Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Seamaster eller Datejust?

Diskussion i 'Vintage' startad av Aurum, 17 februari 2016.

1. Aurum
    Trådstartare

Aurum Gubbsnygg

Jag har sedan jag först såg en tidig Seamaster av första generationen varit förtjust i modellen. De lite vulgärt breda bandhornen tillsammans med härliga hammarverk och fina tavlor/visare är svåra att motstå. De höll även en hög kvalitet och någon har påstått att de var dyrare än motsvarande Rolex på sin tid, de låg nog nära varandra iaf. Så rent kvalitetsmässigt skiljer det inte mycket mellan Datejust/Date och Seamaster på tidigt 50-tal. Vattentätheten vann däremot Rolex klart, svårt att konkurrera med ostonboetten. Vad som däremot skiljer är priset idag, en lös Rolex 34 mm kostar lätt 13' idag medan Omegas motsvarighet Seamastern kostar från 2'. Är detta rättvist? Nja, allt behöver ju inte vara rättvist eller befogat, det är marknaden som bestämmer och i detta fallet har den fel! Personligen tycker jag de ligger rätt jämt och tycker att även priset borde vara det. Säg att en Rolex kan få kosta det dubbla pga den högre statusen idag men skillnaden utöver detta är för mig lite oklar. Själv valde jag bort (sålde) en "modern" DJ för att jag då hellre har det moderna urets urfader, Bubblebacken. Nog om detta, vilken är objektivt bäst/finast/vackrast/prisvärdast? Vilken de två nedan skulle ni helst äga? Hur stor prisskillnad är egentligen försvarbar?

Rolex 1603 -67 (36 mm) och Omega Seamaster 50tal (34 mm):

IMG_2497.jpg IMG_2502.jpg IMG_2505.jpg IMG_2510.JPG

Mernis Bajra, px200, Affe och 41 andra gillar detta.
  2. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Vattentäthet är en dealbreaker för mig. Lite som att det finns mängder av snygga billigare vintagedykare, som tyvärr inte är så enkla att få bra vattentäthet på, medan en med oysterboett nästan alltid blir tät? Kostar dock minst 10 gånger mer här också. Är prisskillnaden befogad... nja. DJn är prisvärd för den som prioriterar vattentätheten på en dressaktig vintageklocka. Är Omegan snyggare än den du jämför med? Ja, det tycker jag nog.

Gummo, JMolin och Aurum gillar detta.
  3. Patrik J

Patrik J Friends of KS

Från:
    Schtaaan
    Med den länken är väl svaret tämligen självklart... :D

wundlander, NiklasArvid, Donkii och 3 andra gillar detta.
  4. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    1039?

5. Aurum
    Trådstartare

Aurum Gubbsnygg

7077 om jag förstått det rätt. De är omärkta och jag har inte ens en åldersstämpel.

6. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Kul jämförelse. Jag föredrar förstås DJ för dess modernare utseende. Prisskillnaden mellan begagnade/vintage Omega vs Rolex är ganska konstant. Rolex är ofta några 100 % dyrare, t ex Seamaster Bond vs Submariner 16610, vintage Speedmaster vs vintage Daytona, nyare Speedmaster vs nyare Daytona, mm.

Aurum gillar detta.
  7. Patrik J

Patrik J Friends of KS

Från:
    Schtaaan
    7077 - nästan värd sin vikt i guld, typ. Skulle nog valt Omegan ändå, utan att ha något riktigt bra svar på varför.

Scaramanga och Aurum gillar detta.
  8. Aurum
    Trådstartare

Aurum Gubbsnygg

Nja, de populärare omegamodellerna ligger inte så lågt jämfört med Rolex. Det har ju börjat med de riktiga tuffingarna SM300 och Railmaster, tror vi kommer se att Omega kommer ikapp lite framöver. Speciellt de som är bättre än motsvarande Rolex.
    Lite OT här men vet du om de ligger på typ 10' utan rätt ändlänkar? Mao är uren ovan ovanligt nog rätt lika prismässigt, men det är ju lite fusk också.

Gummo och JMolin gillar detta.
  9. JMolin

JMolin Präst

Från:
    STHLM
    Kul jämförelse. Av just de två exempel du visar kittlar Seamastern mest. Skulle du däremot jämföra den mot en härlig oc lagom möglig Precision/Airking el. dylik så skulle nog Rolex vinna. Allt är relativt, men konstanten i ekvationen är att båda ovan rockar socka.

Grafton, inox, eriksson850 och 1 annan gillar detta.
  10. Kristoferc

Kristoferc Stadsbo

Shit vad är det för länk på omegan!? Nu MÅSTE jag ha en omega Seamaster med den länken!!!!! Var köper jag!!???

Aurum och Scaramanga gillar detta.
  11. Ticktack

Ticktack Stadsbo

Från:
    Uptown
    DJ´n helt klart i mitt tycke, känns mest klassiskt !

12. Aurum
    Trådstartare

Aurum Gubbsnygg

Som jag skrev ovan tror jag att det är en 7077. Problemet är att samma länk användes till de första Speedmasterna och de andra tidiga sporturen och därför är den dyr. Kostar ett par ggr mer än själva klockan, kanske fyra gånger mer. Pga detta finns det knappt några ur som mitt kvar på originallänken. Ovanligt att hitta dem mao i detta utförandet.

Patrik J och JMolin gillar detta.
  13. Kristoferc

Kristoferc Stadsbo

riktigt Nice!! Ska köpa en klocka snart när jag finner rätt dressare! Men är svårt sneglar åt för många håll på samma gång, går runt i mitt huvude hehe

Aurum gillar detta.
  14. Falken

Falken Stadsbo

Från:
    Göteborg
    Röstar på datejust jag med ;) dock lite partisk eftersom jag har en själv.

