• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko champion 850 Sea horse - öppningstråd

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Som vissa av er känner till har Seiko ett antal undermärken (sub-brands), exempelvis Seiko godfather, Seiko Alpinist samt Seiko Champion. (se http://forums.watchuseek.com/f281/seiko-branding-dictionary-209014.html för en komplett sammanställning)

Seiko Champion var Seikos manuella low end klocka som introducerades i början av 60-talet, introduktionen skedde 1960, verket 850 (som sitter i min klocka) kom 1963 och urverket med datum, Champion 860, kom 1964. Champion finns även i ett antal specialversioner, exempelvis Champion Alpinist.

Sea horse var Seikos modeller med ett visst vattenmotstånd, likt Omegas Seamaster, com var hyfsat billiga. Den aktuella klockan är märkt med Water 30 resist, oklart om det åsyftas ATM eller m även om meter är det troliga. I dagsläget är den inte vattentät över huvud taget.

Aktuell klocka såldes som en auktion av Ariste till förmån för BCF. Som lök på laxen erbjöd Minuteman en service, även det till förmån för BCF, alltså för att öka värdet på auktionen. Jag van auktionen, och klockan skickades till Minuteman för service. För att få klockan i funktion kompletterades den med en fjäder (Ariste bekostade detta, tack!), som visade sig vara trasig. Jag slog till på ett nytt plexi för att slutligen få den "top notch".

Gällande servicen står allt att läsa på https://klocksnack.se/threads/service-av-bcf-seiko.24307/. Sammanfattningsvis blev klockan inte 100, men den funkar Problemet var att spiralfjädern till balanshjulet var deformerad. Efter diskussioner mellan mig och Minuteman så beslutades att han skulle göra ett försök att åtgärda det så att klockan blev användbar, vilket han också gjorde.

Sammanfattningsvis har det som började med ett auktion till förmån för BCF resulterat i en fungerande rengjord, servad och polerad underbar 60-talsklocka. Tillsammans med läderbandet, tillverkat av Minuteman, tycker jag att det är en fröjd att ha klockan på armen. Förhoppningvis kommer fler projekt av samma typ tillstånd.

Avslutar med ett par bilder. Fler kommer komma i dagens vintage... Det kan jag lova.
bild 4.JPG
bild 3[1].JPG
bild 2[1].JPG
bild 1[1].JPG
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Tackar för din räddningsaktion! Blev mycket bra! Håller med om att den ser ut som den skulle ligga i ett "finare segment".
Här är min. Inte riktigt samma, men ändå:)

DSCF1993.JPG
 

Minuteman

Rolex
Kul att du gillar den, och tack för Seikohistoriken!

Även om jag är partisk måste jag säga att den ser riktigt cool ut :)

Hoppas den kommer gå bra.
 
Topp