• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko info tack.

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Hej kunniga.

Min kund som är jättegammal har denna Seiko.
Han själv har haft klockan så länge han kan minnas.
Det skulle vara kul om någon kunde hjälpa mig med lite info om den då jag själv är helt okunning när det kommer till Sekio klockor.

Nr: 164628 på locket.

Tack
/Mats

IMAG1461-1-1_zpse1171969.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är en Seiko 6139-600x

Första två siffrorna på serienumret på baksidan är tillverkningstiden: Första siffran är årtalet och andra är månaden.
16 ger alltså tillverkningsdatum juni 1971, vilket troligtvis innebär att den såldes 1972 i butik.

Armbandet är inte original. Det som sitter på har jag aldrig sett innan, men det är säkerligen någonting som köptes i efterhand.

Klockan är inte helt ovanlig och troligtivs inte värd så mycket. Max 2000-2500kr nyservad skulle jag säga, men de går att hitta billigare på exempelvis ebay.

Mer info här:
http://forums.watchuseek.com/f366/1970s ... 87754.html

Ännu mer info här:
http://www.hodinkee.com/2011/10/11/just ... ograp.html

Och ännu mer info här:
http://sinn142.fateback.com/pogue.html

Edit: Den är alltså en av de första automatiska kronograferna som släpptes och den första kronografen i rymden. Kallas Seiko pogue.


Köpguide här:
http://forums.watchuseek.com/f281/how-b ... 40803.html
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Tack så mycket! Nej han är ganska snurrig överlag så det är nog anledningen till att han inte minns.
 

Kakke92

Breitling
Hej!
Jag spinner vidare på denna tråden, hoppas det är ok.
Jag är ny här och undrar om det är någon som sitter på info om en klocka som jag fått ärva utav min morfar,
Jag har googlat massa men hittar inget konkret,
Klockan är en Seiko kinetic sq50
5m42 0b10 står det på baksidan,
All info någon har uppskattas väldigt mycket,

Tack så länge !
Kalle
 

Psykel

Patek
Hej!
Jag spinner vidare på denna tråden, hoppas det är ok.
Jag är ny här och undrar om det är någon som sitter på info om en klocka som jag fått ärva utav min morfar,
Jag har googlat massa men hittar inget konkret,
Klockan är en Seiko kinetic sq50
5m42 0b10 står det på baksidan,
All info någon har uppskattas väldigt mycket,

Tack så länge !
Kalle
Bilder hjälper alltid! 5M42-0B10 är referensen, så den borde du kunna googla på.
 

Kakke92

Breitling
image.jpg
image.jpg

Kanske lite dålig bild på baksidan men det kanske säger dig något ändå :)
Det står
5M42-OB10 A4
Mitt över står 584268

Mvh
 

Bazsy

Cartier
Inte särskilt gammalt. Skulle nog gissa att den är från 95.
Urverket är ju en quartz som drivs av en kondensator som laddas av rörelser (lite som automater men energin lagras i form av elektricitet).
Inget dyrt men kan vara roligt för dig att faktiskt bära den. Finns troligen även reservdelar tillgängliga om det skulle behövas då den är inte så gammal.
 

Psykel

Patek
image.jpg
image.jpg

Kanske lite dålig bild på baksidan men det kanske säger dig något ändå :)
Det står
5M42-OB10 A4
Mitt över står 584268

Mvh
Inte särskilt gammalt. Skulle nog gissa att den är från 95.
Urverket är ju en quartz som drivs av en kondensator som laddas av rörelser (lite som automater men energin lagras i form av elektricitet).
Inget dyrt men kan vara roligt för dig att faktiskt bära den. Finns troligen även reservdelar tillgängliga om det skulle behövas då den är inte så gammal.
Mycket riktigt en 95:a. SQ-loggan försvann nån gång där, och tidigare hette Kinetic AGS (Automatic Generating System).
Som sagt kul, men inte värd så mycket. Bär den om den går!
 

Kakke92

Breitling
Mycket riktigt en 95:a. SQ-loggan försvann nån gång där, och tidigare hette Kinetic AGS (Automatic Generating System).
Som sagt kul, men inte värd så mycket. Bär den om den går!


Tack så jättemycket för infon, det uppskattas verkligen! Ja värdet spelar mindre roll men fick ärva den efter min bortgångna morfar som jobbat hela sitt liv som urmakare, därför var jag nyfiken om det var något extra med klockan, Den bärs, det vill jag lova:), enormt personligt värde i den.
jag tackar åter en gång för den infon jag fått från Psykel & Bazsy! och om någon vet något mer så tveka inte att skriva.
 

Psykel

Patek
Tack så jättemycket för infon, det uppskattas verkligen! Ja värdet spelar mindre roll men fick ärva den efter min bortgångna morfar som jobbat hela sitt liv som urmakare, därför var jag nyfiken om det var något extra med klockan, Den bärs, det vill jag lova:), enormt personligt värde i den.
jag tackar åter en gång för den infon jag fått från Psykel & Bazsy! och om någon vet något mer så tveka inte att skriva.
Vad som är speciellt med den är ju att den var din morfars. Men om man ska gå in på tekniska detaljer så är det lite av en hybrid mellan quartz och mekanisk, där den istället för batteri laddas med en rotor likt en automatklocka, men drivs elektriskt via en quartzkristall.
Jag skulle dock byta till ett läderband. :)
 
Topp