Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Seiko 66-7100 går för fort

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av Rotto, 18 december 2014.

  1. Rotto
    Trådstartare

    Rotto Bonde

    Inlägg:
    66
    Från:
    Helsingborg
    Fått hem en vintage Seiko från tratten. Vid en första anblick ser den rätt ok ut, inga större fel på tavlan, glaset repigt men fixbart.

    Däremot går den för fort, mycket för fort. Testade att kolla hur stort felet var, och efter 20 minuter var felet 4 minuter (dvs den hade gått 24 minuter).

    Finns det något man kan göra själv, även om man aldrig har skruvat förr, tex skruva på skruven vid +-?

    Urmakare känns inte så aktuellt med tanke på vad klockan kostade.

    bild 1 (3).JPG

    bild 2 (3).JPG
     
  2. McGyver

    McGyver Biskop

    Inlägg:
    1.537
    Från:
    Lund
    Har du tur så är det bara balansen som klibbat/är skitig=>fjäderlängden blir kort=>den går för fort!
    Demontera och tvätta av i kemisk ren bensin.
     
    eriksson850 och Rotto gillar detta.
  3. Rotto
    Trådstartare

    Rotto Bonde

    Inlägg:
    66
    Från:
    Helsingborg
    Tack för svar. Blir till att skaffa lite mindre mejslar samt adekvat utbildning via google. Behöver balansen återfettas eller är det fett som inte ska vara där som klibbar?
     
  4. Minuteman

    Minuteman Friends of KS

    Inlägg:
    2.167
    Själva spiralen skall inte ha något fett eller olja alls. Lagringarna ("juvelerna") till balansen skall dock gärna ha lite ny olja, men du kan ju provköra utan och se hur den går först.
     
    eriksson850 och Rotto gillar detta.
  5. Rotto
    Trådstartare

    Rotto Bonde

    Inlägg:
    66
    Från:
    Helsingborg
    Skruvmejslar införskaffades, dock för grova så dom fick slipas något.

    Tänkte först plocka ut hela verket, så lossade skruvar och tog ut kronan. Verket låg då löst i boetten, men ville inte komma ut. Försökte lyfta ur det men det gick inte.

    Gick vidare med att lossa balansen, vilket gick fint. När balansen väl är ute inser jag att det blir pilligt att få den på plats. Nästa fråga som uppstår är hur man rengör en balans med bensin. Testade att lägga den i ett bad en liten stund och därefter torka.

    När balansen sen ska på plats blir det komplicerat, ser inte riktigt hur den ska passa in, så jag chansar och försöker lägga den på plats så gott det går. Skruvar därefter fast balans, verk i boett samt sätter tillbaks kronan.

    När jag sen drar upp klockan så låter det inte riktigt som det brukar, rasslar i stället. Ajdå, där var det kört. Upptäcker sedan att kronan inte sitter fast, tydligen måste man trycka in samma knapp som när man tog bort den. När kronan väl i sitter så går det att dra klockan, men den startar inte och balanshjulet rör sig inte.

    Testar att peta på balanshjulet och fjädern lägger sig i läge och klockan börjar gå.

    Avvikelsen efter 75 minuter är 3 sekunder sakta, vilket motsvarar 1 minut på ett dygn.

    Summa sumarum så har jag säkert gjort mer skada än nytta, men klockan går nu ok och jag är en erfarenhet rikare....
     
    Nisus, Minuteman, eriksson850 och 2 andra gillar detta.
  6. rogart-63

    rogart-63 Biskop

    Inlägg:
    4.551
    Från:
    Vettet.
    Kul att du vågade testa .Det är ju så man lär sig. Av hur det är och vad det som händer och misstagen man gör .
     
    eriksson850 gillar detta.
  7. Rotto
    Trådstartare

    Rotto Bonde

    Inlägg:
    66
    Från:
    Helsingborg
    Anledningen till att jag inte fick ut verket är pga boetten måste delas. Hur gör man det? Nån typ av press?
     
  8. Minuteman

    Minuteman Friends of KS

    Inlägg:
    2.167
    Vet inte exakt vad du menar, men för att få ur verket behöver du ta ut metallringen som omger verket. Antar att det kan vara det du menar.
    För att få ut verkringen behöver du börja med att pilla bort packningen som omger ringen. Sedan tar du bort de två skruvarna som håller ihop verket och ringen. Sedan kan du lyfta bort ringen och verket är löst.
     
  9. Rotto
    Trådstartare

    Rotto Bonde

    Inlägg:
    66
    Från:
    Helsingborg
    Aha! Trodde ringen var en del av boetten och att den pressats ihop.
     

    Bifogade filer:

    Minuteman och Gummo gillar detta.