• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko-moddning utdöd?

Outdoors

Breitling
Några år sent upptäckte jag artiklar om seikomoddning. Verkade hur kul som helst att ha som hobby och med relativt liten startkostnad för utrustning dessutom.

Till mitt fördärv existerar inga butiker/ebaykonton/medlemmar längre som artiklarna refererade till senast för ett år sen.
Vad har hänt? Har seikos hemliga urverkspatrull hotat alla med hardplexbatonger eller har folk bara tröttnat?
Eller är det numera en sån där undergroundkultur där regel 1 är att inte prata om bezelringar?

Sjukt nyfiken på att veta hur man ska ta sig in i denna mörka och mekaniska värld.
/Andreas
 

Rixard

Cartier
Själv har jag nyss fått hem en FFF-tavla från dagaz och väntar på en Seiko SNZH53. Sedan blir det moddning av :) såhär kommer det antagligen bli (dock annan blå fär på tavlan som förhoppningsvis går bättre med bezeln...):

FFF-mod3[1].JPG

Dagaz har många bra delar om man vill byta tavlor,visare eller bezelringar på seikoklockor.
 

Outdoors

Breitling
Själv har jag nyss fått hem en FFF-tavla från dagaz och väntar på en Seiko SNZH53. Sedan blir det moddning av :) såhär kommer det antagligen bli (dock annan blå fär på tavlan som förhoppningsvis går bättre med bezeln...):

FFF-mod3[1].JPG

Dagaz har många bra delar om man vill byta tavlor,visare eller bezelringar på seikoklockor.

Vad behövs egentligen för att byta bezel och urtavla i form av utrustning?
 

d@ke

Cartier
Tjena alla monsterdiggare!
Seiko-moddning är en excellent hobby, och långt ifrån dött. Visst stämmer det att många av träffarna på Google leder till döda sidor eller borttagna bilder, men den intressanta informationen finns i regel i texten. Detta i kombination med ett visst mått av learning by doing är vad som väntar den som ger sig in i Seiko-världen.
Vad kan man göra då?
Alla delar som är avsedda för 7S26, 4R36 eller 6R15 går att kombinera om man bortser från detaljer som har med själva urverket att göra. 7S26an dök upp ca -96 Seiko verkar behålla den standarden vad avser mått på tavlor och visare. Att tänka på är att 4R36 och senare är lite högre än 7S26 och sekundvisaren kan då ta i glaset vid uppgradering. Detta avhjälpa enklast med double dome glas. Då Seikos verk även finns i andra tillverkares klockor så kan man även hålla utkik efter industriversioner som exv NH35, NE15 mfl. Dessa finns bl.a. i några Invicta-modeller och även i någon Vostok.

Dagaz är ett givet förstahandsval och är enkelt och snabbt att handla ifrån. Portot är inbakat i priset för varje vara och leverans sker med REK omsorgsfullt förpackat i små plastburkar i vadderat kuvert. Dagaz drivs av Jake Bourdeau som flyttat från Kanada till Hong Kong. Han är snabb på att svara på mejl och lika snabb på att höra av sig om något problem uppstår.

Yobokies (seikoboy baklänges...) har också grymt bra grejer men en helt värdelös hemsida, http://www.yobokies.com. Självaste Yobokies heter Harold (Harry) Ng och är lika vaken som Jake när det gäller att bevaka mejlen. Beställning skickas till [email protected] och sedan betalar man via PayPal med den länk som finns i bekräftelsemejlet. Jag brukar börja med att fråga om pris och tillgänglighet. Värt att veta är att Yobokies har den hett eftertraktade coin edge vridringen med klickfunktion till SKX007. Denna har länge kallats "Murphy Bezel" efter Dave Murphys motsvarighet som dock saknar klickfunktion fram till nyligen varit omöjlig att få tag på.

När det gäller bl.a. visare kan man leta upp http://stores.ebay.com/Kontrol-Sports-USA och för urtavlor kan man kolla in http://rafflestime.com, men här kan man bara gå på mått och tavlor utan datumfönster eftersom de är avsedda för ETA eller liknande.

