Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Seiko Alpinist eller SARB033?

Diskussion i 'Diskussion' startad av dippset, 12 april 2016.

1. dippset
    Trådstartare

dippset Torpare

Tjena, ny här. Har tänkt att köpa min första riktiga klocka och det lutar mellan Alpinisten och SARB033:an. Anledningen till att jag är lite tveksam på vilken jag ska köpa beror på att det känns iallafall som att SARB:en inte skulle passa lika bra som en casual klocka med tanke på att detta kommer vara min enda klocka. Jag gillar båda klockerna lika mycket men vilken klocka tror ni skulle passa bäst som en "casual" klocka? Är också väldigt nyfikna på nato straps men jag antar att ingen av dom klockorna skulle passa bra på en nato?

2. Noxin

Noxin Bonde

Från:
    Göteborg
    Alpinisten är väldigt mångsidig och fin i mitt tycke. I princip samma för SARB033 dock :)

Jag röstar alltså på Alpinist, köpte en till farsgubben i Julklapp och den har vart mycket uppskattad.

3. dippset
    Trådstartare

dippset Torpare

Låter bra! Tror jag ska köra på en Alpinist då, hur tycker du att dom ser ut på en passande nato eller zulu strap?

Noxin gillar detta.
  4. Kejsaren

Kejsaren Biskop

Från:
    Bjärred
    Två utmärkta val. Jag tycker att båda passar alla tillfällen förutom som beater. Köp den du tycker bäst om.
    Jag hade personligen köpt sarb.

5. Hawk100

Hawk100 Stadsbo

Bilder? Bilder? Bilder?......

Camo00 gillar detta.
  6. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Hade också köpt Sarb033 alla dagar. Alpinisten är cool, men 033 funkar ju överallt, en riktig OWG-klocka!

Wozzor, Stefanweei, Equilibrium och 2 andra gillar detta.
  7. Noxin

Noxin Bonde

Från:
    Göteborg
    Jag röstar på att ganska omgående fixa något lite bättre läderband, svart eller brunt. Kolla t.ex in lite vad @cheepo63 har gjort, riktigt trevliga grejjor!

För att sedan försöka få tag i en länk att komplettera med, Alpinisten är ju faktiskt vattentät till 200m och ser rätt ballt sportig ut i det utförandet!

Läs även detta för att grotta ned dig ytterligare :)

http://thespringbar.com/seiko-alpinist-collectors-guide/

_jonte, nissehult och Hawk100 gillar detta.
  8. essenceofallthingsgood

essenceofallthingsgood Bonde

200!!..
    Skruvad krona

9. Clark Kent

Clark Kent Präst

Du skulle startat en poll :)

Min röst hamnar också på Sarb. Den är i mina ögon mer allround och du ska ju använda den som enda klocka.

10. Noxin

Noxin Bonde

Från:
    Göteborg
    My bad, litet snedsteg på tangentbordet bara :)

11. essenceofallthingsgood

Men tur vi rett ut det innan seikopureisterna såg det!
    Jag tror man kan bli avstängd typ en vecka för en sån fadäs!

Jag röstar på alpenisten btw

Camo00 och Noxin gillar detta.
  12. Noxin

Noxin Bonde

Från:
    Göteborg
    Är man inte safe från puristerna om man köpt två seikos här på forumet? :)

13. essenceofallthingsgood

Kanske.. men man vet aldrig! Dumt att chansa!

Noxin gillar detta.
  14. KMS

KMS Friends of KS

Från:
    GBG
    Sarb! Blir halvsnyggt med kronorna på alpinisten. Kolla in den blå också sarb045 eller sarb059.

15. Hawk100

Hawk100 Stadsbo

Alpinisten är riktigt snygg. Vad har den extra kronan för funktion (undrar en helt novis på Seiko...)?

16. nissehult

nissehult Friends of KS

Noxin gillar detta.
  17. Kejsaren

Kejsaren Biskop

Från:
    Bjärred
    Den är till för att vrida på kompasskransen under glaset. En oumbärlig komplikation... Men cool.

