• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko mögel inkommet

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Fick de här två tidiga 70-talarna i veckan. Ren glädje! Respekt till Seiko som gjorde gedigna klockor för gemene man som fortfarande efter 40 år fungerar utmärkt. Då dom av kostnadsskäl inte försågs med manuell uppdragning så är dom litet omständliga att starta upp, men väl igång så har dom mer än tillräcklig gångreserv för dagligt bruk. Det tog en stund att lista ut quick-set för day/date; man trycker in kronan förbi normalläget olika hårt för dag och datum.

Seiko.jpg


Med tanke på den glädje det här köpet beredde mig så börjar jag misstänka typisk mögel preferens... :eek:
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Seiko mögel inkommet

De var superfina, grattis! Jag fick be om hjälp innan jag fattade quick set på min vintage-Seiko, så jag vet vad Du menar... :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kettil skrev:
Då dom av kostnadsskäl inte försågs med manuell uppdragning så är dom litet omständliga att starta upp, men väl igång så har dom mer än tillräcklig gångreserv för dagligt bruk.

Glöm inte att verken blir stabilare utan den manuella uppdragningen med. Sedan vet jag inte varför man skulle dra upp dem? Tror aldrig jag har haft det behovet faktiskt.
 

plattfot

Rolex
Kettil skrev:
Fick de här två tidiga 70-talarna i veckan. Ren glädje! Respekt till Seiko som gjorde gedigna klockor för gemene man som fortfarande efter 40 år fungerar utmärkt. Då dom av kostnadsskäl inte försågs med manuell uppdragning så är dom litet omständliga att starta upp, men väl igång så har dom mer än tillräcklig gångreserv för dagligt bruk. Det tog en stund att lista ut quick-set för day/date; man trycker in kronan förbi normalläget olika hårt för dag och datum.

Seiko.jpg


Med tanke på den glädje det här köpet beredde mig så börjar jag misstänka typisk mögel preferens... :eek:

Grattis.
Hade en liknande för några år sedan
matchy.jpg
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Aurum skrev:
Kettil skrev:
Då dom av kostnadsskäl inte försågs med manuell uppdragning så är dom litet omständliga att starta upp, men väl igång så har dom mer än tillräcklig gångreserv för dagligt bruk.

Glöm inte att verken blir stabilare utan den manuella uppdragningen med. Sedan vet jag inte varför man skulle dra upp dem? Tror aldrig jag har haft det behovet faktiskt.

Så sant. Less is more...
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Kettil skrev:
Fick de här två tidiga 70-talarna i veckan. Ren glädje! Respekt till Seiko som gjorde gedigna klockor för gemene man som fortfarande efter 40 år fungerar utmärkt. Då dom av kostnadsskäl inte försågs med manuell uppdragning så är dom litet omständliga att starta upp, men väl igång så har dom mer än tillräcklig gångreserv för dagligt bruk. Det tog en stund att lista ut quick-set för day/date; man trycker in kronan förbi normalläget olika hårt för dag och datum.

Med tanke på den glädje det här köpet beredde mig så börjar jag misstänka typisk mögel preferens... :eek:
Grattis, Kettil! Härligt med glädjen dessa vintageklockor skänker en, väldigt fina klokor du har där. :)
 
Topp