• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko Monster Type II - eller så här gick det för Holmqvists "Seiko som stannar"

d@ke

Cartier
Jo, alltså klockan i den här tråden https://klocksnack.se/threads/seiko-som-stannar.38800/ hamnade hos mig i delar (exkl verk). Det handlar om en ganska välanvänd orange Seiko Monster (SKX781) som, efter att ha legat till sig ett tag, nu har har fått nytt liv igen.
WP_20150712_13_00_48_Pro.jpg

Det behövdes egentligen bara ett nytt verk men jag bestämde mig att testa ett MIL TYPE II-tema och gav hela klockan en borstad finish samt ordnade ny urtavla och chapterring Från Dagaz. Lumepluppen behövde fixas också.
WP_20150712_14_17_07_Pro.jpg

Visarna hämtades från en SNK809. Hyfsad kombo.
WP_20150712_14_35_52_Pro.jpg

Med nya packningar och gött med silikonfett klickar vridringen som när den var ny (nån gång 2007 för den här).
WP_20150712_16_01_48_Pro.jpg

Lumepluppen håller på att torka.
TYPETWO8.jpg

lumeshot på Type II-tavlan från Dagaz.
WP_20150712_17_34_09_Pro.jpg

Seiko Monster Type II - en klocka som är till för att användas, och som tål att användas. En beater.

(TILLBAKADRAGEN Nu till salu här: https://klocksnack.se/threads/seiko-monster-type-ii-borstad-en-riktig-beater.41257/)
[EDIT]
Nu ombyggd till Yellow Monster och till salu här: https://klocksnack.se/threads/seiko-yellow-monster-just-det.41593/
WP_20150721_23_13_34_Pro.jpg

WP_20150722_16_44_28_Pro.jpg

...försök till lumeshot.
/d@ke
 
Senast ändrad:

KurtHell

Breitling
Veldig bra!
Jeg sitter på en del skx007 i deler, har du noe forslag til evt. nytt verk med Hack, og opptrekk som går inn i en SKX kasse?
Hvordan børstet du boet? Jeg har lurt på om jeg evt. skulle legge det i saltsyredamp.
God sommer!
 

d@ke

Cartier
Wow! Riktigt snyggt blev det! Den kombon på en SKX007 hade vart intressant!
Blir den inte såld när månadens allmosor delats ut så kanske jag slänger in den i ett vanligt SKX-case.
Veldig bra!
Jeg sitter på en del skx007 i deler, har du noe forslag til evt. nytt verk med Hack, og opptrekk som går inn i en SKX kasse?
Hvordan børstet du boet? Jeg har lurt på om jeg evt. skulle legge det i saltsyredamp.
God sommer!
Det urverk som behövs är ett NH35 (datum) eller NH36 (dag och datum). Dessa är industriversionen av 4R35/6. Givetvis funkar även NE15 som motsvaras av 6R15, men då kostar det lite mer. Till dessa verk behövs ny axel och krona (med gängor). Visare till 7S26 passar, och det är samma plastring runt verken.
Jag har bara borstat med dremel med röd "scotchbrite-boll" mest för att original-monstret har för mycket bling för min smak.
"Saltsyredamp" låter roligt . Vad blir det för finish då?
 

d@ke

Cartier
Kunde inte hålla mig utan byggde om den till ett Yellow Monster. Får slänga in TYPE II-tavlan i nåt annat case. SKX eller SNK?
 
Topp