• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seamaster Chrono Hjälp!

TomBoy

Breitling
Är väl den tusende som lägger in en tråd om omega seamaster chronograph 300m diver men gör det ändå.... :D

Är alltså i köptankarna att köpa en "riktig" klocka. Har varit sugen ett par år nu och snart ska jag slå till. Är inte ekonomiskt oberoende men värderar en fin klocka högt. Är väl hyfsat insatt i märken, modeller och urverk....drömmen vore ju nån fin Panerai Luminor rep 1950 men kostar det det dubbla mot vad min ekonomi tillåter. Har kollat mycket på klockor runt 10.000-15.000 klassen med fina urverk som ETA 2892-2 och Valjoux 7750 (davosa, mkII mfl). Lägger man däremot till ca 10 lappar kan man även få en omega chronograph som jag nämnt ovan och omega har alltid varit en favorit. Frågan jag nu ställer är vad som är bästa köp som första klocka? Ska som sagt aldrig sälja första klockan jag köper och omegan känns som en grym första klocka som aldrig kommer att bli tråkig eller kännas omordärn.
 

Ninen79

Audemars
Smp chrono är en fin klocka, speciellt om du hittar ett ex som är ca 10-12 år gammalt med patina :D Nackdelen är väl att servicekostnaden brukar vara högre på klockor med chronograf. Har själv haft en med röd seamaster texten.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Köp det du gillar bäst just nu. Om du ändå aldrig ska sälja den, så är det bara kul/coolt att ha ett minne från det man gillade då den köptes.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
10-15 k + 10 k = 20-25 k inte en bra deal om vi inte snackar 99.9 % ny.

Annars en fin klocka att sätta igång hjulet med :)

Lycka till!
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Köp en sub. Tudor eller Rolex. Om du ändå ska lägga 25k. En oservad smp chrono får du väl för dryga 10k?
 

TomBoy

Breitling
Är ute efter dykarur eller motsvarande...är viktigt att det är en tålig bruksklocka som man kan ha till det mesta...även ev jobba med (snickare)...känner även att jag skulle vilja ha en sprojtans, i alla fall när det gäller min första klocka...löjligt kanske men ska jag inte göra av mig med den så känns det lite mer spec om det bara är jag som ägt den.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
TomBoy skrev:
Är ute efter dykarur eller motsvarande...är viktigt att det är en tålig bruksklocka som man kan ha till det mesta...även ev jobba med (snickare)...känner även att jag skulle vilja ha en sprojtans, i alla fall när det gäller min första klocka...löjligt kanske men ska jag inte göra av mig med den så känns det lite mer spec om det bara är jag som ägt den.
Att jobba inom snickeri med en mekanisk klocka är nog inte att rekomendera då risken finns att du skadar klockan av alla vibrationer. Runt 25K... och du vill helst ha en ny vad jag förstår efter vad du skrivet... - är det en klocka man ska behålla hade jag också gått på en helt ny... Om du går upp lite i pris kan du ju kolla in Omegas nya SMP serie med keramisk ring...

P1100219.jpg
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Kolla också in SEIKO SAEK013 i Globen som ett alternativ.
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk 21359821561.590163.jpg
    ImageUploadedByTapatalk 21359821561.590163.jpg
    100.4 KB · Visningar: 284

TomBoy

Breitling
Jobba o jobba...ska kunna nån fin fredag när man är sugen:)...tycker i och för sig att ett mekaniskt ur ska palla lite vibrationer mm. Chronographen är inget krav...har även kollat in ni po med ny "super" urverket men ligger fan en tia för högt... Modellen innan är oxå ett bra alt men svåra att hitta nya...nån som har koll? Tag har oxå några fina modeller...jag ska väl lägga till Heuer annars blir det väl ramaskri från alla Heuer fantaster:)...
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Okej, jag ska ge lite förslag du kan köpa nytt kring 25-30k

Omega SMP Bond, 27 000:- (den ska kunna hittas fortfarande)

k2144_3.jpg


Omega SMP-C, 31 000:-

P1100219.jpg


Omega PO 2500, 32 000:- (den ska också kunna hittas fortfarande)

721392d1338221870-**-sold**-fs-omega-planet-ocean-42mm-2500d-reduced-dsc_0728.jpg


Seiko Marinemaster Professional 300m, 23 000:-

file.php


Tudor Black Bay, 27 000:-

7697730638_628d99c8d2_z.jpg


Breitling Superocean Heritage, 34 000:-

k3164_2.jpg


finns säkert flera men kommer ej på flera för stunden...
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Jag skulle köra beggad Omega Planet Ocean 2500. Ligger väl runt 16-20. Annars har ju Danne en fin Panerai Radiomir på köposälj.....
 
Topp