15. Patrik J

Patrik J Friends of KS

Från:
    Schtaaan
    10' räcker inte på långa vägar längre.
    http://www.ebay.ca/itm/Omega-1959-V...832914?hash=item1a0dfcfb52:g:jRMAAOSwx-9WvzI1

Aurum gillar detta.
  16. Aurum
    Trådstartare

Aurum Gubbsnygg

Patrik J gillar detta.
  17. Patrik J

Patrik J Friends of KS

Från:
    Schtaaan
    Precis. Håll hårt i den, eller sälj den till mig. ;)

Aurum gillar detta.
  18. Singular

Singular Företag Forumsponsor

Seamastern. Fin!

Aurum gillar detta.
  19. Erik1

Erik1 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Dj. Pga storlek, datumbubbla och att jag är en sucker för räfflad ring. Däremot ser det ut att vara trevligare länk på omegan

20. Fredrik (Swe)

Fredrik (Swe) Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Har tre djs. Ingen sådan seamaster. Vilken är coolast? Seamastern...en dj/rolex kan man hitta i stort sett vilken dag som helst. "rätt" seamaster är lite svårare.

krämbulle, Gummo och Aurum gillar detta.
  21. inox

inox Friends of KS

Jag gillar OP men föredrar ändå seamastern. Prisskillnaden kanske inte är rimlig men desto bättre för dem som gillar SM.
    Med länk utjämnas ju som sagt skillnaden- hur rimligt det nu är i sin tur.
    image.jpeg image.jpeg

Affe, Rossi, NiklasArvid och 12 andra gillar detta.
  22. oordning

oordning Bonde

Svårt val, båda är snygga!

inox och Aurum gillar detta.
  23. Fabian

Fabian Manboy

Från:
    Stockholm
    Bra tavla! Ägt en likadan förrut och den är magisk. Med vitguldsring så blingar klockan otroligt, trots saknaden av ädelstenar.

24. acce1999

acce1999 Friends of KS

Omega har alltid haft ett fint urval av eleganta klockor. Ofta med en upplevd högre känsla för detaljer än Rolex. Särskilt om man betraktar modellerna från sextiotalet. Då hade inte Rolex samma starka varumärke som idag, utan Oyster-linjen var mer en robust, tålig och pålitlig klocka i en tillräckligt elegant förpackning. Det tillsammans med vattentåligheten gjorde att den stack ut. Men det gjorde samtida Certina DS också. Även de eleganta (sextiotalet), tåliga och vattentäta. Så om Seamastern (namnet till trots) hade gjorts lika vattentålig (de är ju knappast helt oskyddade) så hade det bara varit en fråga om vilken desig man föredrar. Och så sett står Omegan högt.

På din handled @Aurum sitter dessutom Omegan påtagligt bättre än Rolexen, som när den presenteras så här framstår som enkel. Men det i sig är ju också tilltalande. Själv tilltalas jag av de äldre Rolex-modellerna, som är så enkla som möjligt i sin utformning, med inte allt för mycket bearbetning bara för formens skull. Jag tilltalas också av Omega, för vad de erbjöd som totalpaket.

För just de två modeller som diskuteras här, så var det enligt min mening bättre förr. Båda är smakliga i sin relativa enkelhet och pålitlighet.

Affe, Rozzy, vonbahr och 7 andra gillar detta.
  25. Christoffer

Christoffer Stadsbo

För min del är valet inte svårt. Utan någon som helst tvekan skulle jag vilja pryda handleden med Seamastern, särskilt på den länken!

26. cjperry

cjperry Präst

Från:
    Norr
    Seamastern vinner utan tvekan i mina ögon. Man får mer för pengarna, har säkerligen större chans för värdeökning och har mer karaktär.

27. Weasel

Weasel Friends of KS

Från:
    Orten
    Min gamla SM hade haft en bättre match mot min nuvarande DJ om den haft samma grymma länk som Aurum har på sin.
    Riktigt fina klockor båda två, gillar båda modellerna mycket i sin enkelhet
    image.jpeg
    image.jpeg
    Är det värt mellanskillnaden, förmodligen inte?.. men å andra sidan gillar jag verkligen min bruntavlade Datejust:)

px200, rosemountain, Kettil och 8 andra gillar detta.
  28. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Jag tycker helt klart att Seamastern är snyggare. Trist bara att länken är så dyr. Finns ju BOR men har för mig att du sagt att den inte lirar något vidare med de feta bandhornen. Har du bild med BOR på?

Måste även säga att jag diggar DJ också. DJ anser jag var prisvärd när dom kostade 15K+ för ett par år sedan, Seamasters är fortfarande löjligt prisvärda.

Jämfört DD kittlar DD lite mer men där är ju prisskillnaden ännu större. Tycker nog DD är mer prisvärd än DJ (både SS och YG).

eriksson850, Kettil, Weasel och 2 andra gillar detta.
  29. Hjalmiz

Hjalmiz Torpare

Från:
    Umeå
    Vad är det för årtal på DJ`n ?

30. Aurum
    Trådstartare

Aurum Gubbsnygg

Personligen gillar jag inte BOR på seamastern men vissa gör säkert?

Angående DDn håller jag med, den har något extra även jag bara haft de lite modernare. Rimligtsvis borde jämförelsen varit mellan en 50-tals 34 mm Rolex på nitat oyster men man har ju inte tillgång till allt. Ska man jämföra med den DJn i mitt inlägg får man egentligen ta en modernare variant.

Mernis Bajra, Kettil, North och 4 andra gillar detta.