Laddar...
Klockor och Urmakeri hos Klockmaster-Stockholm

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sista chansen att rösta! Röstningen stänger 23:59 idag.

Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

SEIKO 6139

Diskussion i 'Kobra Kai' startad av Compiss, 11 augusti 2016.

1. Compiss
    Trådstartare

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Det finns många trådar om olika modeller på 6139an, och det finns många olika varianter.

Tanken är att vi kunde samla allt i en tråd. Så oavsett modell på 6139an så kommer just din att passa här.

En tråd för bilder, frågor om klocka, länk, service, skillnader på klockorna och de olika urverken i dem.

Vet stt många har en fantastisk historia om sin 6139a så varför inte dela den här?

Det finns också otroligt mycket kunskap om 6139an.

Och vad är en trådstart utan bild?
    Jag lägger upp min 6139a från oktober 1969

image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg

Kommer att lägga upp samtliga här med information om klockan. Tills dess får ni samlingsbilden :)
    image.jpeg

Fixoflex, AndersM, Kapten Baines och 19 andra gillar detta.
  2. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Världens första automatiska kronograf 6139 fick inte stort genomslag när den lanserades. Anledningen var att Zenith samma år hårdlanserade sin El Prinero som världens första automatiska kronograf. SEIKO gratulerade hövligt och vann även racet.

Zenith visare nämligen enbart upp en prototyp medan SEIKOs klockor redan var redo för leverans, alltså innan Zeniths modell nådde hyllorna (har för mig SEIKO vann med 8 månader). Urverket är väldigt hållbart och många tickar på än idag.

Modellen var populär (och billig) men det stora genomslaget kom först efter att det uppmärksammades att en amerikansk pilot med Pogue i efternamn använde klockan för att öva inför samt under rymdfärd. Han använde klockan för att ta tiden på rakettändning.

@Vintage92 har haft en väldigt fin och även gett oss bra bilder där vi kan se hur de ser ut i originalutförande, det finns nämligen mängder av AM-tavlor där ute.
    http://klocksnack.se/threads/seiko-pouge-6139-6002.38942/

image.jpeg
    Förutom Pogue finns det massa andra versioner på både tavla och boett med samma urverk. Ovan ser ni en bild på en jag ägde förra året. Notera den svenska dagskivan.

AndersM, Kapten Baines, Gummo och 13 andra gillar detta.
  3. Jockinho

Jockinho Friends of KS

Från:
    Motala
    Min första 6139 kärlek var denna:
    image.jpeg
    Jag är inget fan avblå tavlor, men denna matta var riktigt fin! Fulpolerad av någon men väldigt bra ändå, i princip nos på allt utom boett. Flippades, saknas och ingen aning vem som har den idag. Grattis till dig iaf :)

Nu på senare år (mellan pogue och Ufo ägande) har jag fastnat lite för denna 6139-6012/10 osv. Min första var en blå som @Gummo hittade åt @Maro som sedan vandrade vidare till mig. En fantastisk tavla hjälpte dock inte, flippade den efter ett tag men saknar den nu då jag tror den blå är bäst på länk. Samma klocka som @yonsson ovan.
    image.jpeg

Nu i somras blev jag sugen igen, drog ett rejält långskott och kollade om den nedan fanns kvar (annonsen gammal och bra pris kändes inte så lovande ) och det gjorde den :)
    image.jpeg
    Vad gör dessa så bra då?
    - perfekt storlek
    - kronograf utan att kännas som en krono
    - billiga, ca 1.5-2k för denna modell
    - underbar länk, skön och snygg!
    (Ovan gäller i princip för alla 6139)

Vilka vill jag testa mer? För klar är jag inte...
    Den med vita visare är riktigt trevlig, likaså den silvriga! En dag så ska de också ägas :)
    image.jpeg

image.jpeg
    En vit helmet ska också prövas.

Mitt råd, köp en 6139 om du aldrig provat och gillar vintage. Fantastiska oavsett vilken du väljer och så många olika modeller att någon bör passa. För bättre kronograf i segmentet 1-3k är svårt att hitta (skulle va 6138 isf) om det räknas in egen design, historia och hög status i klockbranschen :)

Macklin, AndersM, Geparden och 8 andra gillar detta.
  4. -JL-

-JL- Borgare

Från:
    Göteborg
    Själv är jag väldigt förtjust i min 6139-6020 pulsations, aka doktorsklockan.
    Dessa är lite kluriga att hitta och jag fick leta ett tag innan jag till slut fick fatt i ett exemplar i Italien.
    Jag har dock lite svårt för läderband då jag alltid lyckas hamna mellan 2 hål i storlek, skall prova den på länk men inte lyckats hitta orginallänk till den. Boetten påminner om pouge's men har annorlunda bandhorn och lite annan boettform vid hornen.
    Skulle ngn sitta på en länk till denna så är jag intresserad
    image.jpeg image.jpeg image.jpeg

Senast ändrad: 11 augusti 2016
    Macklin, Gummo, Alexx och 9 andra gillar detta.
  5. Compiss
    Trådstartare

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Den ser ut att vara i ett ypperligt skick!

