• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko "Pouge" 6139 frågor och kanske svar!?

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Seiko Pouge - Frågor och kanske svar!?

Till alla Seikofantaster på forumet (jag vet att det finns många) vill jag först säga att min okunskap i ämnet Seiko är total.:) Därför hade jag tänkt att ni kanske ville hjälpa mig/KS:are att räta ut några frågetecken!?

Ville ha en sommarklocka! Har spanat in Seiko Pouge ett tag då det är en väldigt kul klocka historiskt och utseendemässigt! Tycker nog det är sommarklockan nr 1:). Har nu köpt två Seiko Pouge (Ref: 6139-6002! En med (troligen) franken inner ring (blå när den skall vara gul) å en som skall ha lämnat fabriken på detta sätt!

Självklart har jag sökt på nätet och surfat runt på diverse Seikosidor. Tycker dock det är lite motsägelsefullt på vissa punkter! Hodinkee referera tex att det är en 6139-6002 som var William Pouge´s klocka i rymden. Vad jag fattar - efter att ha sökt runt - är det i själva verket ett 6139-6005 det handlar om!??

Här kommer frågorna:

  • Vad skiljer 6139-6002 mot 6139-6005?
  • Vad betyder siffrorna till höger om klockan 6 på dessa tavlor (på mina står det 6030R)
  • På Pouge´s originalklocka är endast texten Automatic under Seiko skrivet!? (inte chronograph)
  • På Pouge´s originalklocka är det text med "Water 70m Resist"!? (Är detta typiskt för ref 6139-6005!?) På min tavla är denna text med på en av klockorna med Ref 6139-6002.!?
  • På Pouge´s klocka är Seikos logga samt 17j skrivet över klockan 6!? (Är detta typiskt för ref 6139-6005?)
Det är en fullständig djungel!:):(!

Kan ni räta ut några frågor tro! Vore mycket tacksam! Har försökt att göra en grafisk översikt över vad jag
menar. Inser att jag bara har gjort det mer grötigt!:)

Klocka nr 1: Jag vet att mineralglaset måste slipas:) Denna har Ref: 6139-6002 samt -6030R till höger om 6:an
6Xh4fOL.jpg

DILcefJ.jpg

Även denna har Ref: 6139-6002 och 6030R till höger om 6:an men med text och troligen franken inner ring!
unDpvY5.jpg

wm19NSo.jpg

Detta är Willima Pouge´s klocka som han sålde på Auktion! Denna bild har jag självklar lånat från nätet och är bra att ha som referens!
Seiko-Colonel-Pogue-chrono-original.jpg
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Tackar theargonaut!

Stort tack! Ja, de rätar ut en del frågetecken!
Vet du vad 6030R betyder!?

"-6030"tror jag (Bl.a.?) betyder treraders texten "SEIKO CHRONOGRAPH AUTOMATIC" på tavlan, och "R" står för typsnittet på subdialen t.ex. "1" istället för de märkta -6009T, tvåraders texten "SEIKO AUTOMATIC" på tavlan, och "T" står för typsnitt på subdialen där t.ex. ettan ser ut som ett "I" istället för "1".
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
"-6030"tror jag (Bl.a.?) betyder treraders texten "SEIKO CHRONOGRAPH AUTOMATIC" på tavlan, och "R" står för typsnittet på subdialen t.ex. "1" istället för de märkta -6009T, tvåraders texten "SEIKO AUTOMATIC" på tavlan, och "T" står för typsnitt på subdialen där t.ex. ettan ser ut som ett "I" istället för "1".

Stort Tack igen!

Tackar för att du reder ut detta problem!:)
Nördigt, ja visst, men kul att veta!
 

Exxet

Rolex
Water70Mproof och proof på baksidan -69 tidigt (Feb) -70, Water70Mresist och resist på baksidan -70 (Mar) -sent 72/73, omärkt sent -73 till den slutade tillverkas -78, första caset har även en liten "notch" ovanför kronan som försvann tidigt -70, tror den här texten är lika för den inhemska marknaden som för exportklockorna, Pougen hade ju två färger på inner-ringen vit o gul så den är nog bytt.

MVH.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Water70Mproof och proof på baksidan -69 tidigt (Feb) -70, Water70Mresist och resist på baksidan -70 (Mar) -sent 72/73, omärkt sent -73 till den slutade tillverkas -78, första caset har även en liten "notch" ovanför kronan som försvann tidigt -70, tror den här texten är lika för den inhemska marknaden som för exportklockorna, Pougen hade ju två färger på inner-ringen vit o gul så den är nog bytt.

MVH.


Tackar Exxet!

