• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko KINETIC?

Jimmy-80

Breitling
Hej,

Hur väl fungerar Seiko Kinetic? Vad jag förstår så ska klockan laddas upp av att den skakas? Jag tänker då främst på Seiko SRN045P1.

maxresdefault.jpg
 

mace

Cartier
2-Faktor
Hej,

Hur väl fungerar Seiko Kinetic? Vad jag förstår så ska klockan laddas upp av att den skakas? Jag tänker då främst på Seiko SRN045P1.

maxresdefault.jpg

Efter strul med de tidiga (vi snackar 90-tal) så fungerar de väl. Seiko gjorde då allt för att inte kalla batteriet för vad det var ... Ett batteri.

De tidiga laddade dåligt, och tillslut inte alls.

De fungerar så att de mekaniskt laddar ett batteri som sen driver ett "vanligt" quartzurverk. Dvs tidhållningen är god. Batterireservern håller länge.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Dvs tidhållningen är god. Batterireservern håller länge.
... Och batteriet behöver aldrig bytas (förutom på de gamla som dog).

Edit: ett tips är att köra en sökning på youtube. Det finns säkert en pedagogisk film från Seiko som förklarar.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Efter strul med de tidiga (vi snackar 90-tal) så fungerar de väl. Seiko gjorde då allt för att inte kalla batteriet för vad det var ... Ett batteri.

De tidiga laddade dåligt, och tillslut inte alls.

De fungerar så att de mekaniskt laddar ett batteri som sen driver ett "vanligt" quartzurverk. Dvs tidhållningen är god. Batterireservern håller länge.

Fast är det verkligen ett batteri i dem?
Jag har (av någon anledning) fått för mig att de laddar en kondensator som håller laddningen ett tag för att inte få problem med klockans livslängd (batterier har begränsat antal laddcykler en kondensator har obegränsat antal (i teorin)).

I övrigt fungerar klockan så att rotorn drar upp en fjäder (som på en mekanisk klocka) när man rör sig, när fjädern "laddar ur" sig skapar den en rotation i en microgenerator (alternator) som alstrar ström.
 

mace

Cartier
2-Faktor
Fast är det verkligen ett batteri i dem?
Jag har (av någon anledning) fått för mig att de laddar en kondensator som håller laddningen ett tag för att inte få problem med klockans livslängd (batterier har begränsat antal laddcykler en kondensator har obegränsat antal (i teorin)).

I övrigt fungerar klockan så att rotorn drar upp en fjäder (som på en mekanisk klocka) när man rör sig, när fjädern "laddar ur" sig skapar den en rotation i en microgenerator (alternator) som alstrar ström.

Nja, det kallade det för kondensator i början, eller liknande. Men eftersom de höll som de höll så konverterades alla till att ha typ vanliga återuppladdningsbara lithium-batterier.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Nja, det kallade det för kondensator i början, eller liknande. Men eftersom de höll som de höll så konverterades alla till att ha typ vanliga återuppladdningsbara lithium-batterier.
Ahhh check!

Klart att det är bättre med ett batteri med begränsat antal laddcykler än en kondensator som börjar läcka i tid och otid :p
 
Topp