• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko "Pouge" 6139 frågor och kanske svar!?

Compiss

Patek
2-Faktor
Lika men olika, Februar 77 6002 och Juni 69 6000

IMG_20160528_224915.jpg
https://klocksnack.se/threads/fredagsöppning-troligtvis-forumets-äldsta-0000a.55968/#post-1432586


;););)
 

hjulmuttern

Omega
2-Faktor
God dag allihopa!
Har en 6139-6002 som går rätt så dåligt och en 6139-6012 som går finfint fast som är sliten på utsidan. Olika dagskivor och årtal på verken dock. Är det helgerån att byta urverk så att 6002:an fungerar och ska jag då även behålla original dagskiva?
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
God dag allihopa!
Har en 6139-6002 som går rätt så dåligt och en 6139-6012 som går finfint fast som är sliten på utsidan. Olika dagskivor och årtal på verken dock. Är det helgerån att byta urverk så att 6002:an fungerar och ska jag då även behålla original dagskiva?
Jag tycker det är helt ok, men varför inte serva och få två fina? Och varför inte lägga upp någon bild? :)
 

hjulmuttern

Omega
2-Faktor
Jag tycker det är helt ok, men varför inte serva och få två fina? Och varför inte lägga upp någon bild? :)

Jo vill absolut helst serva, ska höra med någon av forumets alla kunniga mekaniker.
Men som vanligt en prisfråga då alla pengar för tillfället slukas av frugans växthus som har blivit mer än ett bara ett växthus. Pougen befinner sig bortglömd hos min mor och far men 6012 finns hemma. Får se om jag lyckas få in bilden.
 

Alruts

Rolex
Pledge Member
God dag allihopa!
Har en 6139-6002 som går rätt så dåligt och en 6139-6012 som går finfint fast som är sliten på utsidan. Olika dagskivor och årtal på verken dock. Är det helgerån att byta urverk så att 6002:an fungerar och ska jag då även behålla original dagskiva?
Det är så klart möjligt, men.... Lite avhängigt av vilket årstal Poguen är, har den tvådelad chronovisare som är mycket lätt att spricka tuben på. Den är kvadratisk, inte rund. Dom tvådelade är mycket svåra at få tag på också, då både chronovisarna var servicedelar och skulle bytas. Hitta nån som kjänner 6139an, och ta service på Poguen och låt 6012an i fred imho.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Jo vill absolut helst serva, ska höra med någon av forumets alla kunniga mekaniker.
Men som vanligt en prisfråga då alla pengar för tillfället slukas av frugans växthus som har blivit mer än ett bara ett växthus. Pougen befinner sig bortglömd hos min mor och far men 6012 finns hemma. Får se om jag lyckas få in bilden.
Absolut serva, är den i så dåligt skick att du inte kan använda den så låt den ligga tills du sparat ihop till servicen.

I andra hand sälja till någon som tar hand om klockan, om den inte betyder massor för dig.

I sista hand byta delar, utverk osv.

Lägggggg upp bilder på dem:)
Jag har en riktigt risig men älskar att använda den :)

Just My 2 cents

Mitt ras ;)
image.jpeg
 

Daytona96

Rolex
Absolut serva, är den i så dåligt skick att du inte kan använda den så låt den ligga tills du sparat ihop till servicen.

I andra hand sälja till någon som tar hand om klockan, om den inte betyder massor för dig.

I sista hand byta delar, utverk osv.

Lägggggg upp bilder på dem:)
Jag har en riktigt risig men älskar att använda den :)

Just My 2 cents

Mitt ras ;)
image.jpeg
Grym patina!
 

hjulmuttern

Omega
2-Faktor
Det är så klart möjligt, men.... Lite avhängigt av vilket årstal Poguen är, har den tvådelad chronovisare som är mycket lätt att spricka tuben på. Den är kvadratisk, inte rund. Dom tvådelade är mycket svåra at få tag på också, då både chronovisarna var servicedelar och skulle bytas. Hitta nån som kjänner 6139an, och ta service på Poguen och låt 6012an i fred imho.


Det visste jag inte om en tvådelad chronovisare, tack för info.
Absolut serva, är den i så dåligt skick att du inte kan använda den så låt den ligga tills du sparat ihop till servicen.

I andra hand sälja till någon som tar hand om klockan, om den inte betyder massor för dig.

I sista hand byta delar, utverk osv.

Lägggggg upp bilder på dem:)
Jag har en riktigt risig men älskar att använda den :)

Just My 2 cents

Mitt ras ;)
image.jpeg

Vilken superskön patina. Bild kommer när jag hämtat hem min pogue.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Det visste jag inte om en tvådelad chronovisare, tack för info.


Vilken superskön patina. Bild kommer när jag hämtat hem min pogue.
Ser bättre ut på bild än verkliga skicket... Svetsloppor på länk och skeva ändlänkar...dag/datum måste ändrar med kronan knapparna går inte att trycka in så en service är nog behövlig :)
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Är det någon som har en bra och prisvärd kran när det kommer till mineralglas till denna modellen?
 

Exxet

Rolex
6139-6002-liten.png

Kände att jag ville vara med och dela lite. Här kommer mitt exemplar; en 6139-6002 från 76 som precis har fått korrekt länk monterad.
Som jag brukar skriva, det viktigaste är att man är nöjd själv med köpet, med det sagt så, men jag tror väl inte att den är från -76, inte med den tavlan, lr så är bakboetten fel.
 
Topp