Kul att ha allt samlat här om dessa mytiska pjäser!:)
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
"1D..." på baklocket betyder December 71. Månaderna numrerades från 1-9,0,N,D. Den översta är således från februari 75.
De vita ringarna är blekta. Det fanns bara blått och gult (det ryktas även om svart). Alla blektes väldigt mycket av solljus, och de flesta är olika nyanser av vitt idag, men där den gula har svart text, och den blå/svarta har silvervit text.
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Förutom den uppsjö av olika tavlor som finns, och de två boetterna, så finns även två olika urverk. 6139A och 6139B. Det senare är det i särklass vanligaste (från ca 70 och framåt, om jag inte missminner mig), men A är eventuellt världens första automatiska kronografverk.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
"1D..." på baklocket betyder December 71. Månaderna numrerades från 1-9,0,N,D. Den översta är således från februari 75.
De vita ringarna är blekta. Det fanns bara blått och gult (det ryktas även om svart). Alla blektes väldigt mycket av solljus, och de flesta är olika nyanser av vitt idag, men där den gula har svart text, och den blå/svarta har silvervit text.


Tackar för tillägget DrSbaitso!

Posta din blåtavla här;)!
 

Exxet

Rolex
Lite info, men man vet ju inte om det alltid stämmer :confused:

Har hittat detta om innerringarna, finns visst fyra stycken.

Dom vita är visst väldigt svåra att komma över och är inte blekta och dom missfärgas inte med ålder eller UV, och används med både gula och blå tavlor, den vita har ett lager av färg på en gul ring med en svart tryck.

Den gula (och blå) infördes (mest troligt) för att bättre harmonisera med tavlorna, den har svarta siffror märkta direkt på gul plast
och dom bleknar till en ljusgul ton men inte till vitt.

Den blå kompletterar tavlan och silversiffrorna som är tryckta direkt på den blå plasten och kommer att blekna till en ljusgrå ton (ej vitt ) och dom blir fortare blekta än den gula.

Svart var tydligen lösningen på problemen med den blåa, silvertryck på svart plast som inte bleknar.

Blekt blå, gul och vit 6139-600X:
ringar.jpg


Proof försvann tydligen p g a Jänkarna, dom ansåg visst att det inte kunde finnas ett vattentätt ur av olika orsaker t ex ålder mm.

6139A 17J: används i 1969-1971 ej-JDM klockor (Japan Domestic Made)
6139A 21J: används i 1969-1971 JDM klockor
6139B 17J: används i 1971-1978 ej-JDM klockor
6139B 21J: används i 1971-1978 JDM klockor
en skillnad är enklare och robustare chrono-brygga på B-versionen.

MVH.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Lite info, men man vet ju inte om det alltid stämmer :confused:

Har hittat detta om innerringarna, finns visst fyra stycken.

Dom vita är visst väldigt svåra att komma över och är inte blekta och dom missfärgas inte med ålder eller UV, och används med både gula och blå tavlor, den vita har ett lager av färg på en gul ring med en svart tryck.

Den gula (och blå) infördes (mest troligt) för att bättre harmonisera med tavlorna, den har svarta siffror märkta direkt på gul plast
och dom bleknar till en ljusgul ton men inte till vitt.

Den blå kompletterar tavlan och silversiffrorna som är tryckta direkt på den blå plasten och kommer att blekna till en ljusgrå ton (ej vitt ) och dom blir fortare blekta än den gula.

Svart var tydligen lösningen på problemen med den blåa, silvertryck på svart plast som inte bleknar.

Blekt blå, gul och vit 6139-600X:
ringar.jpg


Proof försvann tydligen p g a Jänkarna, dom ansåg visst att det inte kunde finnas ett vattentätt ur av olika orsaker t ex ålder mm.

6139A 17J: används i 1969-1971 ej-JDM klockor (Japan Domestic Made)
6139A 21J: används i 1969-1971 JDM klockor
6139B 17J: används i 1971-1978 ej-JDM klockor
6139B 21J: används i 1971-1978 JDM klockor
en skillnad är enklare och robustare chrono-brygga på B-versionen.

MVH.

Perfekt!

Nu börjar man få klarhet i all röra!
Tackar Exxet!
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Mycket ny info även för mig i den här tråden! Kul! Stort tack till alla som delar med sig. Jag hade inte ens reflekterat över att det var olika typsnitt på subdialsen på mina.
Vad vridringarna beträffar så har jag också läst tråden där bilden kommer ifrån med ställer mig mycket tveksam av ett par anledningar - dels tycker jag det är märkligt att alla färger skulle vara gjutna av färgad plast förutom den vita (och varför välja just gul plast till den?), dels har jag inte sett den i någon broschyr eller reklam från perioden, men framförallt, vad skulle det suttit på för klocka?
Jag har bara sett något liknande på uppenbara frankenklockor, och då har jag ganska svårt att tro att de delarna skulle vara original och ultrarare. Här en sönderpolerad 6005 med tavla från white helmet, och aftermarket glas länk och visare.

