• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko Age of Discovery 6M13-0100

Erik.L

Breitling
Hej på er,

Jag heter Erik och är ny på forumet och tänkte se efter om någon med bättre koll kan hjälpa mig.

Jag har köpt en Seiko Age of Discovery 6M13-0100. Rolig klocka känns lite vintage, men är det någon som vet vad värdet kan vara på en sådan idag?

Roligt forum och jag är tacksam för svar :)

//Erik
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    152.1 KB · Visningar: 261

Martin Lovasz

Audemars
En sådan här klocka har bara riktigt bra värde om den fungerar som den skall och jag jag har sett de som vill ha upp emot 5000kt för en i perfekt skick fast det är nog mest förhoppningar som värderat dem så höge. Mer realistiskt ligger värdet på en fin modell upp mot 3000kr men inte mer än 2000kr här i Sverige. Datumväxlingen ser suspekt ut på den du har så fungerar den?

Det speciella med dessa klockor är att man kan få fram veckodag för vilket datum mellan åren 1400 till 2400 och de introducerades runt 1990. Det finns ett 6-siffrigt serienummer på baksidan och den första siffran är året och den andra månaden den var tillverkad.
 
Senast ändrad:

Erik.L

Breitling
Den fungerar fint och alla funktioner rullar på.
Jag laddade ned manualen och testkörde den igår, lite tråkigt att jag inte har original armband bara.

Spännande klocka som ändå verkar lite ovanlig.
 

Camo00

Patek
Det är en kul serie klockor, helt klart, och ovanlig?!
Min bror kör också en, men en vanlig trehandare.
Är den jobbig att ställa??
 

Erik.L

Breitling
Jag är inte helt överens med inställningarna än, den känns lite småjobbig nu i början. Börjar dock klarna en del dock är manualen Inte helt logisk den heller.
 

reffotsirk

Breitling
Jag har blivit erbjuden att köpa en Seiko Age of discovery från 1996 för 1800 kr inkl frakt. Allt ska fungera på klockan, dock så har glaset en liten repa. Se bildlänk http://www.bilddump.se/bilder/20190220201912-85.225.210.41.png Är den värd 1800 kr? När vi pratade om priset visste jag inte att klockan hade denna repa, hur mkt skulle jag eventuellt kunna pruta ner priset pga repan?

Om jag behöver byta glaset, behövs det orginalglas då likt denna? https://www.ebay.com/itm/ORIGINAL-S...ual-Calendar-6M13-0010-6M13-0014/272060346388

Eller går det bra att köpa vilket glas som helst? Vad skulle en urmakare ta för att byta glas?
 

Exxet

Rolex
Jag har blivit erbjuden att köpa en Seiko Age of discovery från 1996 för 1800 kr inkl frakt. Allt ska fungera på klockan, dock så har glaset en liten repa. Se bildlänk http://www.bilddump.se/bilder/20190220201912-85.225.210.41.png Är den värd 1800 kr? När vi pratade om priset visste jag inte att klockan hade denna repa, hur mkt skulle jag eventuellt kunna pruta ner priset pga repan?

Om jag behöver byta glaset, behövs det orginalglas då likt denna? https://www.ebay.com/itm/ORIGINAL-S...ual-Calendar-6M13-0010-6M13-0014/272060346388

Eller går det bra att köpa vilket glas som helst? Vad skulle en urmakare ta för att byta glas?
Ser riktigt fin ut, sitter nog ett hardlexglas i dom där, repor får man nog räkna med när man köper äldre ur, prova med att pruta glaspriset i länken, några hundralappar utan glas hos en uris, om alla funktioner är okej så tycker nog jag att det är ett okej pris.
 

reffotsirk

Breitling
Ser riktigt fin ut, sitter nog ett hardlexglas i dom där, repor får man nog räkna med när man köper äldre ur, prova med att pruta glaspriset i länken, några hundralappar utan glas hos en uris, om alla funktioner är okej så tycker nog jag att det är ett okej pris.
Tackar! Hur mkt tror du jag kan pruta ner? 200 kr, dvs ner till 1600 kr? Mer?
 

Exxet

Rolex
Tackar! Hur mkt tror du jag kan pruta ner? 200 kr, dvs ner till 1600 kr? Mer?
Det är bara att pruta på till samvetet säger stopp :) om är säljaren medveten om att dom går för 2500-3000:- på Ebay så blir det nog svårare, kolla bara att allt funkar som det ska, det är ett avancerat verk och svårt att få tag på, så lycka till.
 
Topp