• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko "Pouge" 6139 frågor och kanske svar!?

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Hamnade på julfirande hos söta frökens moster och hennes man och jag pratade lite klockor varpå han gick och hämtade den här!
Köpt ny av honom och aldrig servad och fungerar klockrent. Knappt några repor och överlag i fantastiskt bruksskick. Jag är inte värst påläst on modellen, men jag måste erkänna att den är riktigt charmig! Ursäkta den dåliga bilden, kasst ljus och kass fotograf

image.jpg

Coolt med ett bra referensobjekt, se om du kan få en bättre bild och kanske ett årtal. Har ju diskuterats en del om originalfärgen på den inre vridningen samt bredden på länken.
God Jul
 

mrt4

Cartier
2-Faktor
Körde den i en online calculator på nätet och fick januari 1977 men han trodde själv att han köpt den 1975.

Men aldrig servad så allt är original.

Mvh Robin
 

6r15c

Omega
Kanske någon som vet vad skillnaden är mellan 6139-600x som diskuteras här och 6139-603x modellerna??
:seiko:

Bild på en 6139-6031:
6139-6031.jpg

Förutom att den har andra färger på visare och urtavla. Så ser det ut att vara samma boett och allt annat verkar vara samma som 600x serien??

Eller finns det mer som skiljer dem åt?
På bilden OVAN ser det ut som en JDM version samt dess tillhörande JDM länk samma som 600x hade..

Visuell jämförelse nedan:
Chrono3.jpg
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Hamnade på julfirande hos söta frökens moster och hennes man och jag pratade lite klockor varpå han gick och hämtade den här!
Köpt ny av honom och aldrig servad och fungerar klockrent. Knappt några repor och överlag i fantastiskt bruksskick. Jag är inte värst påläst on modellen, men jag måste erkänna att den är riktigt charmig! Ursäkta den dåliga bilden, kasst ljus och kass fotograf

image.jpg
Ser ut att vara riktigt fin och med svensk dagskiva :)
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Kanske någon som vet vad skillnaden är mellan 6139-600x som diskuteras här och 6139-603x modellerna??
:seiko:

Bild på en 6139-6031:
6139-6031.jpg

Förutom att den har andra färger på visare och urtavla. Så ser det ut att vara samma boett och allt annat verkar vara samma som 600x serien??

Eller finns det mer som skiljer dem åt?
På bilden OVAN ser det ut som en JDM version samt dess tillhörande JDM länk samma som 600x hade..

Visuell jämförelse nedan:
Chrono3.jpg
Vet inte vad skillnaden är men tycker man pougen är svår att hitta till salu så får man En rejäl överraskning när man letar speedtimer
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
Hej!
Jag har sneglat på dessa en tid då jag är j*vligt svag för 70-tals boetter och klassiska kronografer.
Har nu kommit över nedan, visade sig att min bortgågna svärfar hade en i gömmorna. Allt verkar fungera även om det känns som att allt går lite "trögt" så en service tänkte jag kosta på den. Extra roligt med svenskt daghjul. Personligen är jag inte helt förtjust i orginallänken. Går det att hitta länkar som inte är vikta men som passar boetten? Tips?
Betr service, @Minuteman servar du fortfarande dessa?
image.jpeg


-JL-
 

denjohan

Rolex
Pledge Member
Hej!
Jag har sneglat på dessa en tid då jag är j*vligt svag för 70-tals boetter och klassiska kronografer.
Har nu kommit över nedan, visade sig att min bortgågna svärfar hade en i gömmorna. Allt verkar fungera även om det känns som att allt går lite "trögt" så en service tänkte jag kosta på den. Extra roligt med svenskt daghjul. Personligen är jag inte helt förtjust i orginallänken. Går det att hitta länkar som inte är vikta men som passar boetten? Tips?
Betr service, @Minuteman servar du fortfarande dessa?
image.jpeg


-JL-
Fint ex du har där. Det finns, åtminstone teoretiskt, presidentlänkar till de där i original, men de är milt sagt sällsynta. Jag fick tag i ett ex efter lååååååångt letande på eBay, så visst går det, men helt enkelt är det inte. Annars tycker jag personligen att den gör sig väldigt bra på originallänken, det är bara att vänja sig vid rasslet. :)
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
Fint ex du har där. Det finns, åtminstone teoretiskt, presidentlänkar till de där i original, men de är milt sagt sällsynta. Jag fick tag i ett ex efter lååååååångt letande på eBay, så visst går det, men helt enkelt är det inte. Annars tycker jag personligen att den gör sig väldigt bra på originallänken, det är bara att vänja sig vid rasslet. :)
Tyvärr ganska kass mobilbild men den verkar vara i gott skick. Kanske skall ställa in mig på att köra orginallänken tills vidare. Ni som kan. Går det att få till en bättre passform mellan länk o boett eller riskerar jag att klämma sönder länken om jag försöker?
Hur kortar jag länken? Är det "springbars" i länken där det finns markeringar på insidan?
-JL-
 