IMG_9540.JPG


Som en liten parentes i pogue-historien kan nämnas seikos egna "reissue" från 80-talet, 7A28-7030 (den blå hette 7A28-703A). Det finns minst en här på forumet:

P1120916_zpsa5793225.jpg


Sen snubblade jag över Sornas missfoster till homage för en stund sedan, och tänkte att jag skulle dela med mig. Lustigt nog en av de snyggare klockorna från Sorna:

sornachronogoldsteel2_11.jpg
 

Exxet

Rolex
Mycket ny info även för mig i den här tråden! Kul! Stort tack till alla som delar med sig. Jag hade inte ens reflekterat över att det var olika typsnitt på subdialsen på mina.
Vad vridringarna beträffar så har jag också läst tråden där bilden kommer ifrån med ställer mig mycket tveksam av ett par anledningar - dels tycker jag det är märkligt att alla färger skulle vara gjutna av färgad plast förutom den vita (och varför välja just gul plast till den?), dels har jag inte sett den i någon broschyr eller reklam från perioden, men framförallt, vad skulle det suttit på för klocka?
Jag har bara sett något liknande på uppenbara frankenklockor, och då har jag ganska svårt att tro att de delarna skulle vara original och ultrarare. Här en sönderpolerad 6005 med tavla från white helmet, och aftermarket glas länk och visare.

IMG_9540.JPG


Som en liten parentes i pogue-historien kan nämnas seikos egna "reissue" från 80-talet, 7A28-7030 (den blå hette 7A28-703A). Det finns minst en här på forumet:

P1120916_zpsa5793225.jpg


Sen snubblade jag över Sornas missfoster till homage för en stund sedan, och tänkte att jag skulle dela med mig. Lustigt nog en av de snyggare klockorna från Sorna:

sornachronogoldsteel2_11.jpg

Tycker oxå att det verkar underligt med vitmålade gula ringar o_O varför inte gjuta i vitt material direkt, därom tvista de lärde antar jag.
Pouge.jpg

Min A M från -77 (visare, tavla o bägge ringar). på ingång:
Pouge Resist.jpg

MVH.
 

Exxet

Rolex

Mycket ny info även för mig i den här tråden! Kul! Stort tack till alla som delar med sig. Jag hade inte ens reflekterat över att det var olika typsnitt på subdialsen på mina.
Vad vridringarna beträffar så har jag också läst tråden där bilden kommer ifrån med ställer mig mycket tveksam av ett par anledningar - dels tycker jag det är märkligt att alla färger skulle vara gjutna av färgad plast förutom den vita (och varför välja just gul plast till den?), dels har jag inte sett den i någon broschyr eller reklam från perioden, men framförallt, vad skulle det suttit på för klocka?
Jag har bara sett något liknande på uppenbara frankenklockor, och då har jag ganska svårt att tro att de delarna skulle vara original och ultrarare. Här en sönderpolerad 6005 med tavla från white helmet, och aftermarket glas länk och visare.

IMG_9540.JPG


Som en liten parentes i pogue-historien kan nämnas seikos egna "reissue" från 80-talet, 7A28-7030 (den blå hette 7A28-703A). Det finns minst en här på forumet:

P1120916_zpsa5793225.jpg


Sen snubblade jag över Sornas missfoster till homage för en stund sedan, och tänkte att jag skulle dela med mig. Lustigt nog en av de snyggare klockorna från Sorna:

sornachronogoldsteel2_11.jpg

Spinner vidare på temat: Tegrov Minutestop.
Tegrov$_57.jpg
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Här är min sommartrippel som jag har inhandlat i vår! Otroligt vad man kan snöa in på en modell på väldigt kort tid!

Från vänster:

6139-6005 "Pougetavlan med "17J Resist tavla" 1972. Mitten en "resist tavla" men en 6139-6002 1971! Höger, en omärkt (Ej resist) 6139-6002 1975.

DSCF2119.JPG
 

Exxet

Rolex
Här är min sommartrippel som jag har inhandlat i vår! Otroligt vad man kan snöa in på en modell på väldigt kort tid!

Från vänster:

6135-6005 "Pougetavlan med "17J Resist tavla" 1972. Mitten en "resist tavla" men en 6135-6002 1971! Höger, en omärkt (Ej resist) 61335-6002 1975.

DSCF2119.JPG
6135 har jag aldrig sett förr ;)
 
Köpte denna i slutet av förra veckan.
Enligt seiko tillverkad någongång mellan 69-71, närmre än så kunde dom inte säga.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    269.2 KB · Visningar: 207
Topp