Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Seiko 7002 död

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av M.L., 16 maj 2016.

1. M.L.
    Trådstartare

M.L. Friends of KS

Från:
    Jorden
    Otroligt irriterande.:mad: Har hittat den perfekta sommarklockan, och när sommaren är på väg så är klockan stendöd sen i morse. Skakade igång den som vanligt, och den tickade på bra. Några minuter senare - stendöd. :(
    Går det att se utifrån mina bilder vad som är felet? Om det skulle vara ett enkelt fel skulle jag våga lämna in den till den lokal urmakaren (Stärnurmakarna).
    Vad är alternativen? Köpa nytt verk? Annat?
    DSC_0027.jpg DSC_0030.jpg DSC_0034.jpg DSC_0038.jpg

2. alexndr

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm
    Ser ut att kunna behöva ett bad med efterföljande omtanke. Finns säkert någon hobby- mekare här som kan anta sig den.

M.L. gillar detta.
  3. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Nej det går inte att se på bilderna vad som är fel. Nåt som slår mig när jag ser bilden är att ruckarmarna står väldigt konstigt?

M.L. gillar detta.
  4. M.L.
    Trådstartare

M.L. Friends of KS

Från:
    Jorden
    Ruckarmarna? De vid +/-? På vilket sätt står de konstigt?

5. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Har du nån lite skruvmejsel? Dra upp fjädern för hand. Och känn efter om fjädern är av?

M.L. gillar detta.
  6. M.L.
    Trådstartare

M.L. Friends of KS

Från:
    Jorden
    Liten skruvmejsel har jag. Var exakt ska jag skruva?
    (som ni märker är jag inte den som brukar skruva i urverk)

7. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Står väldigt långt till vänster. Har precis mekat servat en 7002A . Dom stod mer på mitten . Som jag markerat med grönt och rött. Testa att dra på den blå pilen? Är det nåt motstånd där? Medsols !
    DSC_0038.jpg

8. M.L.
    Trådstartare

M.L. Friends of KS

Från:
    Jorden
    Tack för tipsen. Det är motstånd (vid blå pilen) när jag skruvar medsols.

9. M.L.
    Trådstartare

M.L. Friends of KS

Från:
    Jorden
    Den går ibland lite trögt när man vrider visarna motsols. Kanske kan ha nåt med saken att göra?

10. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Nejee? Tror inte det? Då är iallafall fjädern hel. Tror snarare då att den behöver en service?

11. M.L.
    Trådstartare

M.L. Friends of KS

Från:
    Jorden
    Det behöver den säkert. Men att den tvärdör sådär indikerar ju på att någonting pajat, eller?

12. alexndr

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm
    Nej, så behöver det inte vara. Kan vara något "juck" som hindrar gången.

Det är inte så att någon av visarna tar i urtavlan? Stannar sekundvisaren på samma ställe varje gång?

M.L. gillar detta.
  13. M.L.
    Trådstartare

M.L. Friends of KS

Från:
    Jorden
    Den har bara stannat en gång, och sen dess har jag inte fått igång den.

14. alexndr

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm
    Ge balanshjulet en liten lätt push och se om det oscillerar igång? Inte för att det löser några problem men om det tickar igång en kort stund skulle jag sätta mina bagis på smuts eller avsaknad av lubrikationsmedel.

15. M.L.
    Trådstartare

M.L. Friends of KS

Från:
    Jorden
    Balanshjulet är det under ruckararmarna? He he mina (o)kunskaper börjar nästan bli pinsamma här.:sorry:

16. Exxet

Exxet Borgare

Håller med Rogart-63, jämför bilderna:
    7002.jpg
    finns visst ngt som heter "out of action" saxat från ett annat forum: out of action is when the movement "locks up" with the roller jewel on the outside of the pallet fork and the watch stops. Den röda "plutten" vid den blå pilen, liversten tror jag det heter, hamnar utanför gaffeln på gånghaken, kan vara nått sådant, men är ingen expert.
    EscapeAnimation.gif

d@ke, M.L. och JonatanLarsson gillar detta.
  17. M.L.
    Trådstartare

M.L. Friends of KS

Från:
    Jorden
    Tack för tipsen. Jag har skickat den till Rogart-63 för översyn. Förhoppningsvis får han ordning på detta.:)

