• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seamaster eller Datejust?

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Personligen gillar jag inte BOR på seamastern men vissa gör säkert?


Angående DDn håller jag med, den har något extra även jag bara haft de lite modernare. Rimligtsvis borde jämförelsen varit mellan en 50-tals 34 mm Rolex på nitat oyster men man har ju inte tillgång till allt. Ska man jämföra med den DJn i mitt inlägg får man egentligen ta en modernare variant.
Tycker att det ser rätt bra ut faktiskt! Får köpa ett och testa. Om inte annat kommer det sitta bra på min Genève.

7-raders är lite mer rektangulära. Tror det får bli en sådan.
p55.jpg

Bild stulen från www
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Trevlig tråd:) Som många är inne på @Aurum så är den där länken väldigt mycket mer än pricken över i, den lyfter klockan rejält. Jag gillar DJ och även Seamaster. SM är ju onekligen väldigt prisvärda och sjukt härliga vintageklockor. Med vintagerolex mått mätt så tycker jag även DJ är väldigt prisvärda. Detaljer som visare, tavla och glasring på DJ är helt avgörande ifall det är nåt att ha eller en trist gubbklocka för mig. Men det finns ingen anledning att välja, båda två tycker jag har en plats i en klocklåda och de där två millimetrarna är inget att tjafsa om. Själv är jag väldigt förtjust i BoR på SM men på DJ så är det oysterlänken som får det att pirra till lite extra.
image.png
image.png
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ur ett samlarperspektiv så känns ju din SM på länk som en klart mer spännande klocka. Men om jag utgår från hur jag använder och vill använda mina klockor så vinner DJ.

Gällande prisjämförelser så vet jag för lite om priserna på SM. Tycker dock generellt att bra vintage oavsett märke gärna får kosta (och verkar börja kosta...) mer. På samma sätt tycker jag att mindre bra vintage (Rolex) borde kosta mindre. Men det är det ju marknaden som bestämmer och inte jag... ;)
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Seamastern är riktigt cool. Fast den länken skulle jag iofs bära även om den bara var en gummisnodd som höll ihop den.
 

MrNorrgard

Omega
2-Faktor
Jag går lite emot strömmen. Jag tycker omegan, men den vore snyggare med jubelee-länken än den som sitter på nu..... o_O
Jag må vara knasig, men så tycker jag. Annars är ju länken som @Gummo har här ovan fantastisk!
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Som Aurum själv konstaterar är det litet "äpplen och päron" över jämförelsen. Men jag väljer alla dagar en tidig SM framför en DJ med räfflad ring. Skulle jämförelsen gällt en samtida oyster med slät ring skulle det varit betydligt svårare...
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Kan man köpa en nyproducerat av denna länk? Tänker om man vill ha utseendet.
 

fc2

Rolex
Efter diskussioner med urmakare som har varit verksamma väldigt länge och som själva jobbat hos de stora tillverkarna i Schweiz har jag fått berättat för mig att många idag verkar missar den status och kvalitet som Omega hade på 50-talet. Ja, de kan mycket väl ha varit dyrare än Rolex då och de hade ett helt annat anseende på den tiden. Rolex å sin sida tog stora steg framåt på 70-talet både i design och kvalitet, för att inte säga marknadsföring där man kanske kan säga att få företag varit så framgångsrika som Rolex. Omega å sin sida gjorde det omvända och slängde ur sig billigare klockor med lägre kvalitet än tidigare, något som kulminerade när de flesta hade ETA-verk i sig. Idag verkar Omega försöka som bara sjutton att komma ikapp igen men enligt mig famlar de lite i mörkret iom alla dessa femtioelva modeller som finns.

För att komma tillbaka till tråden kan jag säga att jag hade jag haft svårt att välja mellan de två klockor som tråden handlar om men hade nog landat i en Seamaster tillslut.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Efter diskussioner med urmakare som har varit verksamma väldigt länge och som själva jobbat hos de stora tillverkarna i Schweiz har jag fått berättat för mig att många idag verkar missar den status och kvalitet som Omega hade på 50-talet. Ja, de kan mycket väl ha varit dyrare än Rolex då och de hade ett helt annat anseende på den tiden. Rolex å sin sida tog stora steg framåt på 70-talet både i design och kvalitet, för att inte säga marknadsföring där man kanske kan säga att få företag varit så framgångsrika som Rolex. Omega å sin sida gjorde det omvända och slängde ur sig billigare klockor med lägre kvalitet än tidigare, något som kulminerade när de flesta hade ETA-verk i sig. Idag verkar Omega försöka som bara sjutton att komma ikapp igen men enligt mig famlar de lite i mörkret iom alla dessa femtioelva modeller som finns.

För att komma tillbaka till tråden kan jag säga att jag hade jag haft svårt att välja mellan de två klockor som tråden handlar om men hade nog landat i en Seamaster tillslut.
Fast Longines var ju ännu bättre. Synd att Swatchgroup gör som dom gör.
 

fc2

Rolex
Fast Longines var ju ännu bättre. Synd att Swatchgroup gör som dom gör.

Ännu bättre vet jag inte om jag kan lova men betydligt bättre än idag, det är klart. Kolla på ett cal. 12.68 eller 13ZN och jämför med de ETA och 7750 som sitter i klockorna idag så är det en trist utveckling för Longines. Vet inte när det började, är Swatch Group skyldiga? Man måste ju samtidigt förstå Swatch, att lägga Omega och Longines på samma nivå skulle inte vara ekonomiskt försvarbart. Sorry om jag hamnar lite väl off topic här.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Ännu bättre vet jag inte om jag kan lova men betydligt bättre än idag, det är klart. Kolla på ett cal. 12.68 eller 13ZN och jämför med de ETA och 7750 som sitter i klockorna idag så är det en trist utveckling för Longines. Vet inte när det började, är Swatch Group skyldiga? Man måste ju samtidigt förstå Swatch, att lägga Omega och Longines på samma nivå skulle inte vara ekonomiskt försvarbart. Sorry om jag hamnar lite väl off topic här.
Fortsätter med OT. Longines har verkligen förbättrat modellutbudet på sistone. Heritage linjen har ju många riktigt lyckade modeller.
https://www.longines.com/#!/watches/heritage-collection
 

Calle med C

Panerai
Svårt val! Idag hade jag valt seamastern med länk på grund av den är en raritet, vilket man inte direkt kan beskylla diverse datejusts för vara. Men just för dagligt bärande vinner datejusten, den är i stort sett allt (förutom att vara ett dykarur) jag vill ha i en vardagsklocka.

Då: ja, jag hade nog banne mig tagit Omegan då också. Väldigt trevligt ser den ut att vara!
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Jag gillar ju länken på rollen..
Älskar i vanliga fall allt Omega, men just vintage Seamaster har inte fallit mig i smaken.
 
Topp