• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko 6309-7040 lätt uppfräschning

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Hade lite tråkigt såhär på midsommardagen, regnigt och grått.

Plockade fram en möglig 7040 med väldigt repigt glas och helsunkiga visare.

ymu7une9.jpg


Tänkte se om jag kunde få den att se lite trevligare ut med hjälp av grejer jag hade hemma.

Glömde att fota under arbetet men... Glaset fick smaka våtslippapper 400 o 600 sen dremel och autosol. Avslutade med displex. Blev lite bättre men ett finare våtslippapper hade gjort susen då det inte blev så blankt som önskat.

Boetten hade en del nagg i kanterna på sidan som jag fixade till med 600as våtslip. Gick sedan över sidorna med dremel och polertrissa. Ovansidan borstades med glasfiberborste.

Visarna plockade jag loss och putsade försiktigt bort värsta möglet.

Tavlan var fin så den fick vara.

Ihop med grejerna och såhär blev det.

y2a6urub.jpg


5y8e4udu.jpg


vuzupagu.jpg


vede7una.jpg


synumume.jpg


Lite bättre eller hur?

Har ett friskt nyservat verk på gång och när det byts tror jag att jag ska lyxa på med nytt glas och nya visare.

Nu vet jag ju att jag både kan ta isär och sätta ihop ;)

ba8epugu.jpg
 
C

Crowolf

Guest
Ps. Din tavla ser kanon-bra ut så satsa på riktigt fina visare så blir den superb. Älskar min dito, snyggaste formen på armbandsur!
 
C

Crowolf

Guest
Överväger faktiskt en mod på denna. Har lite jox som ligger eller varför inte 6105 tavla o visare?

Såg inte detta vansinniga inlägg: NNNNEEEEEEEEEEEEJJJJJJJJ!!!! Jävla galning! Sköt om den som en baby så kommer den ge dig mer tillbaka en om du mular den till skit. Köp en SKX och mula ( och en för att ha kvar original :) ) så ska du se att allt blir bara......bäst!
 
C

Crowolf

Guest
Ps. Lovar du att vara snäll mot henne så skickar jag över splajjans nya 'platta' (som original) visare för att vara en del av hennes fortsatta levnad som sig själv och inte som en opererad kärring.
Skicka ett PM så kommer dom.

Pope
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Okej då! Tavlan är faktiskt skitfin så jag går originalvägen! PM kommer Crowolf :) Tackar..... Bara ett nytt glas kvar att införskaffa snart. Synd att jag missade det som fanns på TTT.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Dags för steg 2 - glasbyte.

Glaset på dessa sitter fastklämt av en stålring. Köpte på EBAY ett kit med glas, packning och ring.

Strippat och klart. Stålringen bänder man lätt bort med en kniv. Glaset poppade ur med handkraft.

a7ypazy2.jpg


Rensade bort gammal smuts med en syl och tandborste.

aqahatar.jpg


Ihop med grejerna igen, packningen underst.

uqaba9a7.jpg


2y6a3u7y.jpg


Sen fick jag problem, stålringen ska ju pressas tillbaka, gärna med glaspressen som jag inte har.

Tog då en ring som distans och gick ut i garaget och klämde ihop det i skruvstycket. Kanske inte att rekommendera men....

qahygaqu.jpg


betyvu6u.jpg


Blev ju finfint. Chapterringen hambade snett så den måste jag justera.

e6aqupas.jpg


I morgon får jag nog nya visare och på hyllan ligger ett renoverat verk så fortsättning följer nog snart!
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Del 3

Häromdagen kom de skänkta visarna från Crowolf (tackar) så då var det bara att slutföra.

Ett nyrenoverat verk hade jag köpt på EBAY för 65 usd.

Här ser vi det gamla verket och en plastring från det nya. Fick flytta över ringen från gamla verket annars hade det inte passat i boetten.



nebyvutu.jpg


Lite pyssel och knåp och konstaterande att mer och bättre tools måste köpas blev det såhär. Något pillrigt att montera visare så nåt märke och kladd blev det.

7yhebade.jpg


ejuda5es.jpg


Verkar som att både tavla och chapterring måste justeras men frun kom hem och började härja så jag får nöja mig för stunden.

Ska ordna kronpackning och får väl passa på att öppna och justera igen då.

su5a3anu.jpg
 
C

Crowolf

Guest
Yes! Seeee så vacker hon blev! Riktigt bra jobbat.

Min egen växer för varje dag jag använder den. Underbara former och härligt stuk på denna modell.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Såja! Ett glas rött med frugan framför TV'n gav ju tillfälle att pyssla lite. Nu sitter grejerna rakt men daghjulet hamnar lite på sniskan. Sjukt irriterande :( men det får jag försöka lösa senare.

a6adeseq.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Såja! Ett glas rött med frugan framför TV'n gav ju tillfälle att pyssla lite. Nu sitter grejerna rakt men daghjulet hamnar lite på sniskan. Sjukt irriterande :( men det får jag försöka lösa senare.

Skriv gärna hur du fixar det om du gör det! Trodde det berodde på att det är slitna kuggar som drar runt daghjulet, eller något åt det hållet.
 
Topp