Banankontakt, eriksson850, alexndr och 1 annan gillar detta.
  18. alexndr

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm
    @rogart-63 lovar väl att rapportera in status löpande? :)

M.L. och rogart-63 gillar detta.
  19. Cerablue

Cerablue Torpare

Antagligen behöver den bara lite service, ultvätt och smörjning! Jag har haft ett antal 7002, köpt både från Europa och Asien och flera som påståtts varit "servade" har haft samma problem -de går endast en liten stund och så stannar de. Efter riktig service har de sen fungera som smort.
    Jag förstår om du vill hålla kvar 7002cal i klockan men det är en direkt swap med en cal 7s26 med lite stem tuning ifall det skulle visa sig vara ett hopplöst fall.

JLW och M.L. gillar detta.
  20. Higgis

Higgis Torpare

Skulle du behöva så har jag kanske ett 7s26 verk liggande

Fujoor, M.L. och JLW gillar detta.
  21. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Landa i brevlådan idag :) Testa lite olka grejor men inget funka? . Så beslöt att riva ner den. Börja med att släppa på trycket. Montera bort rotorn . Och rachet wheel. Sen håller jag ut clickspring samtidigt som jag håller emot med en mejsel.

DSC06359.JPG
    DSC06360.JPG
    Lyfter ut verket och monterar ner datumhjul och allt på den sidan först. Ser lite smutsigt ut? Rätt torrt oxå?
    DSC06361.JPG DSC06363.JPG
    Här har jag börjat montera ner resten av verket. DSC06365.JPG
    Alla delar i en hög :) DSC06367.JPG
    Eltandborste funkar fint att rengöra med . DSC06368.JPG Gör alltid en liten skiss då jag har dålig korttidsminne :) Glömmer alltid vilket håll den ska sitta . DSC06370.JPG

Bifogade filer:

Seikosthlm, tommyren, mae och 7 andra gillar detta.
  22. M.L.
    Trådstartare

M.L. Friends of KS

Från:
    Jorden
    Ska bli intressant att se om du får igång den!
    Är också grymt imponerad av hur du klarar av att hantera alla dessa delar. :)
    För mig är det mesta helt obegripligt.:confused:

rogart-63 gillar detta.
  23. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Train wheel bridge tillbaka. Kommer att montera balansen ikväll och förhoppningsvis tickar den igång .Juveler kommer oijas när den tickat igång . Fjäderhuset är rengjort och uppsmörjt. Dom juveler jag inte kommer åt är oxå oljade redan. Datumdelen kommer monteras imorgon om den går som den ska då :)
    DSC06373.JPG

d@ke, mae, Anders W och 3 andra gillar detta.
  24. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Liket lever :p Vakna dock lite som en Zombie :oldman:. Lite justering gick den lite bättre. Får ticka lite så kommer strecket på TG:n oxå bli bättre. Ingen superamplitud men har märkt att Seiko sällan ligger jättehögt. Kanske blir det bättre? Plus att jag ska slutjustera för att komma närmare 0,0 i beaterror. Nu 0,3 ms
    DSC06374.JPG DSC06375.JPG

d@ke, mae, Nisus och 3 andra gillar detta.
  25. alexndr

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm
    Härlig rapport! Skönt att balansen har en "movable stud" när beat-error skall korrigeras! :)

swedesoc och rogart-63 gillar detta.
  26. M.L.
    Trådstartare

M.L. Friends of KS

Från:
    Jorden
    Härligt att se![​IMG]

rogart-63 gillar detta.
  27. M.L.
    Trådstartare

M.L. Friends of KS

Från:
    Jorden
    Min Seiko hälsar att "ryktet om min död är starkt överdrivet".:D
    Idag fick jag tillbaka sommarklockan (lagom till att sommaren har kommit tillbaka:)) efter en service hos @rogart-63
    Stort tack till dig som tog dig an den. Och snabbt gick det också. Helt suveränt![​IMG]
    0523.jpg

albinh, Påsen, PhilemonArthur och 11 andra gillar detta.