• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko Actus 197?, info samt resevdelar

Björnen81

Breitling
Hej

Fick tipset av en urmakare att skriva här för att få hjälp. Klockan fick min pappa av min farfar, han köpte den i Japan på 70-talet när han jobbade som sjöman och stannade till där, sedan har jag tagit över den. Om jag har förstått det rätt heter modellen 7019-5010 Seiko Actus med serienummer 760018? Jag är definitivt ingen expert så rätta mig gärna om jag har fel.

För länge sedan hittade jag en lista från Seiko där man kunde se på serienumret när den var tillverkad men jag hittar det inte igen, om jag minns rätt är den tillverkad 1976? Googlar jag så finns det en modell som heter 5actus som verkar varar ganska vanlig, vad är skillnaden? Jag har använt klockan till och från under ganska många år och tyvärr så har glaset nyligen fått en spricka så nu letar jag efter en reservdelsklocka på eBay så jag kan lämna in dom och skifta hos en urmakare, finns det bättre ställen att leta på?

För min del är klockan ovärderlig då farfar har gått bort men även för att klockan bär på en lång och minnesvärd historia och trots ca 40 år så tickar den fortfarande.

Den är faktiskt finare i verkligheten än vad det ser ut som på bilderna, om jag ändå lämnar in den för byte av glas, ska man passa på att göra något mer samtidigt?

Hoppas ni kan hjälpa mig!
9
9

http://sv.tinypic.com/view.php?pic=2ynfb7r&s=9
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    118.3 KB · Visningar: 74
  • image.jpeg
    image.jpeg
    59.6 KB · Visningar: 76
Senast ändrad:

Martin Lovasz

Audemars
Man kan lätt tro att det skall vara 1976 men 7 står för 1977 och 6 för Juni. Är det verkligen en spricka och inte en repa?

Du får hålla ögonen öppna på Tradera för reservdelsklockor.
 
Topp