• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko "Pouge" 6139 frågor och kanske svar!?

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Kortvarig glädje dessvärre. För mkt som ej stämde efter kontroll så den skeppas tillbax till säljaren i Singapore. Trist att säljaren gav fel info då jag efterfrågade vissa saker. :(


Men med lite tur blir det ändå glädje mot veckans slut. Enorm glädje!

Ni kan börja gissa nu ..... :)
Trist, jag som just tänkte erbjuda dig en originalbezel :)
Men ja, även om tavlan är det viktigaste så är en stor del av värdet i originaliteten, och den hade ganska mycket bytt (inre och yttre bezel, pushers, de flesta visare) vilket höjer misstankarna om resten också. Ser fram emot slutet av veckan med spänning!
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Trist, jag som just tänkte erbjuda dig en originalbezel :)
Men ja, även om tavlan är det viktigaste så är en stor del av värdet i originaliteten, och den hade ganska mycket bytt (inre och yttre bezel, pushers, de flesta visare) vilket höjer misstankarna om resten också. Ser fram emot slutet av veckan med spänning!
Försöker få så mkt org som möjligt, men det är inte helt lätt med dessa tyvärr. Den som förhoppningsvis landar i veckan däremot.....ojojoj :)
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Nya tillskottet :)
image.jpeg
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Med denna klocka började ett maniskt letande efter 6139or. Har lyckats hitta några till efter denna. I nuläget finns 7 st olika 6139-6XXX hos mig. Och jag tänkte stanna där....(sure..)

(Nästa att hitta är en truepouge. Någon som har en att avyttra eller tips på var jag skall leta får gärna höra av sig.)


Denna är i ett utmärkt innre och yttre skick från 71.
image.jpeg

En av de klockor som skänker mig mest glädje!
 
Senast ändrad:

Exxet

Rolex
En fundering kring den här annonsen från @Exxet
https://klocksnack.se/threads/seiko-6139-resist-chronograph-71.60811/
Förutom, som det står i annonsen, att den ska vara rak, visst är det en AM-länk? Det ser ut att vara polerade mittlänkar, och proportionerna är off. Rätta mig gärna om jag har fel.
100-jpg.392166

200-jpg.392167
Det ska visst finnas en länk med kortare h-länkar och en gång i tiden vara polerade mittlänkar men jag ser inget som tyder på det, fick det här svaret på ett annat forum och litar på det: The top one appears to be a Pogue "polished middle bits Narrow H-Link" to me, but really not enough detail to be 100% sure. The key is that the H-Link is much narrow in design. Anecdotadly it appears these mostly if not only came on European Market Pogues and mostly if not only 6139-6002's.
en annan bild på länken, och jag försöker inte lura någon, det är ju en djungel med olika länkar o dyl.
länk.jpg
 

Compiss

Patek
2-Faktor
En fundering kring den här annonsen från @Exxet
https://klocksnack.se/threads/seiko-6139-resist-chronograph-71.60811/
Förutom, som det står i annonsen, att den ska vara rak, visst är det en AM-länk? Det ser ut att vara polerade mittlänkar, och proportionerna är off. Rätta mig gärna om jag har fel.
100-jpg.392166

200-jpg.392167
Lättast, för att se om det är AM el original är en bild på insidan länken. Ser ut som claspen fått en rejäl omgång av scotchbrigte
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
En fundering kring den här annonsen från @Exxet
https://klocksnack.se/threads/seiko-6139-resist-chronograph-71.60811/
Förutom, som det står i annonsen, att den ska vara rak, visst är det en AM-länk? Det ser ut att vara polerade mittlänkar, och proportionerna är off. Rätta mig gärna om jag har fel.
100-jpg.392166

200-jpg.392167
Visst kom dessa även med tapered länk, och jag har läst att mittlänkarna faktiskt skulle kunna vara polerade från fabrik. Håller dock med om att proprotionerna ser lite off ut. Behöver dock inte betyda AM, det skulle även kunna vara en servicelänk. Skulle gärna vilja veta hur låset är märkt @Exxet
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Mer insida/baksida kan det väl inte bli :)
Jag tror @Compiss syftade på spännet?
Är det din länk på bilderna, eller en "likadan"? Jag har aldrig sett en pogue-länk med polerade mittlänkar annat än på tveksamma objekt eller från säljare som också har AM/fejk-delar. Det betyder inte att denna inte är äkta, men jag behöver övertygas.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Jag tror @Compiss syftade på spännet?
Är det din länk på bilderna, eller en "likadan"? Jag har aldrig sett en pogue-länk med polerade mittlänkar annat än på tveksamma objekt eller från säljare som också har AM/fejk-delar. Det betyder inte att denna inte är äkta, men jag behöver övertygas.
Sista inlägget i denna tråd tyder på att tidiga länkar kunde ha polerade mittlänkar... http://www.thewatchsite.com/21-japanese-watch-discussion-forum/29382-new-6139-bracelet.html
 

Exxet

Rolex
Jag tror @Compiss syftade på spännet?
Är det din länk på bilderna, eller en "likadan"? Jag har aldrig sett en pogue-länk med polerade mittlänkar annat än på tveksamma objekt eller från säljare som också har AM/fejk-delar. Det betyder inte att denna inte är äkta, men jag behöver övertygas.
Det är länken som sitter på klockan på alla bilderna, alltså min, om jag hade lånat bilderna på nätet hade jag skrivit det. Tror inte ens Seiko själva har 100% koll på vad som satt på vad och vilken klocka efter snart 50 år.
 

Exxet

Rolex
Bild på de avtagbara länkarna, om det går att avläsa något av dem vet jag inte, och jag skrev ju inte att länken är 100 % original utan det ska vara ett original, och som sagt försöker inte blåsa ngn.
22.jpg
 
Topp