• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Second opinion på reparation/service...

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Ett ETA-verk är ju lättservat då de flesta urmakarna kan det! Dock om delar behövs bytas (vilket oftast behövs) så är det ju endast AD som skall ha tillgång och rätt att byta delar?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ett ETA-verk är ju lättservat då de flesta urmakarna kan det! Dock om delar behövs bytas (vilket oftast behövs) så är det ju endast AD som skall ha tillgång och rätt att byta delar?
Kan du tala om för mig vilka standardurverk som inte de flesta urmakare kan serva? :)
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Kan du tala om för mig vilka standardurverk som inte de flesta urmakare kan serva? :)
Ja men då finns ju en viss substans i att säga att ett ETA-verk kan bli billigare att serva då det kan servas av fler urmakare än bara Certifierade urmakare hos ADs och således blir det billigare om servicen endast betyder att plocka ner, rengöra, sätta ihop och justera. Men det är ju ytterst sällan detta räcker och då har endast AD officiell kanal till originaldelar för de tillverkare som modifierar sina ETA verk såsom tudor...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ja men då finns ju en viss substans i att säga att ett ETA-verk kan bli billigare att serva då det kan servas av fler urmakare än bara Certifierade urmakare hos ADs och således blir det billigare om servicen endast betyder att plocka ner, rengöra, sätta ihop och justera. Men det är ju ytterst sällan detta räcker och då har endast AD officiell kanal till originaldelar för de tillverkare som modifierar sina ETA verk såsom tudor...
Och därmed faller argumentet platt. De flesta klockor kan nog servas av de flesta seriösa urmakare, men precis som med bilar beror resultatet på hur noga mekaren är. Rätt sorts olja i rätt mängd på rätt plats och så vidare.
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Och därmed faller argumentet platt. De flesta klockor kan nog servas av de flesta seriösa urmakare, men precis som med bilar beror resultatet på hur noga mekaren är. Rätt sorts olja i rätt mängd på rätt plats och så vidare.
Tycker inte det faller platt när det handlar om själva jobbet men givetvis när det handlar om eventuella delar! :) jag tror inte att en AD urmakare är speciellt noggrannare än en fristående.
 

Kloker

Cartier
Hemma igen! Fungerande och nu utan bubbla. Blev bra tyckte jag.

image.jpg
 

Snipanbeda

Breitling
En fråga om en guldklocka som har varit min farfars. Den har säkert inget större värde förutom det emotionella. Jag bor i Stockholm, vilka urmakare är bra på sådan här klockor, fjädern har gått av?

IMG_4829.jpg
IMG_4830.jpg
 
Topp