• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko 6139-6002

Hans Wahlgren

Breitling
1972 fick jag en Seiko-kronograf som examenspresent, en Seiko 6139-6002. På den tiden en mycket tuff klocka för en 18-åring. Klockan hängde med i "ur och skur" i 10 år, sedan hamnade den i en låda. Nu är jag så gammal att jag tycker det skulle vara roligt att ställa i ordning klockan igen. Jag tror mina föräldrar betalade 353:- för klockan ny och den är inte värd speciellt mycket idag heller, så det här handlar om affektionsvärde, inget annat. Klockan går om jag ruskar på den, men packningarna till knapparna är torra och den behöver givetvis en total rengöring och en allmän uppsnyggning. På 1970-talet var jag inte så rädd om den som jag borde varit... Mitt problem är att jag inte hittar någon som kan fixa klockan. Finns det någon i detta forum som kan föreslå en urmakare som till rimlig kostnad vill fräscha upp min gamla klocka?
 

Bilagor

  • 2015-03-26 20.42.21.jpg
    2015-03-26 20.42.21.jpg
    36 KB · Visningar: 396

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tycker du ska ta fram en eiktigt bra kamera och ta lite utomhusfoton på urtavla mm eftersom vi saknar bilder på bekräftade originalexempel på den dör modellen. En grym klassiker, så stort grattis! Har du kvar originallänken också?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
1972 fick jag en Seiko-kronograf som examenspresent, en Seiko 6139-6002. På den tiden en mycket tuff klocka för en 18-åring. Klockan hängde med i "ur och skur" i 10 år, sedan hamnade den i en låda. Nu är jag så gammal att jag tycker det skulle vara roligt att ställa i ordning klockan igen. Jag tror mina föräldrar betalade 353:- för klockan ny och den är inte värd speciellt mycket idag heller, så det här handlar om affektionsvärde, inget annat. Klockan går om jag ruskar på den, men packningarna till knapparna är torra och den behöver givetvis en total rengöring och en allmän uppsnyggning. På 1970-talet var jag inte så rädd om den som jag borde varit... Mitt problem är att jag inte hittar någon som kan fixa klockan. Finns det någon i detta forum som kan föreslå en urmakare som till rimlig kostnad vill fräscha upp min gamla klocka?

Jag vet att Rob kan då de pillade med min
 

Hans Wahlgren

Breitling
Tycker du ska ta fram en eiktigt bra kamera och ta lite utomhusfoton på urtavla mm eftersom vi saknar bilder på bekräftade originalexempel på den dör modellen. En grym klassiker, så stort grattis! Har du kvar originallänken också?

Jag är fotograf, så nog kan jag ta bilder. Återkommer i den frågan. Klockan är köpt på Ur&Penn i Karlstad 1972 och den har originallänken kvar. Men mitt problem handlar om att få tag på någon som kan serva klockan och snygga till den exteriört. Tyvärr var jag inte så rädd om den som jag borde varit. Det var ju ett bruksföremål för + 40 år sedan.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har pingat Maro, han har koll på flera som kan pilla med de där. Det har säkert även Gummo koll på. De tål rätt mycket, så du behöver nog inte vara allt för orolig. Ser fram emot bra bilder. Om du inte vet någon om klockan, så googla på "seiko pogue". Den är mycket eftertraktad bland SEIKO-samlare som exempelvis Spencer66 . Extra kul stt du har svensk dagskiva!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Lite kort info om modellen:
Släpptes 1969 nästan samtidigt som Zenith el primero , som officiellt sägs vara världens första automatiska kronografurverk. SEIKOn gick dock i produktion och fanns att köpa innan Zenithen, så SEIKO var alltså de som kom först även om Zenith visade upp sin prototyp först.

Medan många andra märken gick ihop för att utveckla ett urverk tillsammans, utvecklade SEIKO sitt urverk själva. De gjorde inte heller någon stor affär om det, utan släppte helt enkelt klockan utan att poängtera att det var ett stort genombrott (vilket det var).

Mest känd är den för att det är den första automatiska kronografklockan i rymden och bars på ISS av Mr Pogue. Den gick inte igenom alla NASA-tester utan det var hans privata backupklocka. Han använde den bland annat till att ta tiden på raket-tändningen.

Klockan är som sagt mycket eftertraktad, framförallt i helt originalskick då det finns massor där ute där delar bytts till eftermarknadsdelar. Om du läser första siffran på serienumret på baksidan så får du årtalet den tillverkades och andra siffran är månaden.

Exempel: 13xxxx= 1971, mars.
 

Hans Wahlgren

Breitling
Lite kort info om modellen:
Släpptes 1968/9 nästan samtidigt som Zenith el primero , som officiellt sägs vara världens första automatiska kronografurverk. SEIKOn gick dock i produktion och fanns att köpa innan Zenithen, så SEIKO var alltså de som kom först även om Zenith visade upp son prototyp först.

Medan många andra märken gick ihop för att utveckla ett urverk tillsammans, utvecklade SEIKO sitt urverk själva. De gjorde inte heller någon stor affär om det, utan släppte helt enkelt klockan utan att poängtera att det var ett stort genombrott (vilket det var).

Mest känd är den för att det är den första automatiska kronografklockan i rymden och bars på ISS av Mr Pogue. Den gick inte igenom alla NASA-tester utan det var hans privata backupklocka. Han använde den bland annat till att ta tiden på raket-tändningen.

Klockan är som sagt mycket eftertraktad, framförallt i helt originalskick då det finns massor där ute där delar bytts till eftermarknadsdelar. Om du läser första siffran på serienumret på baksidan så får du årtalet den tillverkades och andra siffran är månaden.

