• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko MM300 med dåliga gängor på kronhalsen - hur löser man det?

coolrader

Panerai
2-Faktor
Har i dagarna skaffat mig en av mina absoluta drömklockor, en Seiko Marinemaster 300 SBDX001. Har suktat efter en sådan ända sedan klockintresset startade för runt 10 år sen och nu var det äntligen dags att göra slag i saken. En härlig klocka på alla sätt med en mäktig aura :)
Tyvärr känns kronlåsningen inte helt hundra, har max 1.5-2 varv gänga från låsning till öppet läge och det går ganska trögt. Har läst en hel del om detta och tydligen kan gängorna på kronhalsen lätt bli skadade på just denna modell då de är väldigt fingängade. För att strö salt i såren så är det en monocoqueboett utan skruvat bakstycke och med vad som verkar vara en fast kronhals :sorry:
Har läst en del på utländska forum och förutom att byta hela caset för 12-1500 usd (dvs mer än vad klockan är värd..) så verkar nån ha fått isvetsat en ny kronhals i Japan för runt 400 usd...
En väntetid på ett halvår samt en frakt tur och retur över halva jorden lockar dock inte, så jag funderar på om nån kan ha nåt tips på hur det skulle kunna åtgärdas på lite närmare håll, och om nån varit ute för detta på samma modell?
Tilläggas bör att kronan bytts till en ny dito förra året men det har bevisligen inte hjälpt fullt ut.
Känns som ett lagom antiklimax att sitta med graalen på armen och samtidigt behöva grunna på detta till synes svåröverstigliga bekymmer :confused::arghh:
Tilläggas bör är att det inte är ett akut bekymmer då kronan fortfarande låser men i min värld är det nåt jag kan reta mig oerhört på (en dykare som inte kan dyka, typ...) och ger dessutom en skräckblandad lust att kolla kronans funktion en gång i kvarten... :D:banghead:
Tacksam för tankar, tips och input kring hur detta skulle kunna lösas!
// Jerry
20170305_111634.jpg
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Fan vad tråkigt. Jag hade samma sak med den gula Freccen du ser tavlan på i min avatar. Fast kronhals i mellanboett med dåliga gängor. Det blev retur till Tyskland. Alldeles för dyrt boettutbyte.
Mitt svar hjälper ju föga utan gör dig bara ledsnare. Men det var mer för att visa att jag varit där, och lika besviken. Men det kanske går att lösa med Seiko på enklare sätt, det kan säkert någon annan svara på. :)
 

coolrader

Panerai
2-Faktor
Tack, nej det känns verkligen inte superskoj men förhoppningsvis går det att finna en lösning utan att behöva byta boetten :)
 

coolrader

Panerai
2-Faktor
Hej, den är uttagen -06 enligt certet men serienumret börjar på 4 så jag gissar på att den är tillverkad -04 (?)
Var -96 ett särdeles dåligt år för kronhalsarna på dessa @Trelingon ? (Visste inte ens att de fanns så tidigt?) Har läst att de tidiga hade mest bekymmer... o_O
 

rogart-63

Patek
Trist med en sån kass konstruktion? Har sett Tuna boetten med trasiga gängor. Där kronan är gängad utvändigt. Men ingen sånt här? Går ju kanske att sätta ditt nån annan krona och kronhals men det är ju inget kul kanske?
Är det inte samma gänga som skx007 kronan? Kanske kan man slakta en sån boett på kronhalsen?
 

coolrader

Panerai
2-Faktor
Tack för svaret @rogart-63 :)
Bekymret är vad jag förstår att kronhalsen inte är en seperat del utan intregrerad i caset. Säkerligen det mest optimala ur täthetshänseende men inte i fall som dessa o_O Har läst på WUS (tror jag det var) att man kan få utbytt kronhalsen i Japan men då tror jag att det handlar om att fräsa bort den gamla, pressa i en ny specialgjord och därefter svetsa fast densamma. Således inget man gör hemma på kammaren :banghead:
Är kronhalsen på t.ex SKX iskruvad som på exempelvis Rolex?
 

rogart-63

Patek
Tack för svaret @rogart-63 :)
Bekymret är vad jag förstår att kronhalsen inte är en seperat del utan intregrerad i caset. Säkerligen det mest optimala ur täthetshänseende men inte i fall som dessa o_O Har läst på WUS (tror jag det var) att man kan få utbytt kronhalsen i Japan men då tror jag att det handlar om att fräsa bort den gamla, pressa i en ny specialgjord och därefter svetsa fast densamma. Således inget man gör hemma på kammaren :banghead:
Är kronhalsen på t.ex SKX iskruvad som på exempelvis Rolex?
Okej. Det är så det är? Försökt å googla lite? Sannlöst dum konstruktion? Borde gått att lösa bättre tycker man? Har sett nån som förlängt kronhalsen med en specialsvarvad del? Men som du säger ett ganska svårt jobb?
Tror den är pressad in typ 6309 men är osäker?
 

coolrader

Panerai
2-Faktor
Ska forska vidare i den hela, tydligen förhållandevis få som haft problemet irl fast det verkar ganska omtalat. Har även mailat en japansk kontakt (väntar på svar) jag fått fram via WUS som enligt utsago ska kunna byta kronhalsen på nåt sätt för i runda slängar 400 USD. Väntetid på runt 6 månader lockar dock inte... :shifty:
I mitt fall känns det inte glappt/löst utan snarare trögt och när man skruvar i kronan så går det trots allt att dra åt så hårt som man brukar, samt att de första varven verkar vara mest slitna så jag hoppas det kommer funka tills jag hittar en lösning som stillar mina järnspöken :D
 
Topp