• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko Kinetic - Någon som vet?

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Med den underbara trådtiteln kan du räkna med många bra svar. ;)
Det är absolut inget fel på urverken. De håller tiden väl och batterierna håller sin laddning länge efter att klockan använts.
De äldre modellerna har dock en förmåga att behöva en ny "kapacitator" och ett nytt laddbart batteri.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ändrade lite i trådrubriken så att den blev lite mer...insäljande. Hoppas ok med TS. ;)
 

_jonte

Patek
ja de va helt okej. men just denna Seiko sportura snp055p1 har väl inget batteri eller?
Nej det stämmer, laddningen hålls i en kondensator (capacitor) har jag för mig. Fungerar då som ett batteri...

Och som svar på din fråga så är det säkert en alldeles utmärkt klocka. Men jag har ingen erfarenhet av den eller någon liknande själv.
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Nej det stämmer, laddningen hålls i en kondensator (capacitor) har jag för mig. Fungerar då som ett batteri...

Och som svar på din fråga så är det säkert en alldeles utmärkt klocka. Men jag har ingen erfarenhet av den eller någon liknande själv.

Tidigt 2000-tal (eller sent 90-tal) byttes kondensatorn i Kinetic-verken ut mot ett uppladningsbart batteri (eller ESU (Energy Storing Unit) som Seiko vill kalla det, då deras markandsföring gick ut på att man aldrig skulle behöva byta batteri...).
Detta därför att kondensatorerna hade en våldsam minneseffekt, som gjorde att de inte alls hade gångreserv som lovats. 3-4 dgr istället för 6 månader har rapporterats. För äldre Kineticur finns utbytessatser på bl.a. ebay så att man kan fräscha upp sin gamla Kinetic med en ESU.
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
ja de va helt okej. men just denna Seiko sportura snp055p1 har väl inget batteri eller?

Jo, på sätt och vis, den har ett uppladdningsbart batteri som laddas upp när klockan rör sig (med en vikt precis som en automat). Det finns också en "laddstation" så man kan ladda klocka även när den inte är på armen. Laddstationen var nog aldrig tänkt för privat bruk dock men går att hitta på säljforum/eBay/nätet. Googla Kinetic laddare/Kinetic charger.

images
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Minns att jag fascinerades av lösningen - särskilt med den hastigt roterande rotorn (i extremfallet) - när modellen (urverket) kom. Lika fascinerande att ETA följde efter. En tidigare chef till mig hade en av de första modellerna (inte den som hade boett/band delvis i plast). Han bar den i många år tills den ersattes av en nyare. En tidigare kollega har också en (likadan) som han fortfarande bär, men numera med ersatt länk. Fungerar fint för honom.

Rent energi- och konstruktionsmässigt måste väl ändå solcellsvarianterna vara bättre, med färre rörliga delar.

A
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
De nya har jag inte så mycket till övers för rent designmässigt, men de äldre AGS-versionerna är riktigt riktigt coola.

126420d1220757311-fs-seiko-ags-scubamaster-gmt-hand-money.jpg

126421d1220757311-fs-seiko-ags-scubamaster-gmt-hand-back.jpg
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Stingray scuban är cool (och då särskilt den gula ltd). Dock gillar jag inte AGS loggan. Automatic Generating System tror jag det stod för, inte bra plus att den var ful. Byttes ju senare mot det bättre Kinetic.

Bild på min fd Stingray:
stingrayoncharger.jpg
 

Oyster

Omega
Någon som vet om Seikos kinetic urverk är något att ha? klockan i fråga är Seiko sportura snp55p1


Jag hämtar text från Uret.se:

Seiko Kinetic presenterades på Baselmässan i Schweiz under namnet AGM år 1986. De första klockorna med funktionaliteten såldes i tyskland år 1988. År 1991 fick funktionen namnet "Seiko Kinetic". Enkelt uttryckt så skiljer sig ett kinetic-urverk från ett automatiskt urverk framför allt då potentialen lagras som alstrad ström i ett batteri från rotorns rörelse till skillnad från ett automatiskt urverk där rotorn drar upp en drivfjäder. Seiko Kinetic är således ett både ett mekaniskt och ett kvartsdrivet urverk.
Idag tillverkar Seiko många olika urverk av den här typen och det finns att hitta i flera av kollektionerna. En av anledningarna till att dessa klockor är så populära är att de trots att de är automatiska har en gångnoggrannhet likt ett urverk med kvartskristall.
 
Topp