Exempel: 13xxxx= 1971, mars.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du ska förresten absolut inte byta några synliga delar på den, inte ens glaset om det inte är ett absolut måste. Polera ska du inte heller göra då det sänker värdet. Battle scars hör till och intygar att den är original. Från den dåliga bildern du lagt upp ser tavlan mycket bra ut och den inre vridringen ser bara lite blekt ut vilket är fullt normalt.
 

Hans Wahlgren

Breitling
Du ska förresten absolut inte byta några synliga delar på den, inte ens glaset om det inte är ett absolut måste. Polera ska du inte heller göra då det sänker värdet. Battle scars hör till och intygar att den är original. Från den dåliga bildern du lagt upp ser tavlan mycket bra ut och den inre vridringen ser bara lite blekt ut vilket är fullt normalt.

Attans så värdefullt att jag fick tag på den här tråden! Jag som tänkt på både glasbyte och polering.... Eftersom klockan går så torde det i så fall bara handla om att byta några torra packningar och sedan en rengöring / uppsmörjning.

Är det någon som har en manual i pdf-format, förresten?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hittar du ett originalglas så går det såklart bra att byta. Eller spara originalet.
 

Hans Wahlgren

Breitling
Attans så värdefullt att jag fick tag på den här tråden! Jag som tänkt på både glasbyte och polering.... Eftersom klockan går så torde det i så fall bara handla om att byta några torra packningar och sedan en rengöring / uppsmörjning.

Är det någon som har en manual i pdf-format, förresten?
Det går kanske att polera lite på glaset för att få bort några revor. Har man utrustning går det antagligen att fixa till utan att det sänker värdet.
 

Minuteman

Rolex

Stup

Panerai
2-Faktor
Sorry att jag kapar tråden men jag vill gärna ha tips på vem som kan serva en Seiko 6139-6002

/ P
 

Minuteman

Rolex
Hej Jag kollade glasslipningstråden. Det verkade ju inte jättesvårt. Men hur lossas den yttre blåröda ringen? Vill ju inte saba den när glaset poleras.
Glasringen kan man bara bända bort försiktigt med t.ex en boettkniv. Det finns en fasning för kniven, ofta ca klockan 12.
Det som kan vara lite luriga är att säkra tillbaka den. Då kan det behövas en glas eller boettpress, men det är väldigt olika. Vissa sitter hårt, andra är enkla att trycka dit :)
 

Maro

Audemars
Grymt! Jag skickar iväg ett tips

Klart är att vad du än gör och hur du än gör så behåll så mycket som möjligt original..

Kul att du behåller och kör liv i den igen iallafall.

Här kommer min, hade gärna sett bilder på din tavla mm framöver.
image.jpg
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Attans så värdefullt att jag fick tag på den här tråden! Jag som tänkt på både glasbyte och polering.... Eftersom klockan går så torde det i så fall bara handla om att byta några torra packningar och sedan en rengöring / uppsmörjning.

Är det någon som har en manual i pdf-format, förresten?

Grattis till fin klocka med ett underbart affektionsvärde! Som yonsson påpekade så bör du absolut försöka låta polera upp originalglaset, då de riktiga originalglasen till dessa oftast är väldigt svåra att få tag på. (Finns en hel del som påstår att de säljer original eller helt identiska, men som alltså inte är det, vilket jag själv fått erfara.) Kan rekommendera att be Minuteman att kolla på den, då han hjälpt mig att fixa till några, gällande både glas och urverk mm.
 

Hans Wahlgren

Breitling
Glasringen kan man bara bända bort försiktigt med t.ex en boettkniv. Det finns en fasning för kniven, ofta ca klockan 12.
Det som kan vara lite luriga är att säkra tillbaka den. Då kan det behövas en glas eller boettpress, men det är väldigt olika. Vissa sitter hårt, andra är enkla att trycka dit :)
Fick intryck av annan på tråden att Du också fixar lite med urverk. Jag letar efter någon som kan serva min. Är det något Du kan och vill?
 

Hans Wahlgren

Breitling
1972 fick jag en Seiko-kronograf som examenspresent, en Seiko 6139-6002. På den tiden en mycket tuff klocka för en 18-åring. Klockan hängde med i "ur och skur" i 10 år, sedan hamnade den i en låda. Nu är jag så gammal att jag tycker det skulle vara roligt att ställa i ordning klockan igen. Jag tror mina föräldrar betalade 353:- för klockan ny och den är inte värd speciellt mycket idag heller, så det här handlar om affektionsvärde, inget annat. Klockan går om jag ruskar på den, men packningarna till knapparna är torra och den behöver givetvis en total rengöring och en allmän uppsnyggning. På 1970-talet var jag inte så rädd om den som jag borde varit... Mitt problem är att jag inte hittar någon som kan fixa klockan. Finns det någon i detta forum som kan föreslå en urmakare som till rimlig kostnad vill fräscha upp min gamla klocka?

Lovade några bilder. Som synes skulle klockan må bra av en liten uppsnyggning. Glaset är repat, dock inga sprickor eller flisor utslagna. Boetten har också fått sina törnar.
 

Bilagor

  • HansWahlgren-1.jpg
    HansWahlgren-1.jpg
    75.5 KB · Visningar: 249
  • HansWahlgren-2.jpg
    HansWahlgren-2.jpg
    84.1 KB · Visningar: 254

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Lovade några bilder. Som synes skulle klockan må bra av en liten uppsnyggning. Glaset är repat, dock inga sprickor eller flisor utslagna. Boetten har också fått sina törnar.


Om du kalla det där slitet Hans så har du inte varit här så länge:) I det här mögelgänget så framstår din klocka som närmar nyskick!
I ärlighetens namn tycker jag att den ser rätt fin ut! Som sagt ovan - gör så lite som möjligt! Slipa glaset och fixa verket - inget mer tycker jag!
 
Topp