• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko 6105-8110, värd 15 lax?

ScubaKing

Audemars
Tycker den ser fin ut för sin ålder, efter samtal med säljaren verkar den vara original med väldigt lite gjort. Man får dock med ett nytt glas om man vill montera det. Bandet är inte original men det är ju en baggis.
Brukar inte hitta denna modell i detta skick, kan den vara värd sitt pris?

Dryga 1300 GBP begär han för den.

http://www.ebay.co.uk/itm/Vintage-M...482533?hash=item282589d7e5:g:fEMAAOSwaB5Xq1l7

s-l1600 (1).jpg
s-l1600 (2).jpg
s-l1600.jpg
 

ScubaKing

Audemars
Jag hade aldrig betalat 15 för den. Lumen ser oförskämt bra ut tycker jag. Är den helt orörd?

Ja det är det som jag ser som väldigt positivt. Att hela tavlan är i så gott skick. Ja tavlan och lumen ska vara orörd. Verket är servat.

Cit; This watch has been fully overhauled by our in house team who restore and repair vintage Seiko, Rolex, Breitling & Cartier Watches etc. The movement is keeping excellent time. We have kept the case polishing etc to a minimum to preserve the originality and value of this extremely rare Seiko watch.

Vad tycker du den är värd och har du bättre förslag på någon som ligger ute till försäljning?
 

FatboySlin

Breitling
Har du fått några andra bilder? Jag tycker det är svårt att avgöra lumens kvalité på dessa, ser det inte ut som att det spiller över lite här och där?
 

FatboySlin

Breitling
Utifrån de här bilderna är jag skeptisk, tycker det sker lite konstigt ut och skulle den vara relumad faller ju hela säljarens trovärdighet eftersom han hävdat att den är orginal. Mitt råd är begär bättre bilder eller skippa den.
 

ScubaKing

Audemars

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Orange plutten lite väl orange?
Håller med.
Väldigt tveksam till att en klocka helt i original kan se ut så där i lumen och i det skicket med 41 år på nacken....
@Gripenbro.se är seriös så jag tolkar beskrivningen som att den är renoverad i tidigare led med originaldelar. En bedrift i sig då det inte är lätt att hitta dessa. Varför inte kontakta honom och fråga?
Bifogar dagsfärsk bild på mitt ex, original men i hårt använd skick:D
IMG_0387.JPG
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Väldigt tveksam till att en klocka helt i original kan se ut så där i lumen och i det skicket med 41 år på nacken....
Jag ser INGENTING som antyder att den är relumad och då skriker jag hellre "relume?" en gång för mycket än för lite. Tycker den ser grymt bra ut men vet att det tidigare varit bekymmer med just den klockan. Ser inte heller varför det skulle vara positivt att just Gripenbro säljer den.

Undrar vart boxen som tidigare fanns tagit vägen. +5 papp och - box sedan jag såg den sist. Men klockan är ruggigt fin, det råder det inga tvivel om.
 

dnill

Cartier
2-Faktor
Sen har @Gripenbro.se en till salu också.
http://gripenbro.se/artiklar/watches/seiko-6105.html
Hävdas vara original och det stämmer säkert men frågan är om det är de ursprungliga delarna eller servicedelar. Ser lite för bra ut för att vara de ursprungliga och fonten på inserten är väl lite väl feta?
IMG_0386.JPG
Den klockan är verkligen i grymt skick. Har klämt på den ett antal gånger då en polare till mig hade den innan.
Om saker och ting bytts ut under dess 41 år kan man ju bara spekulera om, dock är allt original seiko på den.
Men 15k för en 6105 är fortfarande lite i överkant IMO.
 

ScubaKing

Audemars
Skulle gissa relumad, ny bezel insert
Jag ser INGENTING som antyder att den är relumad och då skriker jag hellre "relume?" en gång för mycket än för lite. Tycker den ser grymt bra ut men vet att det tidigare varit bekymmer med just den klockan. Ser inte heller varför det skulle vara positivt att just Gripenbro säljer den.

Undrar vart boxen som tidigare fanns tagit vägen. +5 papp och - box sedan jag såg den sist. Men klockan är ruggigt fin, det råder det inga tvivel om.

Finns inget som jag kan se som tyder på relumad. Dock kan jag inte se hur en klocka med 41 år på nacken kan ha så perfekt lume och skick. Åren borde ju satt sitt spår på klockan, denna ser ju ut att vara i nyskick.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag ser INGENTING som antyder att den är relumad och då skriker jag hellre "relume?" en gång för mycket än för lite. Tycker den ser grymt bra ut men vet att det tidigare varit bekymmer med just den klockan. Ser inte heller varför det skulle vara positivt att just Gripenbro säljer den.

