• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seamaster nybörjarfrågor...

R.U. Sirius

Breitling
Hej hopp. Ny här, men läser, funderar och försöker bli klokare. Så småningom ska jag väl våga köpa en vintage Seamaster har jag tänkt mig.

Några nybörjarfrågor som jag inte förstått mig på:
1. Referensnummer:
Det kan t.ex. stå ref nr 165.002 i en annons. Om jag söker på detta nummer i Omega Vintage Watches Database så får jag många träffar, men ingen på det exakta numret. Jag får träffar på t.ex. 165.0022 och 165.0023. (Jag förstår söklogiken och att sökningen görs med "wildcards".) Men hur funkar detta med referensnummer? Är det en hel "familj"? Borde jag fått en exakt träff på det specifika numret?

2. Verknummer:
Det kan t.ex. stå verknummer 22614968 i en annons. Detta innebär, vad jag förstått, att verket är tillverkat 1965. Men det står också "Earliest production year" i listor på nätet. Är det vanligt förekommande att verken är tillverkade ett-två år senare än vad listan säger?

Nu vill jag ju inte kliva in som nybörjare i forumet och trampa någon på tårna, men är det rimligt att tro att Dr. Frankenstein satt ihop denna t.ex?
http://www.tradera.com/item/190118/236623161/vintage-omega-seamaster-automatic-herrur-fran-1965
Referensnummer får ingen exakt träff, men visar klockor från 1962, 66 och 67. Verknumret säger 1965.

/Sirius
 

rogart-63

Patek
Referensnummer 165.002 och verket 552 stämmer . Men om tavlan är original eller ommålad vågar jag inte svara på ? Ser lite för bra ut ? Har du kollar på Omegawatches datrabase ?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Den här ser fin ut (priset är kanske en annan sak). På den får jag inga träffar alls vid sökning. Beror det på att huset är tillverkat i England? Är det att betrakta som "äkta" när en underleverantör tillverkat huset?
http://www.vintagegoldwatches.com/product/omega-seamaster-automatic-9k-solid-gold-1964/

/Sirius

Omega lade ut tillverkning på underleverantörer i England under en tidsperiod (fast enbart för ur sålda i England som jag förstår det). Dennison var en sådan tillverkare. Jag vet inte om anledningen var Brittisk protektionism, eller om det var höga importskatter på kompletta klockor.
 
Topp