Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Seiko Monster Type II - eller så här gick det för Holmqvists "Seiko som stannar"

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av d@ke, 13 juli 2015.

1. d@ke
    Trådstartare

d@ke Friends of KS

Från:
    och till
    Jo, alltså klockan i den här tråden http://klocksnack.se/threads/seiko-som-stannar.38800/ hamnade hos mig i delar (exkl verk). Det handlar om en ganska välanvänd orange Seiko Monster (SKX781) som, efter att ha legat till sig ett tag, nu har har fått nytt liv igen.
    WP_20150712_13_00_48_Pro.jpg
    Det behövdes egentligen bara ett nytt verk men jag bestämde mig att testa ett MIL TYPE II-tema och gav hela klockan en borstad finish samt ordnade ny urtavla och chapterring Från Dagaz. Lumepluppen behövde fixas också.
    WP_20150712_14_17_07_Pro.jpg
    Visarna hämtades från en SNK809. Hyfsad kombo.
    WP_20150712_14_35_52_Pro.jpg
    Med nya packningar och gött med silikonfett klickar vridringen som när den var ny (nån gång 2007 för den här).
    WP_20150712_16_01_48_Pro.jpg
    Lumepluppen håller på att torka.
    TYPETWO8.jpg
    lumeshot på Type II-tavlan från Dagaz.
    WP_20150712_17_34_09_Pro.jpg
    Seiko Monster Type II - en klocka som är till för att användas, och som tål att användas. En beater.

(TILLBAKADRAGEN Nu till salu här: http://klocksnack.se/threads/seiko-monster-type-ii-borstad-en-riktig-beater.41257/)
    [EDIT]
    Nu ombyggd till Yellow Monster och till salu här: http://klocksnack.se/threads/seiko-yellow-monster-just-det.41593/
    WP_20150721_23_13_34_Pro.jpg
    WP_20150722_16_44_28_Pro.jpg
    ...försök till lumeshot.
    /d@ke

Senast ändrad: 22 juli 2015
    KurtHell, Spincini, Greven och 5 andra gillar detta.
  2. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn
    Stört-grym klocka det blev!
    Riktigt grymt jobbat, sjukt toolig på NATO!
    Riktig bilmekar/skita ner sig klocka ;)

3. Greven

Greven Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Bra jobbat! Imponerad över förvandlingen!

4. hollow123

hollow123 Biskop

Från:
    Göteborg
    Blev riktigt snyggt, bra jobbat!

5. twisted

twisted Stadsbo

Wow! Riktigt snyggt blev det! Den kombon på en SKX007 hade vart intressant!

6. KurtHell

KurtHell Torpare

Från:
    Oslo, Norge
    Veldig bra!
    Jeg sitter på en del skx007 i deler, har du noe forslag til evt. nytt verk med Hack, og opptrekk som går inn i en SKX kasse?
    Hvordan børstet du boet? Jeg har lurt på om jeg evt. skulle legge det i saltsyredamp.
    God sommer!

7. d@ke
    Trådstartare

d@ke Friends of KS

Från:
    och till
    Blir den inte såld när månadens allmosor delats ut så kanske jag slänger in den i ett vanligt SKX-case.
    Det urverk som behövs är ett NH35 (datum) eller NH36 (dag och datum). Dessa är industriversionen av 4R35/6. Givetvis funkar även NE15 som motsvaras av 6R15, men då kostar det lite mer. Till dessa verk behövs ny axel och krona (med gängor). Visare till 7S26 passar, och det är samma plastring runt verken.
    Jag har bara borstat med dremel med röd "scotchbrite-boll" mest för att original-monstret har för mycket bling för min smak.
    "Saltsyredamp" låter roligt . Vad blir det för finish då?

twisted gillar detta.
  8. d@ke
    Trådstartare

d@ke Friends of KS

Från:
    och till
    Kunde inte hålla mig utan byggde om den till ett Yellow Monster. Får slänga in TYPE II-tavlan i nåt annat case. SKX eller SNK?