Undrar vart boxen som tidigare fanns tagit vägen. +5 papp och - box sedan jag såg den sist. Men klockan är ruggigt fin, det råder det inga tvivel om.
Ser helt klart ut som den fått ny lysmassa, men jag vet inte hur de såg ut från början?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ser helt klart ut som den fått ny lysmassa, men jag vet inte hur de såg ut från början?
Indexen runt lumen brukar missfärgas ganska illa och det är därför svårt att städa dessa kanter så man får en rak lumekant när man relumar. Sekundvisarens röda del har även blekts vilket är korrekt för en NOS-sekundvisare. Det är ju inte världens bästa bilder direkt men jag ser inget som antyder att den är relumad. Visarnas lume har missfärgats något mot centrum av tavlan vilket även det är normalt.

Skulle gissa relumad, ny bezel insert


Finns inget som jag kan se som tyder på relumad. Dock kan jag inte se hur en klocka med 41 år på nacken kan ha så perfekt lume och skick. Åren borde ju satt sitt spår på klockan, denna ser ju ut att vara i nyskick.

Tritium... sett många SEIKOs i nära nyskick som är lika gamla. Problemet med 6105 är att de ofta tagit in vatten, om denna varit tät eller hållt borta från vatten så är det inte konstigt om den ser ut som ny. Kolla @Seikosthlm s 6306 exempelvis.
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Jag ser INGENTING som antyder att den är relumad och då skriker jag hellre "relume?" en gång för mycket än för lite. Tycker den ser grymt bra ut men vet att det tidigare varit bekymmer med just den klockan. Ser inte heller varför det skulle vara positivt att just Gripenbro säljer den.

Undrar vart boxen som tidigare fanns tagit vägen. +5 papp och - box sedan jag såg den sist. Men klockan är ruggigt fin, det råder det inga tvivel om.
Instämmer. Ser inte ut att ha fått ny lume. Inlägget törs jag lova är korrekt. Tycker nog inte 15 lax är ett rövarpris även om det inte är ett kap.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Indexen runt lumen brukar missfärgas ganska illa och det är därför svårt att städa dessa kanter så man får en rak lumekant när man relumar. Sekundvisarens röda del har även blekts vilket är korrekt för en NOS-sekundvisare. Det är ju inte världens bästa bilder direkt men jag ser inget som antyder att den är relumad. Visarnas lume har missfärgats något mot centrum av tavlan vilket även det är normalt.
Tar tillbaka det jag sade, syftade på klockan i TS. Gripens ser bra ut, men hur gammal den är har jag ingen aning om.
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Den klockan är verkligen i grymt skick. Har klämt på den ett antal gånger då en polare till mig hade den innan.
Om saker och ting bytts ut under dess 41 år kan man ju bara spekulera om, dock är allt original seiko på den.
Men 15k för en 6105 är fortfarande lite i överkant IMO.
Bra info!
Känns onödigt att ens spekulera i utbytta delar när det är rätt längd på sekundvisare , rätt typ av m/h visare (ej service) och färgen stämmer mellan visare / tavla och insert.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Högst troligt även de från 75. Eller från året innan.
Det var ju just lysmassan vi pratade om. De kromade listerna runt index är ju dåliga, frågan är hur de åldras utan påverkan av fukt och värme? Hade en riktigt fin själv som jag tror gripen köpte, men kommer inte ihåg hur indexen såg ut där.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det var ju just lysmassan vi pratade om. De kromade listerna runt index är ju dåliga, frågan är hur de åldras utan påverkan av fukt och värme? Hade en riktigt fin själv som jag tror gripen köpte, men kommer inte ihåg hur indexen såg ut där.
Stål, samma material som visarna. Kan visare se NOS ut på en 40 år gammal klocka så kan ju även index det men vanligtvis mattas index av och ser lite mörkare/gråare ut. :)
IMG_8565.JPG

Ofta är visarna dock repade från att ha plockats av, typ som på min 6306.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Stål, samma material som visarna. Kan visare se NOS ut på en 40 år gammal klocka så kan ju även index det men vanligtvis mattas index av och ser lite mörkare/gråare ut. :)
IMG_8565.JPG

Ofta är visarna dock repade från att ha plockats av, typ som på min 6306.
Index är inte stål på 6105, och inte heller de 6309? visare jag haft. Kromat mässingsliknande material.
 
Topp