• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko quartzpandamod (visare)

Hmpson

Cartier
Inhandlade för ett tag sedan en Seiko sndb09. Jag irriterade mig dock på att det i dagsljus inte gick att se vad klockan var och eftersom det för mig är - tro det eller ej - huvudsyftet med att bära ett armbandsur så var det lite av en dealbreaker. Problemet var alltså att visarna var blanka och smälte in alltför mycket i tavlans vita bakgrund.

Eftersom ersättningsvisare visade sig smått omöjliga att få tag på blev det till att måla de visare jag hade. De fick bli mattsvarta och chronografsekunden fick bli svart med orange spets som en liten homage till Seikos 70-tals panda.

Innan (lånad bild):
Seiko%252520Chronograph%252520Seiko%252520%25253A%252520SNDB09P1.jpg


Och nu (nej, jag har inte läst Botvidsons fotoskola och visst, jag borde):

SYjWzAl.jpg



Är hyfsat nöjd med kvalitén på resultatet. Det är första gången jag ger mig på något likande. Beslutet att ändra på visarna känns så här långt helt rätt.

En stort monstertack till er på forumet för tips och hjälp. Ett extra stort sådant till McGyver som förutom råd och tips glatt erbjöd sig att skicka lite lyspulver helt gratis till en forumnovis som mig. En sann gentleman! yonsson:s jättefina guide till att plocka loss verk och visare var också till stor hjälp. Tack för den!

Nu är jag sugen på att måla någon av "småvisarna" i samma oranga färg som sekundspetsen fått. Vad tror ni om det? Är det samma "enkla" procedur för att få loss och sätta tillbaka de visarna?
 

Hmpson

Cartier
Tack! Fast det är rackarns snyggt med orange liten visare på t.ex bucherern som finns i köp och sälj. Dessa beslut...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kul att det löste sig! Snyggt blev det också. Av ren nyfikenhet: Mailade du och frågade Rob om visare?
 

Hmpson

Cartier
Tack! Några missar är det ju, men inget som kommer att störa mig i det dagliga användandet.

Ja, jag mailade honom; tyvärr utan resultat.
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Riktigt snygg!

Alltid varit svag för panda-lookalikes, letar själv efter en SNN187 som dock verkar vara ruskigt svår att hitta :(
 

Hmpson

Cartier
Tack och bock! Tycker inte att sndb09 passar direkt sämre med svarta visare och bara en sådan sak som att man kan se vad klockan är... ;)
 

Hmpson

Cartier
Riktigt snygg!

Alltid varit svag för panda-lookalikes, letar själv efter en SNN187 som dock verkar vara ruskigt svår att hitta :(


Gillar också pandor. Gillar inte att snn187:an har den där svarta vridringen (är det en vridring eller bara en skala som ligger i utkanten på klockan?) dock. Däremot så tycker jag egentligen att det är snyggare med en ren panda än en alien-dito.
 

rogart-63

Patek
Funderar på att göra nåt liknande med denna en 7N42-8490 . Svårt att se visarna . Tänkt på att använda svart permanent tusch istället för färg . Vad tror ni om det .

NxzqIps.jpg
 

Hmpson

Cartier
Har ingen aning om hur det skulle funka. Det svåra med att måla visarna utan att först ta bort lysmassan och sedan sätta dit ny (jag provade på vinst och förlust innan jag gjorde på riktigt) var såklart att hålla färgen från lysmassan. Det kanske skulle gå bättre med en penna. Däremot så var det förvånandsvärt enkelt att få dit lysmassan. Eller så hade jag tur.

Vad är det för klocka? Om det är enkelt att få tag på nya (billiga) visare skulle jag nog köpa nya istället och bara klämma dit.
 
Topp