• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

SEIKO 6139 dagskiva

Krusimell

Breitling
Skulle behöva lite råd och tips, dels om hur knepigt det är men också vad man ska vara försiktig med när man vill justera dagskivan på dessa. Den ställer sig hela tiden på trekvart som synes på bilden, växlar precis som den ska men ställer sig fel. Borde man inte bara kunna lossa visare och tavla och sen flytta fram dagskivan ett hack? Någon erfaren 6139-meckare som kan hjälpa mig?
SEIKO 6139-6012.jpg
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Jag skulle misstänka att varje dag på dagskivan har ett hack men att fjädern som fixerar dagen har tappat formen och att den behöver böjas till rätt form igen?

Sen kräver det ju alltid stor försiktighet när man jobbar med tavla och visare. Minsta lilla skada blir ju direkt synbar.
 

nocount66

Cartier
Jag hade samma problem med min seiko 6119-6400, och i mitt fall hade skivan hoppat ur sitt läge, och "pinnen" på bilden satt inte mellan kuggarna på dagskivan alls.
Jag bände försiktigt ut pinnen och petade dit skivan så pinnen hamnade mellan kuggarna och allt var frid och fröjd. Nu såhär i efterhand så skulle jag kunna böjt till pinnen en gnutta också, då dagsvisningen inte är perfekt rak i fönstret.
 

Bilagor

  • daywheel.jpg
    daywheel.jpg
    160.5 KB · Visningar: 56

Krusimell

Breitling
Tackar! Ja det låter ju troligt att är den där fjäderpinnen som har tappat formen. Får kanske göra ett försök i helgen att fixa till det.
Har hört något om att man behöver hålla in reset när man monterar lilla minutvisaren också.
 

Exxet

Rolex
Tror oxå som rogart-63 att "stjärnan" slirar, inget ovanligt, fixade det på en av dom jag haft genom att knacka lite lätt runt om med en mejsel där min vackra gröna pil är, observera lätt, det är inte direkt gjutjärn man håller på med ;).
daydisc 2.JPG
daydisc.JPG
 

Krusimell

Breitling
Aha, den är nitad där och kan börja slira då börja slira såklart, gäller bara att hitta exakt rätt läge innan man knackar fast den igen då. Tack för tipset!
Nu är det där där med att få dit chrono-visaren på rätt sätt efteråt också, man skulle ju vilja ha en urverkshållare med knapp för nollställningen.
 

Exxet

Rolex

Krusimell

Breitling
Tackar, kanske beställer en. Har tillgång till 3D-skrivare så man skulle ju vilja hitta CAD-ritningen till den där :)

Kan ev har en 6139 skiva liggande om du är intresserad?
Ok, ja är den som sitter i utom räddning är jag intresserad. Sitter en svensk skiva i så helst vill jag ha kvar den såklart
 

rogart-63

Patek
Hittar den inte just nu men skulle det vara så så letar jag i gömmorna.
Hållaren är inte alls så dum? Har en sån. Köpt direkt av Adrian på VTA via WS.
 

Psykel

Patek
Jag har en annan Seiko med sned dagvisning. Får se om jag vågar plocka isär och justera den. Borde väl vara samma konstruktion, trots att det inte är kronograf?
 

nocount66

Cartier
Jag har en annan Seiko med sned dagvisning. Får se om jag vågar plocka isär och justera den. Borde väl vara samma konstruktion, trots att det inte är kronograf?
Antagligen samma konstruktion. När jag fixade min så var det mitt första ingrepp någonsin. Lite nervöst när C-brickan som håller dagskivan på plats fjongade iväg ner på golvet, men efter ett par minuters letande så hittade jag den. Sen var det lite lurigt att peta dit visarna snyggt igen. Men det kändes väldigt bra när allt var ihopskruvat igen och dagen växlade korrekt igen =)
 
Topp