och till 99% redials, Omegas Journey Through Time har några och jag har under flera års tid inte sett en enda på den europeiska marknaden. Kanske var det tavlor de använde i Asien eller på andra marknader...

Kan förtydliga mig lite med vad jag menar med "nyare" typsnittet i Seamaster:

Det äldre typsnittet till vänster och således det nyare till höger:

 

_jonte

Patek
Tycker inte stilen på seamaster trycket matchar övriga tavlan. Sen om det betyder nåt vet jag ej, men tänker direkt att något inte stämmer pga detta.
 
Topp