Alruts

Rolex
Pledge Member
Hej!
Jag har sneglat på dessa en tid då jag är j*vligt svag för 70-tals boetter och klassiska kronografer.
Har nu kommit över nedan, visade sig att min bortgågna svärfar hade en i gömmorna. Allt verkar fungera även om det känns som att allt går lite "trögt" så en service tänkte jag kosta på den. Extra roligt med svenskt daghjul. Personligen är jag inte helt förtjust i orginallänken. Går det att hitta länkar som inte är vikta men som passar boetten? Tips?
Betr service, @Minuteman servar du fortfarande dessa?
image.jpeg


-JL-
Proev her, http://www.thewatchsite.com/8-seiko...racelet-6139-600x-chronograph-pogue-50-a.html
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Hej!
Jag har sneglat på dessa en tid då jag är j*vligt svag för 70-tals boetter och klassiska kronografer.
Har nu kommit över nedan, visade sig att min bortgågna svärfar hade en i gömmorna. Allt verkar fungera även om det känns som att allt går lite "trögt" så en service tänkte jag kosta på den. Extra roligt med svenskt daghjul. Personligen är jag inte helt förtjust i orginallänken. Går det att hitta länkar som inte är vikta men som passar boetten? Tips?
Betr service, @Minuteman servar du fortfarande dessa?
image.jpeg


-JL-
De är ju konkava mot bandet, så det blir lite speciellt. Jag tycker de gör sig avgjort bäst på originallänk. Endlinksen har i alla fall jag inte haft några problem att böja till försiktigt. Grattis till ett fint exemplar!
 

Viken

Breitling
Hej!
Jag har sneglat på dessa en tid då jag är j*vligt svag för 70-tals boetter och klassiska kronografer.
Har nu kommit över nedan, visade sig att min bortgågna svärfar hade en i gömmorna. Allt verkar fungera även om det känns som att allt går lite "trögt" så en service tänkte jag kosta på den. Extra roligt med svenskt daghjul. Personligen är jag inte helt förtjust i orginallänken. Går det att hitta länkar som inte är vikta men som passar boetten? Tips?
Betr service, @Minuteman servar du fortfarande dessa?
image.jpeg


-JL-
Mycket fin, kul med en svensk såld! ärligt talat tycker jag att du ska köra på original länken. Har haft en ersättningslänk från wjean (sitter på den jag postat tidigare i tråden) och tyckte den kändes trött. Visserligen inte provat den från uncleseiko men verkar rätt lika.
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
Mycket fin, kul med en svensk såld! ärligt talat tycker jag att du ska köra på original länken. Har haft en ersättningslänk från wjean (sitter på den jag postat tidigare i tråden) och tyckte den kändes trött. Visserligen inte provat den från uncleseiko men verkar rätt lika.
Tack! Nu har jag kört en vända med tops och tändstickor så nu börjar den se riktigt fin ut.
Testar med uncleseiko länken så får vi se vilken jag gillar bäst.
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
Nu tillslut fick jag äntligen leverans av länken från oncleseiko.
Original i all ära men jag har personligen svårt för rassligheten i den vikta länken.
Solid länk gjorde faktiskt att hela klockan känns mer solid. Claspen är lite längre än orginal men har ändå lite mindre öppning så man får liksom kränga klockan över handen.
Nu har jag bara precis fått på den och provat men är jävligt nöjd.
Bifogar lite bilder
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Nu tillslut fick jag äntligen leverans av länken från oncleseiko.
Original i all ära men jag har personligen svårt för rassligheten i den vikta länken.
Solid länk gjorde faktiskt att hela klockan känns mer solid. Claspen är lite längre än orginal men har ändå lite mindre öppning så man får liksom kränga klockan över handen.
Nu har jag bara precis fått på den och provat men är jävligt nöjd.
Bifogar lite bilder
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Tack för recensionen!
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
Finns det ngt intresse för en orginallänk till Pougen och vad är i så fall skäligt att begära för den?
 
Topp