• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko MM300, en tribute till 80talisten

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fast att alla moderna klockor med lite högre precision görs av såna maskiner idag är väl knappast en överraskning. Det här om hantverk etc är idag mer en myt än en sanning och hantverket sträcker sig till dekorationen av urverket.

Finns en anledning till att klockorna generellt har bättre precision idag än för 50 år sedan.
Vete 17 om det är så stor skillnad på tidhållningen. SEIKO hade ju +3/-2 urverk för 50 år sedan. Ökad produktionsvolym däremot. :)
https://www.seikowatches.com/sp/tokinowaza/ito/manufacture.html
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Knappast en dum fråga, det har varit exklusivt för GS tidigare. Fick se motsvarande grej i Schweiz, det tog upp till 8 timmar för deras maskin att göra en del.
image.jpeg
image.jpeg
Och 8R39 urverk som bla sitter i SRQ013.
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Vill ha en.. någon som vill byta emot en combat sub och en halios puck. Långskott :D mm300 är fan världens snyggaste klocka imo. :)
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Jag är så sjukt nöjd med min nya Sumo så jag direkt börjar snegla efter en MM300. Hur upplevs storleken på armen Sumo kontra MM300? Jag tycker att Sumo bär ganska smått för sitt ganska stora mått på papper. Skulle säga att Sumon sitter helt perfekt på mig.
 
Topp