För safirglas är Crystaltimes, http://stores.ebay.com/crystaltimes eller http://www.crystaltimes.net, ett bra alternativ med grym kvalité och anti-reflexbehandling.

https://www.cousinsuk.com är det givna alternativet när det gäller reservdelar såsom packningar m.m. Här behövs viss kännedom om modellbeteckningar i form av Hattori Case-nummer. För SKX007/009/011 gäller exv 7S26-0020 och för Seiko Monster SKX779/781 gäller 7S26-0350. Denna beteckning återfinns på boettlocket tillsammans med serienumret.

Lite om serienummer....första siffran motsvarar sista siffran i tillverkningsåret, och den andra siffran ger månaden. N är november och D är december. Inget klockrent system men i kombination med kunskap om de olika 7S26-varianterna kan undvika att köpa grisen i säcken.
Min egen 007a har ett serienummer som börjar med 48xxxx. Denna är då tillverkad i augusti 2004 eller 2014. Om den är från 2004 sitter det ett 7S26A-verk i den, och om den är från 2014 så har den ett 7S26C-verk. Bra grejer oavsett vilket, men stor skillnad i avverkad drifttid....min hade ett C-verk och motsvarar mina förväntningar på en ny klocka. Använd Google för att lista vilka produktionsår som gäller A-, B- och C-verken, och kolla samtidigt vad man behöver känna till om man har eller tänker köpa en klocka med 7S26C-verk...Lycka till!
 

d@ke

Cartier
Vad behövs egentligen för att byta bezel och urtavla i form av utrustning?
Vridringsjobb:
Kockkniv eller motsvarande att bända bort vridringen med.
Kanske lite tejp som skydd mot repor.
Smal brytbladskniv för att skära bort befintligt insert.
Silikonfett att smörja vridringens packning.
Två tjocka uppslagsverk att pressa tillbaka vridringen med.
Lim eller dubbelhäftande tejp för montering av nytt insert.

Urverksjobb:
Boetthållare och boettöppnare
Tandpetare
Urverkshållare
En dyr böjd pincett
Papper eller plast som skydd för urtavlan
Visarborttagare (eller så använder man pincetten)
En tom plastbläckpenna eller visarmonteringsverktyg
Rodico-massa för rengöring
(kanske dial dots beroende på urtavla)
Plasthandskar
Silikonfett till boettlockets och kronans packningar

Detta räcker för SKX007 mfl. För SNZH behöver man värma glasinsertet med hårtork om man vill lossa detta i ett stycke.
 

d@ke

Cartier
D@ke, det där var utan tvekan de bästa inlägg någon gjort i internetforumens historia. Stort tack för angagemange. Ska lusläsa efter jobbet!
...äsch, smickrare där.

...och kolla samtidigt vad man behöver känna till om man har eller tänker köpa en klocka med 7S26C-verk...
RÄTTELSE: Texten syftar på 7S26B-verk, inte C.
Funktionen att ändra i sina inlägg är tydligen inte tillgänglig längre.
 

Outdoors

Breitling
Vridringsjobb:
Kockkniv eller motsvarande att bända bort vridringen med.
Kanske lite tejp som skydd mot repor.
Smal brytbladskniv för att skära bort befintligt insert.
Silikonfett att smörja vridringens packning.
Två tjocka uppslagsverk att pressa tillbaka vridringen med.
Lim eller dubbelhäftande tejp för montering av nytt insert.

Urverksjobb:
Boetthållare och boettöppnare
Tandpetare
Urverkshållare
En dyr böjd pincett
Papper eller plast som skydd för urtavlan
Visarborttagare (eller så använder man pincetten)
En tom plastbläckpenna eller visarmonteringsverktyg
Rodico-massa för rengöring
(kanske dial dots beroende på urtavla)
Plasthandskar
Silikonfett till boettlockets och kronans packningar

Detta räcker för SKX007 mfl. För SNZH behöver man värma glasinsertet med hårtork om man vill lossa detta i ett stycke.

