• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seamaster PO eller PO Sochi 2014

rili

Breitling
Hej

Har läst en hel del intressanta inlägg på detta forum och har precis registrerat mig för att, till att börja med, få lite input och kommentarer för mitt första exklusivare köp.
Jag har relativt nyligen börjat kika på klockor och började då kika på Tag Heuer och Longines. Då jag inte riktigt hittade något som jag fastnade för och efter inspiration från detta forum så har jag lagt ribban lite högre och istället börjat kika på Omega vilka jag tycker har en hel del intressanta klockor. Och vad jag kan förstå härifrån, betydligt intressantare urverk. Den jag riktat in mig på är Seamaster Planet Ocean. Jag har varit runt hos några handlare och provat lite olika varianter och storlekar.
Den jag slutligen fastnat för är 232.30.42.21.01.001, d.v.s. den "vanliga" på 42 mm då denna kändes något mer rätt än den större 232.30.42.21.01.001 på 45.50 mm. Men så sprang jag på 522.30.46.21.01.001 d.v.s. Sochi 2014 limited edition. Denna verkar dock bara finnas i 45.50 mm. I vilket fall så började beslutsångesten igen. Jag tror att jag kan få dessa för ungefär samma prislapp så frågan är vilken av dessa jag ska välja?
Vad tror ni på klocksnack finns det någon fördel med att köpa en limited edition, är det ett bättre andrahandsvärde, etc?
 

Knight

Cartier
Hej
Vad tror ni på klocksnack finns det någon fördel med att köpa en limited edition, är det ett bättre andrahandsvärde, etc?


Skulle snarare säga tvärt om, att fler vill ha standardutförandet och att limited edition är svårare att flippa. Riktigt snygg klocka som även jag har ställt in siktet på.
 

Frosse

Cartier
Med tanke på Omega och deras hundra olika limited editions tror jag att det personligen är bättre att sats på originalet, plus att jag inte gillar bezeln på Sochi-edition med blå och röda markers.
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Skulle snarare säga tvärt om, att fler vill ha standardutförandet och att limited edition är svårare att flippa. Riktigt snygg klocka som även jag har ställt in siktet på.


+1
Sochi slutade i söndags. Om några månader kommer ingen minnas det längre förutom de som deltog.
Omega brukar släppa limited editions för varje OS. De brukar inte vara så heta på andrahandsmarknaden.

Och bakstycket på Sochi-versionen är ju riktigt gräslig.
Omega_Seamaster_PlanetOcean_Sochi2014_caseback.jpg
 
  • Like
Reactions: Wii

Nexus

Panerai
För Guds skull människa, köp inget limited edition-mög. Visst, det finns säkert en chans på miljarden att du kan sälja den om 40 år och köpa Argentina (Ja, landet) för vinsten. Men det är knappast värt att chansa.
Köp en "vanlig" PO, du kommer INTE ångra dig.
 

rili

Breitling
Oj vad snabba svar, tackar för det.
Känns skönt att det är originalet alla verkar hålla på vilken jag själv faktiskt, som sagt, egentligen siktat in mig på. Gillar också att kunna se urverket istället när man vänder på den. Angående "Våga orange!". Har faktiskt kikat på denna också men den känns inte lika tidlös, snygg för stunden men jag vet inte hur den känns om ett par år
 

Khaleesi

Omega
Nej det skulle han nog inte, men det har gjorts otaligt många "limited editions" i hans ära också... bland annat denna

SE103_Planet-Ocean-SKYFALL-LE.jpg


Jag älskar den där urtavlan. Väldigt lik aquanaut va?
Tror ni det går att modda bort 007 och sätta dit ett vanligt index eller :D? Eller kan det bli den coolaste klockan någonsin?
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Äh det var ju faktiskt snyggt. Men utöver 007-loggan är det inget krimskrams som är Bondrelaterat på framsidan? Vad går en sån loss på? 20k?


Paradoxalt nog så listar de på mellan 45-50k på Chrono24. Sedan om de säljer eller inte är en annan femma.
Ingen populär modell direkt.
Referensnummer: 232.30.42.21.01.004
 

Khaleesi

Omega
Paradoxalt nog så listar de på mellan 45-50k på Chrono24. Sedan om de säljer eller inte är en annan femma.
Ingen populär modell direkt.
Referensnummer: 232.30.42.21.01.004


Sanslöst. OK, glöm det då :D Trodde dom sålde ruskigt dåligt, limited edition behöver inte betyda att man faktiskt vill ha den...
 
Topp