• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko Quartz

Hittade på min farfars Seiko Quartz i en låda hos mina föräldrar.
Riktigt skitig, repig och fuktskadade visare. Sen saknar den boettpackning. Men ändå roligt att hitta på. Nu väntar bara ett batteribyte får se om den hoppar igång.

Så här ser den ut efter en rengöring samt borttagning av ärg på visarna. Någon som har koll på hur gammal den är?



20140217_123800.jpg
20140217_123844.jpg
20140217_123916.jpg
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Kul fynd. Hoppas du får igång den :) Lite puts så blir den nog fin.

Önskar att jag också hade en klocka efter farfar. Nu lever han iofs, 92 år gammal pigg och kry.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Du får köpa en klocka åt honom! Jag har två efter min. Den här samt en Certina Ds-2 från typ -74 (också repig och dan men nyservad i höstas).

Han har iallafall en gammal guldklocka vet jag. Fick den när han fyllde 60, nån handjagad Certina tror jag det var.

Visa gärna din DS-2, jag är själv från -74.

Ytterligare kuriosa är att farfar alltid har kallats Bengan :)
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Svårt att se, men är det inte en siffra före 5:an?
Skulle vilja ha en bättre bild av baksidan så man också ser verksnumret.

TheBengan
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Om de första två siffrorna i serienumret är 55 så är den från 1975, maj. Suwaloggan på urtavlan vid 28-sekunders markeringen användes nämligen bara t om 1981 och 65 fanns ju inga kvartsare.

Såldes säkert 1976 eller sent på året 1975.

Är du säker på det där med Suwa loggan yonsson? Quartz var ju relativt nytt även 1975 och samtliga Grand och King Quartz jag haft har haft från 1975 har haft den lilla separata batterilucken med bajonettfattning. Skruvbaklock som den här 8123:an har känns som en betydligt senare konstruktion. Jag tror inte heller SQ var något som fanns på tavlorna redan 1975.
martback kanske kan sprida lite ljus över frågan?
Jag skulle sätta mina pengar på att den är från maj 1985.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Molle
Helt 100 är jag inte, men på de andra modeller jag har koll på så försvann suwa-loggan 1981. Det skedde väl i samband med att företaget bytte namn till Seiko epson (1983). Därefter fanns inte daini och suwa. Loggan fasades ju dock ut innan på alla modeller jag har koll på.
 

martback

Breitling
Är du säker på det där med Suwa loggan yonsson? Quartz var ju relativt nytt även 1975 och samtliga Grand och King Quartz jag haft har haft från 1975 har haft den lilla separata batterilucken med bajonettfattning. Skruvbaklock som den här 8123:an har känns som en betydligt senare konstruktion. Jag tror inte heller SQ var något som fanns på tavlorna redan 1975.
martback kanske kan sprida lite ljus över frågan?
Jag skulle sätta mina pengar på att den är från maj 1985.

81-serien är ett 80-tals verk så det är 1985. Som Molle säger så är SQ beteckningen och skruvbaklocken (med möjligen något undantag) också senare än 1975.

Om man vill lära sig om Seikos 70-tals quartzverk så finns det info här:

http://www.thewatchsite.com/14-user.../11-seiko-movement-reference-spec-tables.html

- martin
 
Topp