• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko King Quartz 5856-8070 batteriproblem

rick-yb

Omega
Hej KS,

När jag bytte batteri har jag svårt att få klockan att gå. Efter ett antal test tickar den när batteriet hamnar på rätt plats men slutar sedan vid tillbakamontering av batterilock.

Min fråga är hur känsligt är det att montera batteriet exakt? Kan det vara glapp eller ligger batteriet helt enkelt inte på korrekt plats?
Är detta normalt på den här typen av Seiko?

Tacksam för svar om någon känner till eller har erfarenhet av liknande problem.

Mvh
Rickard
 

rick-yb

Omega
har du bytt till ett identiskt batteri eller en annan sort? det kan vara supersmå olikheter i tjocklek på knappcellsbatterier. Känsligt kanske det inte är, men det ska ju sitta rätt...
Det är identiskt i form och storlek. Vid närmare test har jag nu i det gamla batteriet och då går klockan ett tag, nyss ca tjugo minuter sedan slutar det gå, för att sedan gå igen. Och detta är när klockan ligger på ett bord. Kan det vara glapp?
 

Martin Lovasz

Audemars
Inte vad jag lagt märke till, du menar just i ögonblicket den stannar?
Att den står och smårycker men stannar den helt är det nog glapp som du misstänker. Har du något att göra rent kontakterna med och är det ett SR1120SW (381) batteri du använder?

Jag har för mig att det skall finnas en liten metallhållare som håller emot batteriet och den skall sitta med en skruv och försvinner ofta vid batteribyte.
 

rick-yb

Omega
IMG_3911.JPG
IMG_3912.JPG
IMG_3914.JPG
Har inte gjort rent kontakterna. Jag har bara testat sätta ner batteriet utan vidare försök. Se bilder.
 

Martin Lovasz

Audemars
Du ser de två små piggarna till höger i hållaren och de skall ligga över batteriet så de ligger mot + polen och kolla om de är lösa för då måste skruven dras åt. De kan även vara ärgade på undersidan så lite rengöring kan inte skada. Det är inte så att det saknas en isolator som skall ligga på insidan batterilocket? Ser inte riktigt men det ligger väl även en tunn isolator under den stora kontakten så den inte kortsluter mot verkplattan?
 

rick-yb

Omega
Hur sätter man bäst ner batteriet, så det hamnar under dem två piggarna först genom att lätt trycka ner mittendelen? Vill självklart vara försiktig. Isolator - kan du precisera vad du menar?
 

Martin Lovasz

Audemars
En lite bricka av plastfilm under kontakten och eventuellt plast på undersidan locket men här är det ofta så att det inte spelar nåpgon roll där. Man skall helt enkelt bara vika ner batteriet så den låser.
 

rick-yb

Omega
Efter ett längre test: klockan går fint i flera timmar utan att tappa tid. Både liggande på bordet men även på armen. Plötsligt utan något särskilt mönster stannar den. Det går inte att rucka igång den och verkar inte vara något glapp dvs. Efter en kortare tid går den sedan åter igång och kan återigen gå ett bra tag innan detta sedan inträffar igen.

Det är alltså en King Quartz vi pratar om - har någon överhuvudtaget någon erfarenhet av liknande problem? Eller hört talas om vad den här typen av beteende kan bero på?
 

Ormet

Panerai
2-Faktor
Om den stannar av sig själv och fortsätter efter ett tag kan det behövas service då oljorna nog är gamla (tror inte detta verk ska vara något större problem att serva, borde finnas servicemanualer att hitta på nätet), däremot brukar man kunna se att sekundvisaren försöker ta sig vidare genom att den darrar till lite. Kan vara lite svårt att se. Låter dock konstigt att det först inträffade vid batteribyte.

Är batterierna på millimetern lika stora? Du skrev nämligen att den kunde sluta gå när du satt tillbaka locket.
 

rogart-63

Patek
Om den stannar av sig själv och fortsätter efter ett tag kan det behövas service då oljorna nog är gamla (tror inte detta verk ska vara något större problem att serva, borde finnas servicemanualer att hitta på nätet), däremot brukar man kunna se att sekundvisaren försöker ta sig vidare genom att den darrar till lite. Kan vara lite svårt att se. Låter dock konstigt att det först inträffade vid batteribyte.

Är batterierna på millimetern lika stora? Du skrev nämligen att den kunde sluta gå när du satt tillbaka locket.
Låter som det sitter nån smuts nånstans. kanske har rotorn dragit åt sig lite stålpartiklar. Hänt mig ofta. Sitter runt magneten. Så fastnar den ibland. Kanske nåt annat hjul som har lite smyts mellan några kuggar. Har det varit oxid i klockan vid nåt tillfälle kan det gärna leta sig längre in . En service är nog det enda knepet. Nångång har jag fått snurr på nån quartz genom att blåsa och rengöra hjulen jag kommer åt med rodico. När allt sitter på plats. Men det är en fullösning. Tror inte den gick så länge sen heller.
 

rick-yb

Omega
Tack för mycket bra input. Jag testade byta batteri efter jag upptäckte problemet. Sedan bytte jag tillbaka till det ursprungliga batteriet och det är där vi är idag. Verkar som många är inne på rengöra/olja vissa delar. Någon av er som gör den här typen av serviceåtgärder eller bör jag ta den till en urmakare för komplett service? Känns som det är något mindre strul som gör att den fastnar ibland men sedan går igång. Varför går den igång igen av sig själv efter ett litet tag tro? Jag har inte sett något "darrande" på sekundvisaren.
 

hjulmuttern

Omega
2-Faktor
Bumpar lite då jag har frågor ang. samma klocka.
Har bytt batteri i min 5856 men den saktar sig 5 minuter på en månad ändå och det tycker jag är oacceptbelt. Så jag tänkte gräva runt lite i den. Men hur i hela fridens namn får jag av boettlocket?
 
Topp