6. -JL-

-JL- Borgare

Från:
    Göteborg
    Tack! Ja, lyckades hitta en i riktigt bra skick :happyhappy:

7. Compiss
    Trådstartare

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
  8. Hr_Proos

Hr_Proos Präst

Lägger upp min 6139-7100, aka Helmet från -77 IMG_1847.JPG

Macklin, Gummo, Geparden och 9 andra gillar detta.
  9. Compiss
    Trådstartare

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    image.png 6139 JDM, notch, 1969

Kapten Baines, Gummo, sherwan och 2 andra gillar detta.
  10. MekaniskaUr

MekaniskaUr Bonde

Från:
    Uppsala
    Darth wader :)
    tmp_20694-IMG_20160910_175355_11216226832.jpg

Macklin, Gummo, Holy diver och 2 andra gillar detta.
  11. Compiss
    Trådstartare

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Skall bli kul att se vad denna går för... image.png

Gummo gillar detta.
  12. Compiss
    Trådstartare

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Går upp ....

image.png

Gummo, Crispie och mts1 gillar detta.
  13. Compiss
    Trådstartare

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Landade på drygt 1200$

Gummo, Fido1 och Seikosthlm gillar detta.
  14. Kristersson

Kristersson Torpare

Från:
    Stockholm
    Hej!
    Jag söker ett boettlock till 6139-6002.
    För tillfället så har jag ett märkt 6139-8021 om någon skulle vara intresserad. :)

15. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Denna var så sjukt jäk... fin . 6139-6002 . Tack @Seikosthlm IMG_20160916_132825.jpg

Gummo, eriksson850, -JL- och 1 annan gillar detta.
  16. Compiss
    Trådstartare

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    rogart-63 gillar detta.
  17. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Ska försöka fixa lite mer bilder :)

18. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Kan nog tänkas att den säljs .får väl lägga upp ett par bilder på köp och sälj:)

eriksson850, Seikosthlm och matalm gillar detta.
  19. DrSbaitso

DrSbaitso Friends of KS

Från:
    Uppsala
    Photo 2016-09-20, 20 46 33.jpg
    Jag har denna till övers...

20. Sebastard

Sebastard Bonde

Från:
    Eskilstuna
    Jag har precis fått upp ögonen för 6139 serien och köpte denna för någon vecka sedan. Det man kan se är att tavlan m.m är i ett schyst skick medans index markeringarna ser lite halv luddiga/mögliga ut. Är detta något man kan renovera och är det förmånligt prismässigt? IMG_4089.JPG IMG_4212.JPG

Kapten Baines, Gummo, Scaramanga och 5 andra gillar detta.
  21. Compiss
    Trådstartare

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Mitt tips är att låta dem vara. Det är ju snyggt

rogart-63, Mforce, yonsson och 1 annan gillar detta.
  22. Exxet

Exxet Borgare

Tycker personligen att indexen ser för bedrövliga ut på en förövrigt fin tavla, men det finns ju många skolor :), det viktiga är vad man tycker själv, har själv en UFO som hade liknande index, problemet är nog att det kan lossna fragment från lumen, index/visare, och hamna inne i verket vilket inte är optimalt, och om man kollar på Compiss tavla som är först i tråden så lyfter den på ett annat sätt med dom vita indexen, men som sagt det är upp till var och en.

Sebastard gillar detta.
  23. Hr_Proos

Hr_Proos Präst

24. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Tycker hela klockan har jämn patina. Visarna är blekta till färgen vilket matchar de mögliga indexen. Börjar du pilla på det där så sabbar du charmen med klockan (tycker jag).

Sebastard och Compiss gillar detta.
  25. Sebastard

Sebastard Bonde

Från:
    Eskilstuna
    Jag tror nog att jag får försöka leva med den som den ser ut. Flera, tex. Yonsson diggar den som den, vilket jag säkert också lär göra med tiden. Tack för feedback :)

yonsson gillar detta.
  26. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Behåll den som den är? Om du absolut måste så finns det snubbar som är duktiga på att reluma index och visare? Index är skitsvårt att få snygga? Seiko har dessutom nån konsig lume så inte går att efterlikna.

Sebastard gillar detta.
  27. Exxet

Exxet Borgare

Smaken är som baken, delad, och tur är väl det, med risk för att sticka ut hakan, det viktiga är ju att du är nöjd med klockan som du ska bära, inte vad andra tycker, jag har ju inte föreslagit att du göra en Indien re-dial direkt, och som jag skrev tidigare, risken finns för att delar av den enligt mig förstörda lumen kan hamna i verket, det skulle nog inte vara den första klockan det händer på, men som sagt alla gör som dom själv vill :).

28. Hr_Proos

Hr_Proos Präst

Kör med 6139:an idag

Jockinho, xmagols, yonsson och 4 andra gillar detta.
  29. Compiss
    Trådstartare

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Några 6139or IMG_0455.JPG

PR1973, Kapten Baines, Gummo och 3 andra gillar detta.
  30. Sebastard

Sebastard Bonde

Från:
    Eskilstuna
    Är dom dina allihop? Mycket trevlig samling. Förresten är det någon som har en stållänk (original/am) passande en Speedtimer 6139-6009. Har endast kört den på rally. Vore trevligt att prova på länk.