• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko "Pouge" 6139 frågor och kanske svar!?

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Tack ok som vanligt :) Vilken spec ska man leta efter?
Glaset heter 330W18GN (eller 330W18GN00), men hittas nog enklast genom att söka på seiko crystal 6139-6002. Mig veterligen sitter samma glas i alla -600x refar (iaf 6000, 6002, 6005, 6009), men det finns väldigt många olika 6139- med väldigt många olika glas så var lite vaksam. Det finns också aftermarketglas i plexi, så läs noggrant!
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Jag skulle behöva ett nytt glas till min Pogue. Någon som har eller vet vart man kan få tag på ett sådant?
Sedan är jag också på jakt efter en länk :)
Finns bra ersättningsglas att köpa, men de är ofta inte exakt lika höga som originalet, oavsett vad som står i annonsen. Ingen biggie kanske, men kan vara bra att veta för den kräsna. Om det går skulle jag nog istället polera upp glaset som sitter på, eller be någon som kan göra det.
 

rogart-63

Patek
Finns bra ersättningsglas att köpa, men de är ofta inte exakt lika höga som originalet, oavsett vad som står i annonsen. Ingen biggie kanske, men kan vara bra att veta för den kräsna. Om det går skulle jag nog istället polera upp glaset som sitter på, eller be någon som kan göra det.

Kleinglasen håller mycket hög kvalitet . Så nära man kan komma ett originalglas . Kostar lite mer men väl värt det ?
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Min "pouge"
image.jpeg




Hittat på nätet.

Vintage Seiko Chronograph "Pogue Pepsi"

In 1973, Colonel William Pogue brought his Seiko 6139 Automatic Chronograph on board the Skylab 4 mission as part of his personal kit. He had purchased the watch from the PX at Ellington AFB, and although the watch wasn’t Flight-Approved by NASA, he was allowed to bring it on the flight.

The Skylab 4 mission was manned by Pogue, along with astronauts Gerald Carr and Edward Gibson, and was the third and final manned mission on the United States’ first space station. During the 84-day flight, the astronauts performed experiments pertaining to human endurance in zero gravity, along with observation of the earth, sun, and the Comet Kohoutek. While the mission was ultimately a success, the Skylab project was scrapped as NASA’s shuttle program got underway.

Although the 6139 was never formally approved for mission use, Pogue stated that his operated flawlessly during his time in space. While he never performed an EVA Spacewalk with the Seiko on his wrist (he used a NASA approved Speedmaster Professionalfor that task), he did use the Seiko to time engine burns. As his story goes, he had been training with the Seiko for six months to a year before the mission launched, as he hadn’t been issued his Speedmaster until late in the process, and had grown familiar with the Seiko, so brought it along without seeking official approval from the NASA brass.

Technically speaking, the Seiko 6139-6002 is a very simple timepiece, and was Seiko’s first attempt at making a mass-produced automatic chronograph model. The watch has a 30-minute counter in a single subsidiary register located at 6 o’clock, along with a day and date indicator at 3 o’clock, but lacks any additional registers and a sweep seconds function. Most notably, the 6139-6002 features an internally rotating bezel with tachymetre scale, operated via the crown
 

Alruts

Rolex
Pledge Member
Saa vidt jag vet, var 21J Japan only, alla andra fikk 17J. Det var pga tullregler i USA bla. Min er fraan juni 69, jag trodde iofs at det bara var tidiga JDM som hadde trykket paa tavlan, men der tog jag tydligen fel igen....
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Saa vidt jag vet, var 21J Japan only, alla andra fikk 17J. Det var pga tullregler i USA bla. Min er fraan juni 69, jag trodde iofs at det bara var tidiga JDM som hadde trykket paa tavlan, men der tog jag tydligen fel igen....
Hmmm inte lätt med vintage seiko :)
Det finns ju de som har tryckt 17J på tavlan...
Så det trycktes alltså även på tavlorna för export....?
 

Alruts

Rolex
Pledge Member
Hmmm inte lätt med vintage seiko :)
Det finns ju de som har tryckt 17J på tavlan...
Så det trycktes alltså även på tavlorna för export....?

Jag har googlat runt i eftermiddag, men hittar ingen henvisning till at export versionerna har detta tryck. Kollat alla køpguiden, men ingen andra enn JDM har det. Ingen i gamla kataloger och averisement hellre. Er ju inte sækert at just den tavlan et 100% kosher hellre då...
Just din JDM er vel en 6030? Såvidt jag kan se har dessa inte någon juvelangivning på JDM tavlarna hellre.
 

Alruts

Rolex
Pledge Member
Jag har googlat runt i eftermiddag, men hittar ingen henvisning till at export versionerna har detta tryck. Kollat alla køpguiden, men ingen andra enn JDM har det. Ingen i gamla kataloger och averisement hellre. Er ju inte sækert at just den tavlan et 100% kosher hellre då...
Just din JDM er vel en 6030? Såvidt jag kan se har dessa inte någon juvelangivning på JDM tavlarna hellre.

Her er en katalog bild paa 6030 JDM:

6139pic-3.jpg


Och ser man paa senare 6000 JDM har det tagits bort paa dom ocksaa:

6139pic-5.jpg
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Jag har googlat runt i eftermiddag, men hittar ingen henvisning till at export versionerna har detta tryck. Kollat alla køpguiden, men ingen andra enn JDM har det. Ingen i gamla kataloger och averisement hellre. Er ju inte sækert at just den tavlan et 100% kosher hellre då...
Just din JDM er vel en 6030? Såvidt jag kan se har dessa inte någon juvelangivning på JDM tavlarna hellre.
Kolla länken, där ser du en bild, första klockan tror jag....där står 17j.

Om teorin är följande:
21j endast JDM, 17j endast export, Och endast JDM modellerna har trycket på tavlan så borde det inte finnas 17J på tavlorna

http://wornandwound.com/gallery-seiko-6139-6002-pogue/
 

Alruts

Rolex
Pledge Member
Kolla länken, där ser du en bild, första klockan tror jag....där står 17j.

Om teorin är följande:
21j endast JDM, 17j endast export, Och endast JDM modellerna har trycket på tavlan så borde det inte finnas 17J på tavlorna

http://wornandwound.com/gallery-seiko-6139-6002-pogue/

Ja, jag såg den førut, men det er också den enda jag har sett. Så vitt jag vet, ska den inte ha det, men jag har tagit fel førut... Den tavlan behøver ju heller inte vara legit.
Du kan ju kanske fråga Bertnet69 om han har nån med trykk? Oopps, såg nu at dom kanske alla er JDM?
 
Topp