Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Seiko prospex

Diskussion i 'Diskussion' startad av Beastie, 1 juni 2015.

1. Beastie
    Trådstartare

Beastie Mr Cowbell

Såg idag att mårtenssons ur (Halmstad) har börjat sälja seikos prospex linje. Lite kul. Det var mkt folk i butiken så jag kom inte åt att klämma eller se priser, men såg bla dessa två i skylten som såg lite lockande ut.

image.jpg image.jpg

Chuck och Rockenfeller gillar detta.
  2. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Ja? :)

Prospex är bra skit! Gillar inte stuket på den första eller storleken på den undre, men bra klockor.

3. yonsson

Från:
    GBG
    Forumfavoriter som tillhör Prospexlinjen:
    SBBN015 (tonfisken)
    SBDC001 (sumo)
    SBDX001 (mm300)
    SBDC007 (Shogun)
    SBDX011 (stor tonfisk)

Erik1 och Gummo gillar detta.
  4. Beastie
    Trådstartare

Beastie Mr Cowbell

Jag gillade sun023p1, den undre av de två ovan. Såg den bara i montern och tyckte den såg bra ut. Blev förvånad när jag googlade och såg att den mätte in på 47,5mm, den såg inte så stor ut.

Är det samma skrutt armband på dessa som på skx modellerna, styvt plast?

5. yonsson

Från:
    GBG
    Faktiskt inte. Det är en ny bra silikonblandning som kom i samband med att SEIKO släppte SEIKO Astron med gummi för något år sedan. Riktigt riktigt bra band. Prova nästa gång!

Beastie gillar detta.
  6. Koj

Koj Torpare

Från:
    Västkust
    SRP639 är min favorit i Prospex serien, tyvärr med den styva plastarmbandet

Spincini och Seikosthlm gillar detta.
  7. Brutus

Brutus Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Fast de återförsäljare som haft prospex linjen har inte haft dessa inne vad jag sett, utan lite mer "udda" modeller. Det verkar vara delvis en annan "kollektion" som säljs i europa.

8. yonsson

Från:
    GBG
    Klockmaster i Globen har haft både SBBN15, SBDC001, SBDX001 och SBBN023 så där har du fel. :)

9. yonsson

Från:
    GBG
    Och pratar vi Europa så har SEIKO Paris har för övrigt garanterat haft i princip alla klockorna på listan.

10. Brutus

Brutus Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Ok, gick förbi klockbutiken vid hötorget (glömt namnet), dem hade bara modeller jag aldrig sett. Verkar iaf vara en hel del nya modeller i samband med att prospex linjen börjar säljas mer brett. Ska inte käfta mer!

11. Magnus Andersson

Magnus Andersson Borgare

Från:
    Göteborg
    Var inne på Magnussons Ur i Gbg i helgen och testade ett par fina Prospex.

Måste säga att jag blev grymt positivt överraskad av SBDC007 aka Shogun! Skulle jag utan tvekan kunna tänka mig att äga!

Provade även den första klockan som nämns i tråden. Gillade inte vridringen alls.

SUN023P1 var däremot rätt ok.

Seikosthlm, sveol och Beastie gillar detta.
  12. Beastie
    Trådstartare

Beastie Mr Cowbell

Har helt snöat in på sun023p1. Det är ju brutal. Minns du vad prislappen var på den hos Magnussons?

13. yonsson

Från:
    GBG
    TROR den kostar 6500kr, men kan kolla åt dig när jag ska till Klockmaster nästa vecka om du vill. Den kostar $675 i USA, så min gissning borde stämma på't ungefär.

14. Beastie
    Trådstartare

Beastie Mr Cowbell

Behövs inte, tack ändå. Ska nog in en sväng till byn idag och prova.

yonsson gillar detta.
  15. yonsson

Från:
    GBG
    Passa på att prova nya kronografastron på gummi också om du har tid (SSE015). Det ska vara samma blandning i gummit.

16. Beastie
    Trådstartare

Beastie Mr Cowbell

Hm, splittrad.
    Har varit och provat sun023p1. Den är väldigt grym, gris som en del brukar säga om stor pjäser. Det var en väldig kvalitetskänsla på hela bygget, gummiarmbandet höll hög kvalitet och var mjukt och följsamt. Tavlan var cool, lite tredimensionell.

Men den är ju stor, bezelen är bara typ 42mm men hela caset är ju 47,5mm. Den är ju mindre än de flesta g-shock men man är ju van vid 40-43.

Hm har en del att tänka på.

image.jpg

Gummo gillar detta.
  17. yonsson

Från:
    GBG
    Den är stor som ett as och framförallt tung som en folkabuss. :D
    Provade den ovan och SUN019 direkt när de kom ut. Var övertygad om att jag skulle köpa en innan jag provade den, men jag håller med, jisses...

Tycker en klassisk tråktonfisk (SBBN015) är mycket bättre till storleken. Ungefär samma mått på pappret, men med en konformad boett vilket gör att klockan sitter bättre och upplevs mindre. Den väger även mindre.

En annan rolig sak som sällan nämns (förutom det nya gummit) är det nya spännet på versionerna med länk. Det har nämligen för första gången (någonsin?) gjutna delar istället för pressade vilket gör att det är mer stabilt än de vanliga SEIKO-spännena. Hoppas det blir standardspänne i framtiden.

Nytt prospexspänne

gammalt prospexspänne

vonbahr, Gummo, john b och 2 andra gillar detta.
  18. ironcastle

ironcastle Borgare

Från:
    Söder om Stan
    Det spännet ser ju kalas ut! Men ursäkta; tråktonfisk SBBN015? Vafalls!? Har en sån sen nån vecka och trots både IWC 3717 och MM300 har den inte lämnat armen. Tycker den är kalasbra!

JayLar gillar detta.
  19. Tantal

Tantal Friends of KS

uploadfromtaptalk1433365535646.jpeg
    Sun023P1
    Fantastisk klocka!
    (Orginalgummit som följer med är mycket mjukt, antistatiskt drar ej till sig damm!
    Men onödigt klumpigt, med räfflorna!
    Gummit är också mycket långt till 18cm's handled! Flärpen fastnar i skjortor, tröjor och jackor!)
    Beställde därför Rubber zulu Yellowdog 24mm med Orange stichings, proffsigt i min längd med snygg avkortning!
    Underbar kombo!
    Klockan går perfekt, +1 Sek på 2 månader!
    Kan nästan läsa tidning i Lumskenet!
    Mycket nöjd!
    Lars

Mårtenssons ur Brookfield