• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko 66-7100 går för fort

Rotto

Omega
Fått hem en vintage Seiko från tratten. Vid en första anblick ser den rätt ok ut, inga större fel på tavlan, glaset repigt men fixbart.

Däremot går den för fort, mycket för fort. Testade att kolla hur stort felet var, och efter 20 minuter var felet 4 minuter (dvs den hade gått 24 minuter).

Finns det något man kan göra själv, även om man aldrig har skruvat förr, tex skruva på skruven vid +-?

Urmakare känns inte så aktuellt med tanke på vad klockan kostade.

bild 1 (3).JPG


bild 2 (3).JPG
 

Rotto

Omega
Tack för svar. Blir till att skaffa lite mindre mejslar samt adekvat utbildning via google. Behöver balansen återfettas eller är det fett som inte ska vara där som klibbar?
 

Rotto

Omega
Skruvmejslar införskaffades, dock för grova så dom fick slipas något.

Tänkte först plocka ut hela verket, så lossade skruvar och tog ut kronan. Verket låg då löst i boetten, men ville inte komma ut. Försökte lyfta ur det men det gick inte.

Gick vidare med att lossa balansen, vilket gick fint. När balansen väl är ute inser jag att det blir pilligt att få den på plats. Nästa fråga som uppstår är hur man rengör en balans med bensin. Testade att lägga den i ett bad en liten stund och därefter torka.

När balansen sen ska på plats blir det komplicerat, ser inte riktigt hur den ska passa in, så jag chansar och försöker lägga den på plats så gott det går. Skruvar därefter fast balans, verk i boett samt sätter tillbaks kronan.

När jag sen drar upp klockan så låter det inte riktigt som det brukar, rasslar i stället. Ajdå, där var det kört. Upptäcker sedan att kronan inte sitter fast, tydligen måste man trycka in samma knapp som när man tog bort den. När kronan väl i sitter så går det att dra klockan, men den startar inte och balanshjulet rör sig inte.

Testar att peta på balanshjulet och fjädern lägger sig i läge och klockan börjar gå.

Avvikelsen efter 75 minuter är 3 sekunder sakta, vilket motsvarar 1 minut på ett dygn.

Summa sumarum så har jag säkert gjort mer skada än nytta, men klockan går nu ok och jag är en erfarenhet rikare....
 

Rotto

Omega
Anledningen till att jag inte fick ut verket är pga boetten måste delas. Hur gör man det? Nån typ av press?
 

Minuteman

Rolex
Anledningen till att jag inte fick ut verket är pga boetten måste delas. Hur gör man det? Nån typ av press?
Vet inte exakt vad du menar, men för att få ur verket behöver du ta ut metallringen som omger verket. Antar att det kan vara det du menar.
För att få ut verkringen behöver du börja med att pilla bort packningen som omger ringen. Sedan tar du bort de två skruvarna som håller ihop verket och ringen. Sedan kan du lyfta bort ringen och verket är löst.
 
Topp