Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Seiko champion 850 Sea horse - öppningstråd

Diskussion i 'Vintage' startad av Kejsaren, 10 juni 2014.

1. Kejsaren
    Trådstartare

Kejsaren Biskop

Från:
    Bjärred
    Som vissa av er känner till har Seiko ett antal undermärken (sub-brands), exempelvis Seiko godfather, Seiko Alpinist samt Seiko Champion. (se http://forums.watchuseek.com/f281/seiko-branding-dictionary-209014.html för en komplett sammanställning)

Seiko Champion var Seikos manuella low end klocka som introducerades i början av 60-talet, introduktionen skedde 1960, verket 850 (som sitter i min klocka) kom 1963 och urverket med datum, Champion 860, kom 1964. Champion finns även i ett antal specialversioner, exempelvis Champion Alpinist.

Sea horse var Seikos modeller med ett visst vattenmotstånd, likt Omegas Seamaster, com var hyfsat billiga. Den aktuella klockan är märkt med Water 30 resist, oklart om det åsyftas ATM eller m även om meter är det troliga. I dagsläget är den inte vattentät över huvud taget.

Aktuell klocka såldes som en auktion av Ariste till förmån för BCF. Som lök på laxen erbjöd Minuteman en service, även det till förmån för BCF, alltså för att öka värdet på auktionen. Jag van auktionen, och klockan skickades till Minuteman för service. För att få klockan i funktion kompletterades den med en fjäder (Ariste bekostade detta, tack!), som visade sig vara trasig. Jag slog till på ett nytt plexi för att slutligen få den "top notch".

Gällande servicen står allt att läsa på http://klocksnack.se/threads/service-av-bcf-seiko.24307/. Sammanfattningsvis blev klockan inte 100, men den funkar Problemet var att spiralfjädern till balanshjulet var deformerad. Efter diskussioner mellan mig och Minuteman så beslutades att han skulle göra ett försök att åtgärda det så att klockan blev användbar, vilket han också gjorde.

Sammanfattningsvis har det som började med ett auktion till förmån för BCF resulterat i en fungerande rengjord, servad och polerad underbar 60-talsklocka. Tillsammans med läderbandet, tillverkat av Minuteman, tycker jag att det är en fröjd att ha klockan på armen. Förhoppningvis kommer fler projekt av samma typ tillstånd.

Avslutar med ett par bilder. Fler kommer komma i dagens vintage... Det kan jag lova.
    bild 4.JPG bild 3[1].JPG bild 2[1].JPG bild 1[1].JPG

Kettil, Grafton, JaTack och 12 andra gillar detta.
  2. Hubbatix

Hubbatix Borgare

Vilken story! Riktigt fin gammal japan, skönt att den blev räddad från soptippen, dessutom till gagn för BCF! Win win på bästa sätt.

Desmond_Malone och Kejsaren gillar detta.
  3. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Tackar för din räddningsaktion! Blev mycket bra! Håller med om att den ser ut som den skulle ligga i ett "finare segment".
    Här är min. Inte riktigt samma, men ändå:)

DSCF1993.JPG

Kettil och Kejsaren gillar detta.
  4. Minuteman

Minuteman Friends of KS

Kul att du gillar den, och tack för Seikohistoriken!

Även om jag är partisk måste jag säga att den ser riktigt cool ut :)

Hoppas den kommer gå bra.

Kejsaren gillar detta.
  5. Stomatologen

Stomatologen Friends of KS

Vad trevligt! Fin klockan som sitter bra på det handgjorda bandet :)

Kejsaren gillar detta.
  6. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Trevligt skrivet, da emperor!:) Klockan blev väldigt fin och bandet passar ypperligt till...

Kejsaren gillar detta.
  7. marconimotet

marconimotet Borgare

Från:
    Stockholm
    Superfin!

Kejsaren gillar detta.
  8. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Blev ju väldigt snygg! Kul!

Kejsaren gillar detta.
  9. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Fint initiativ av Ariste, Minuteman och Kejsaren!

Tycker klockan är väldigt charmig!

Minuteman och Kejsaren gillar detta.
  10. luddviig

luddviig Borgare

Från:
    Norrköping
    Skit snygg!

Kejsaren gillar detta.
  11. KMS

KMS Friends of KS

Från:
    GBG
    Snyggt, tack för den matnyttiga länken också!

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Kejsaren gillar detta.
  12. Grafton

Grafton Biskop

Vilket skönt KS-teamwork! Och vilken skön klocka!

Minuteman och Kejsaren gillar detta.
  13. JaTack

JaTack Friends of KS

Grattis till en väldigt ball klocka och bra initiativ av er KS:are :)

Kejsaren gillar detta.
  14. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Mysig klocka!

Kejsaren gillar detta.
  15. Kettil

Kettil Biskop

Grattis! Det här ett annat sub-brand. Den här har så himla fin boett. Vad hände med den alexndr? (editerat)?

16. Jonte73

Jonte73 Friends of KS

Jättefin .
    Grattis :)

Kejsaren gillar detta.
  17. alexndr

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm
    Den mår prima! Använder den ganska ofta. Tyvärr är glasringen något lös och har en tendens att hoppa iväg. Undersöker fortfarande bästa sättet att få fast den. Skulle vilja undvika superlimmet :)

Skickas från min iPad via Tapatalk

Kettil gillar detta.