• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko Epson och Orient går skilda vägar

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
http://global.epson.com/newsroom/2017/news_20170131_2.html

från Orient-watch.com:

Seiko Epson Corporation today resolved to absorb part of the business of subsidiary company Orient Watch Co., Ltd.
The restructuring aims to accelerate the expansion of Epson’s wearables products business.

Please see Epson’s news release for further details.

Vad kommer detta att innebära? Får se vi se Orient på eget håll i egen styrka framöver eller kommer Orient att upplösas?

Spekulera! :)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Skrev om detta i Orienttråden någon gång under förra året.

Jag har dock inte tolkat det som att de går olika vägar utan snarare som att Epson och Orient blir närmare knutna när det gäller FoU och produktion. Detta tolkar jag i huvudsak som att de bryter ut ett bolag med varumärket Orient för försäljning och marknadsföring.

Konsekvensen kan väl givetvis bli att Orient blir mer fokuserat på smarta klockor och att Orient som vi känner idag försvinner. Med andra ord går Orient samma öde till mötes som t ex Ricoh.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Jag tolkar det som @Spindel som att gruppens wearables (smartklockor mm) kommer säljas under Orientflagg.
Samtidigt tolkar jag det som Epson tar över marknadsföring och försäljning av Orient utanför Japan.
En bra sak då de är på plats på de flesta ställen.
Tror knappast det innebär att Orient slutar med mekaniskt då det är där styrkan ligger numer. De försöker sig på en TagHeuer med både och.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jag måste inflika med att det jag hoppas på är att det kommer ett Orient brandat "smart" armband.

Jag skulle gärna ha en smart klocka eller äppleklocka. Men jag vill inte ersätta min mekaniska klocka för det. (Och jag tänker inte se ut som ett mongo med en på varje arm)
 

hd1

Omega
2-Faktor
Vad tror ni, kommer dagens Orient-klockor att öka i värde p.g.a detta?
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Vad tror ni, kommer dagens Orient-klockor att öka i värde p.g.a detta?
Jag tror inte det.

De orientklockor som har ett högt andrahandsvärde idag har det för att de är ovanliga och ofta lite speciella på något sätt (t ex KD1000 eller GP64 och GP100)

EDIT:// Som exempel se Ricohs klockor, de flesta har inget större andrahandsvärde även om de är dyrare nu än de va som nya
 

Anden

Cartier
2-Faktor
Tänker att efterfrågan på befintliga ökar om det ej finns en liknande nyproduktion. Men jag kanske har fattat fel.
Som jag läser det kommer produktion gå upp i moderbolaget Epson och fortsätta där samtidigt som den japanska försäljningen går upp i ett annat koncernbolag. Hade blivit väldigt förvånad om man samtidigt skulle passa på att lägga ner produktionen.
 
Topp