Noxin gillar detta.
  18. JensBP

JensBP Biskop

Från:
    Gliese 581
    Sarb033 helt klart! Alpinist är fin men mitt huvud snurrar när jag tittar på tavlan.

19. Chichkare

Chichkare Bonde

Röstar på alpanist om den ska användas som en mer "casual" klocka! Dock tycker jag att Sarb033 ser bättre ut, införskaffade mig den nyligen :)

20. Herr_Katt

Herr_Katt Stadsbo

Som tidigare ägare till en alpinist kan jag bara säga att den där kompassringen är en värdelös gimmick, har sagt det förut i tidigare trådar. Den har ingen som helst praktisk användning och är allmänt plastig och slapp, ingen precision och går inte använda till att mäta tid med. Det känns som en grej som inte är tillräckligt utvecklad, skulle det gå att låsa den hade det väl varit okej men nu driver den runt lite som den vill om man råkar nudda den. Ingen för den med OCD. Ursäkta ranten här men jag skulle starkt avråda från en alpinist tills dom tar bort kompassringen. :angel:

theargonaut och nissehult gillar detta.
  21. Malakias

Malakias Friends of KS

Från:
    Vänliga Västmanland
    Tycker Alpinisten är en nästan perfekt allround-klocka, och i rätt ljus är tavlan nästan löjligt läcker. Jo, kompassringen må vara rätt värdelös i praktiken men ändå en lite kul och ovanlig detalj. Har jag använt den? Nej. Har jag någonsin använt en dykarring? Nix.

22. nissehult

nissehult Friends of KS

Jag kan hålla med om att kompassringen inte är nödvändig, men jag tycker att den extra, asymmetriska kronan ger klockan det lilla extra - det var en av orsakerna till att jag skaffade min.

DSC_0199-01.jpeg

23. alexndr

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm
    Jag tycker att Alpinisten är underbar. Det som skulle tala emot den i det här fallet är den gröna urtavlan som inte alltid passar. Å andra sidan kanske det är jag som är anal som lägger stor vikt vid urtavlans färg när jag klär mig.

24. _jonte

_jonte Friends of KS

En av de bästa klockor jag ägt. Då inräknat klockor 10-20ggr dyrare. Dock inte så kul utan länken...
    Riktigt snygg med, men störde mig lite på texten på urtavlan som är helt onödig och ful. Borde bara stå "Alpinist" på den.

Noxin och theargonaut gillar detta.
  25. Hawk100

Hawk100 Stadsbo

Aha! Tack för infon. Ett måste att ha på nästkommande klocka alltså...!! :D

26. slimjim

slimjim Rösten från Bro

Den där gröna alpinisten (sarb017) är riktigt snygg. Det är en klocka som jag varit sugen på flera ggr men aldrig köpt.

27. dippset
    Trådstartare

dippset Torpare

Tror jag ska köra på alpinisten asså, det enda som inte känns riktigt bra är väl att man inte kan ha alla färger på sina kläder.

Noxin gillar detta.
  28. nissehult

nissehult Friends of KS

Nackdelen med att hänga här på KS är att man inser att det går alldeles utmärkt att äga flera klockor av just den orsaken att man kan bättre matcha klocka med kläder, humör och vad som känns rätt för stunden. Köp ena, spara mer och köp sedan den andra. ;)

slimjim gillar detta.
  29. dippset
    Trådstartare

dippset Torpare

Haha det låter som en väldigt bra plan! Men alpinisten först har jag kommit fram till iallafall. Verkar vara en väldigt trevlig klocka.

Noxin och nissehult gillar detta.
  30. Travellingcello

Travellingcello Bonde

Från:
    Göteborg
    033 för mig. Tycker att det är en klassisk design. Alpinisten är lite speciell men jag tycker inte om den gröna färgen.

Mårtenssons ur Brookfield