• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko G757-5000 - Shaken, not stirred?

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Köpte denna på vinst eller förlust när den gick på Bukowskis för någon dag sedan. Tyckte den var lite småfulcool och dunkade in en trehundring (lägsta accepterade budet) så fort den kom upp nästan - den stod sig sedan hela vägen in i mål.
Den var givetvis stendöd på bilderna - men en 418-kronorschansning kändes inte som hela världen.

Lyckades sedan glömma bort klockan tills det plingade till i telefonen. Bukowskis meddelade glatt att jag var skyldig dem 418kr. Nåväl...
Först efter att jag fått reda på detta så började jag googla modellen och det visar sig att de faktiskt går för lite pengar. Åtminstone på bukten - misstänker att den svenska marknaden är lite väl liten.

Till saken...
Många verkar beskriva den som "James Bond Octopussy watch". Men detta stämmer väl inte? 5020 är väl korrekt på Roger Moores handled?
Oavsett hur det är med den saken så har den fått ett helrätt serienummer ONO007. Vad är oddsen, liksom?
Funktionsmässigt lirar den super efter nytt batteri - även om jag ännu inte klurat ut hur man ställer om till 24h-visning och hur man ändrar dagen från MO, men det kommer! ;)

IMG_6466_1.jpg


IMG_6467_2.jpg
 

Sorubim

Audemars
Köpte denna på vinst eller förlust när den gick på Bukowskis för någon dag sedan. Tyckte den var lite småfulcool och dunkade in en trehundring (lägsta accepterade budet) så fort den kom upp nästan - den stod sig sedan hela vägen in i mål.
Den var givetvis stendöd på bilderna - men en 418-kronorschansning kändes inte som hela världen.

Lyckades sedan glömma bort klockan tills det plingade till i telefonen. Bukowskis meddelade glatt att jag var skyldig dem 418kr. Nåväl...
Först efter att jag fått reda på detta så började jag googla modellen och det visar sig att de faktiskt går för lite pengar. Åtminstone på bukten - misstänker att den svenska marknaden är lite väl liten.

Till saken...
Många verkar beskriva den som "James Bond Octopussy watch". Men detta stämmer väl inte? 5020 är väl korrekt på Roger Moores handled?
Oavsett hur det är med den saken så har den fått ett helrätt serienummer ONO007. Vad är oddsen, liksom?
Funktionsmässigt lirar den super efter nytt batteri - även om jag ännu inte klurat ut hur man ställer om till 24h-visning och hur man ändrar dagen från MO, men det kommer! ;)

IMG_6466_1.jpg


IMG_6467_2.jpg
Trevligt fynd!
Den där modellen är känd för att ha figurerat i en trailer för spelet "Metal Gear Solid V: The Phantom Pain". :cool:
Se nedan:
https://www.vgfacts.com/trivia/3217/
 

Sparvel

Omega
Fin! Har själv två stycken! Gjorde bort mig rejält och hade inte gjort min hemläxa... på Bonds står det "sports 100" istället för "silver wave"! Har försökt få tag på stållänken men det verkar svårt! Har en digital manual om du är intresserad! Hittade den på nätet!
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Mest för uppdatering, och någon slags referens (då den inte hamnade i K&S oändliga register).
Eftersom jag ganska snabbt kom fram till att klockan inte var för mig, och att den ändå verkade vara värd ganska mycket mer än jag gav, så beslutade jag mig för att sälja.
Har tidigare bara köpt på Ebay, men skulle nu prova sälja.
Dra. åt. helvete. vilket skit... Tradera är ju som en dröm i jämförelse!
Men - referenspris var det. Klockan gick för $449, minus Ebays hiskeliga avgifter. Och då var jag ändå så pass ärlig så att jag lät bli att nämna herr Bond, vilket knappast är fallet med alla '5000' som säljs på nätauktionsjätten.
 

rogart-63

Patek
Mest för uppdatering, och någon slags referens (då den inte hamnade i K&S oändliga register).
Eftersom jag ganska snabbt kom fram till att klockan inte var för mig, och att den ändå verkade vara värd ganska mycket mer än jag gav, så beslutade jag mig för att sälja.
Har tidigare bara köpt på Ebay, men skulle nu prova sälja.
Dra. åt. helvete. vilket skit... Tradera är ju som en dröm i jämförelse!
Men - referenspris var det. Klockan gick för $449, minus Ebays hiskeliga avgifter. Och då var jag ändå så pass ärlig så att jag lät bli att nämna herr Bond, vilket knappast är fallet med alla '5000' som säljs på nätauktionsjätten.
Grattis till den rejäla vinsten. På vad sätt tycker du Ebay är skit? Jämnfört med Tradera. Tradera tar 10 % vid försäljning. Vilket jag tycker är rätt hutlöst :( . Marknaden är ju rätt mucket större på Ebay oxå??
Dock brukar Paypal ta en kostnad oxå.
 

Brunleif

Panerai
Grattis till den rejäla vinsten. På vad sätt tycker du Ebay är skit? Jämnfört med Tradera. Tradera tar 10 % vid försäljning. Vilket jag tycker är rätt hutlöst :( . Marknaden är ju rätt mucket större på Ebay oxå??
Dock brukar Paypal ta en kostnad oxå.
Rogart, Tradera tar max 150kr.
eBay har inget tak verkar det som. De tar 10% oavsett försäljningspris
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Grattis till den rejäla vinsten. På vad sätt tycker du Ebay är skit? Jämnfört med Tradera. Tradera tar 10 % vid försäljning. Vilket jag tycker är rätt hutlöst :( . Marknaden är ju rätt mucket större på Ebay oxå??
Dock brukar Paypal ta en kostnad oxå.

Som @Brunleif säger så har de inget tak, vilket gör att det är relativt mycket "billigare" att sälja dyra grejer på Tradera.
De tar också provision på fraktkostnaden(?) - och Paypal snor sin del. Summa summarum så blir det ganska mycket mer än 10%.

Men det är egentligen inte kostnaderna jag bekymrar mig särskilt mycket om, utan att hela deras webb och uppläggning av objekt känns så fruktansvärt gammeldags i jämförelse med Tradera (som ju också ägs av Ebay).
Kändes mer omständligt än vad det behövde. Men det är klart, man vänjer sig vid allt.

Oavsett höga kostnader så förutsätter jag att det blev mer pengar i slutändan, än om jag lagt upp den på Tratten.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Nu går vi ifrån ämnet lite grann, men det fina är att jag dessutom reggat mig på ebay.de en gång i tiden (köper en del delar till min tyska bil). Detta får som effekt att all kommunikation de skickar ut till mig blir på tyska.
Har varit i kontakt med dem, givetvis. Men det gåååår inte att ändra! Visste väl att skoltyskan skulle komma till användning nån gång! ;)
 
Topp