Utan att ha lusläst till fullo; har herrn något tips på bästa och billigaste inköpsstället för själva grundklockorna man vill modda; ebay, ks?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Något som kanske hämmat moddandet är regeln som inte tillåter aftermarket-grejer på K&S. Kanske inte ens tillåter det på forumet? Jag tycker att Seiko-moddande är fantastiskt roligt och det vore skoj om vi hade en tråd på forumet där man kunde diskutera och visa upp sina alster. Samt att det också vore tacksamt med ett undantag så att dessa roliga dinkor kunde byta ägare något så när enkelt. Nu är det så vitt jag vet förbjudet om klockorna har en modd-tavla som fortfarande säger Seiko?
 
Senast ändrad:

Outdoors

Breitling
Något som kanske hämmat moddandet är regeln som inte tillåter aftermarket-grejer på K&S. Kanske inte ens tillåter det på forumet? Jag tycker att Seiko-moddande är fantastiskt roligt och det vore skoj om vi hade en tråd på forumet där man kunde diskutera och visa upp sina alster. Samt att det också vore tacksamt med ett undantag så att dessa roliga dinkor kunde byta ägare något så när enkelt. Nu är det så vitt jag vet förbjudet om klockorna har en tavla som fortfarande säger Seiko?
Oj vilken märklig policy.
Håller helt med om att det vore kul. I värsta fall får man väl skriva "reparerad" seiko om man bytt t ex. Ring eller glas med urtavla kvar? För i annat fall bör ju försäljning av klockor utan seiko originalband vara förbjudet det med.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Oj vilken märklig policy.
Håller helt med om att det vore kul. I värsta fall får man väl skriva "reparerad" seiko om man bytt t ex. Ring eller glas med urtavla kvar? För i annat fall bör ju försäljning av klockor utan seiko originalband vara förbjudet det med.
Kanske bäst att rådfråga admin så jag inte har fel men jag har för mig att man inte gillar detta vilket jag personligen tycker är synd. Är ju att likställa med tex Bamfords Rolex-styggelser fast än på ett kul, lärorikt och billigt sätt.

Ping @Denke @Spencer66
 

d@ke

Cartier
Står det Seiko på prylen så ska det vara Seiko. Inget konstigt med det, och eftersom vi gillar både Seiko och KS så respekterar vi varumärkesskyddet och accepterar forumets policy. Har själv fått lära mig detta genom upplevelse när några annonser helt riktigt plockades bort av admin. Alltså: slöjda på, men bygger du en Sea Master av en Invicta så har du byggt en piratkopia.
 

Outdoors

Breitling
Står det Seiko på prylen så ska det vara Seiko. Inget konstigt med det, och eftersom vi gillar både Seiko och KS så respekterar vi varumärkesskyddet och accepterar forumets policy. Har själv fått lära mig detta genom upplevelse när några annonser helt riktigt plockades bort av admin. Alltså: slöjda på, men bygger du en Sea Master av en Invicta så har du byggt en piratkopia.
Självfallet. Men är det acceptabelt att sälja med titeln "moddad seiko" alternativt "moddad klocka" frågar jag mig.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Oj vilken märklig policy.
Håller helt med om att det vore kul. I värsta fall får man väl skriva "reparerad" seiko om man bytt t ex. Ring eller glas med urtavla kvar? För i annat fall bör ju försäljning av klockor utan seiko originalband vara förbjudet det med.

Den enda policyn vi har gäller varumärkesförfalskning. Står det Seiko på delarna och det inte är original Seiko så är det varumärkesintrång/fejk och inte ok. Obrandade delar som används vid moddning är inga problem alls. Vid försäljning skall det dock framgå att klockan är moddad eller har aftermarketdelar.

Ping @Per som borde veta detta eftersom det diskuterats tidigare och framgår av forumets riktlinjer... ;)
 

d@ke

Cartier
...och om någon känner för att läsa på lite och kanske ta reda på vilken noggrannhet man kan förvänta sig av ett 7S26-verk. Eller bara titta lite inuti ett urverk utan att pilla sönder sitt eget. Kolla här: https://drive.google.com/folderview?id=0B-k1fpJj0LTUNE5DWHZqWE4yT00&usp=drive_web
Nån snubbe har samlat alla(?) tekniska beskrivningar som går att uppbringa i digitalt format för såväl mekaniska som quartz-verk, och lite till.
En annan snubbe har skapat ett underlag för självstudier helt inriktat på 7S26 här: http://www.clockmaker.com.au/diy_seiko_7s26/
 
Topp