• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko ref. 6922 vs Audemars Piguet ref. 5402

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Då jag aldrig haft en 6922:a kände jag att jag var tvungen att hugga den när tillfället plötsligt dök upp här nyligen. Skicket på denna är fantastiskt. Detta är en B-serie som ger tillverkningsår 1982 men känns tämligen orörd, förmodligen något av en "Safe Queen".
IMG_0176.JPG

IMG_0170.JPG


Jag hade turen att lyckas ropa in den på Kaplans till ett i mitt tycke väldigt förmånligt pris. Man kan nog katigorisera den som en sport dress, likt en Royal Oaken. Faktiskt så har de rent estetiskt ganska mycket gemensamt, så jag tänkte jag kunde göra en jämförelse. Boetten har likt RO, Vacheron Constantin 222, IWC Ingenieur, Rolex Oyster Quartz en för epoken tidstypisk kantig slät boett, markerad glasring och integrerad länk.

Boett och länk
Boett och länk är fasad med fint samspel mellan polerade och borstade ytor. Denna är i two tone som är något nytt för mig, glasring, visare/index, krona och dekoreringar i länk är i guld. Jag har tidigare haft svårt för TT, men detta är väldigt måttligt och smakfullt i mitt tycke. Den är i fint och jag skulle våga säga opolerat skick, med tanke på sina i mitt tycke orörda bevels och orginalborstning och skarpa fasningar. Magiskt! Boetten är arbetat ur ett enda stycke massivt japanskt 316L-stål, ja jäklar, japanerna kunde det där på åttiotalet när det fortfarande fans en hederlig hantverkstradition som levde i yrket som ursprungit från de gamla samurajsvärdssmederna.
IMG_9897.JPG

IMG_9899.JPG

IMG_0166.JPG

IMG_0175.JPG


Boettlocket är gängat och klockan har klassningen Water Resistant, vad det innebär i faktiska siffror vet jag inte utan det får forska vidare om.
Kronan är original. Det är en så kallad ”no-logo” varianten som satt på första serierna, så det är väldigt roligt!
Att länken är original tvivlar jag inte en sekund på. Den har den äldre folded länken som skall sitta på dessa och spännet är en B-serie som stämmer väl överrens med utgivning och boettnummer. Viklåset är inte en double Butterfly, utan en single folding variant som bör vara rätt och inte är utbytt.
IMG_0180.jpg

IMG_0179.jpg


Tavla och visare
Tavlan är vackert gräddfärgad och med fina detaljer. Tavlan är en ”Japan T”, en underbar guilted teak tavla i ypperligt skick! Stavindexen är snudd på i perfekt skick och tritium markeringarna har börjat få en fin jämn patina som väl överensstämmer med visarnas lume. Visarna som bör vara original är av ”Index Squlettes”-typ med vackra infällningar av opal.
Glaset som också bör vara original är ett hardlex och är fortfarande klart och fint men en viss användning kan urskiljas som sig bör av en klocka med ca 35 år på nacken.

Varför det står ”Japan T” och inte ”T Japan T” i och med att både visare och index har tritium är ett mysterium för mig. Jag tror inte varken tavla eller visare är utbytta, det känns inte så med tanke på att lumens nyans väl överensstämmer sinsemellan. Om det finns någon som har vetskap i ämnet så får hen gärna upplysa mig så är jag tacksam, detta är något av ett huvudbry för mig. Jag skall försöka forska bakåt i klockans historia och se om något dyker upp.
IMG_9893.JPG

IMG_9896.JPG


Urverk
Som i de flesta kvalitetsur från denna tidsepok (IWC, AP, Rolex, Cartier, Omega, tom Patek) sitter det ett kvalitativt kvartsverk i denna. Dessa var ju i ropet på sjuttio och åttiotalet som gjorde att man kunde bygga fina tunna boetter med verk som var oerhört noggranna. I denna sitter ett in-house Seikoverk Cal 6922 som går absolut klanderfritt med knappt mätbar gångavvikelse. Den ända komplikation är likt Royal Oaken, datum. Jag har inte vågat öppna upp klockan utan kommer att gå till en urmakare för att kolla upp verket, därav ingen bild inuti.

På armen
Likt Royal Oaken är det en tunn klocka med som slinker in fint under manschetten. Den integrerade länken i kombination med tunnheten gör att klockan bäres större. Den är elegant men samtidigt sportig. Den bäres som en dröm! Klockans wrist presence är underbar, man känner knappt att den är på armen! Tavlans och visarnas tydlighet gör att man i alla ljusförhållanden kan enkelt se tiden. Endast i sämre ljus kan den vara svårläst då halveringstiden på tritiumet nästan halverats tre gånger och gör att det lyser dåligt i mörker.

IMG_0162.JPG
IMG_0158.JPG
IMG_0161.JPG
IMG_0168.JPG


En jämförelse med Audemars Piguets Royal Oak
AP 5402 Seiko 6922
Diameter 39mm / 34mm
Tjocklek 7,3mm / 7,7mm
Tjocklek länk 2,3mm / 2,1mm
Bredd vid lås 16mm / 16mm
Material 316L / 316L
Verk Cal 2121 / Cal 6922
Pris ca 180 000 kr / ca 2 promille av AP:n
(Ny motsvarande ref 15202) / (Då denna är utgången och man är förvisad till vintagemarknaden)
 

Sullstrom

Panerai
2-Faktor
Schyst SQ! Dom är väldigt fina och grymt prisvärda!
Min påminner lite om din även om skicket på min är betydligt sämre!
IMG_5954.jpg
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Grattis! Att man missaden! Har letat efter en ett tag... Hojta om du vill säljan, självklart till ett för dig bra pris.

Vänligen
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Tack för trevlig läsning och riktigt bra bilder!
Mycket matnyttigt i tråden
Kul att du gjorde en jämförelse med en RO, just sida vid sida bilder är något jag faktiskt letat..
Grattis till en riktigt fin 6922 Rozzy :)
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Fasen Rozzy, har saknat dina sköna poster. Historierna om klockorna till frugan osv.
Kul fynd och den ser riktigt bra ut. Konstigt tycker jag att de 34mm ser ut att sitta helt rätt på din arm trots att du har rätt stora handleder. Kul samling du har nu..

Skulle du kunna skriva lite kort om den sköna Flybacken som dykt upp emellanåt på dagens klocka senaste tiden. Gillar utseendet grymt mycket :)

Tack för trevlig läsning
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Riktigt fin, grattis! Gillar det kantiga formspråket och detaljerna, speciellt de förgyllda prickarna på länken :)
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Tack för alla vänliga ord och omdömen! :)

Nu hoppas jag och tror att de flesta inser att jag skrivit detta med djupaste ironi. Det var roligt att så många spelade med.
Jag skaffade en gammal dussinklocka (250 kr på Kaplans Lilla klockor, enda budgivaren) och recenserade den med den passion vi nördar beskriver en klocka vi verkligen finner intressant och eftertraktad. Jag har i inlägget inte ljugit eller farit med osanning men försökte få in så mycket klyschor och floskler jag bara kunde få in.
Tänk vad lite det är som skiljer klockor åt och hur vi lägger värde i olika detaljer. Dessa två är ju snarlika (ja, ja, grovt sett utifrån en oinitierads synsätt) och visar ju tid och datum lika bra. För att göra en ännu bättre jämförelse vore väl som Aurum påpekade att på Kaplans Kvalité igår så gick det Heuers (slutpris 8-15 kkr, grattis Gummo !) med samma verk och byggkvalité som PN RCOn som gick för 4.85 mKr.

Jag hoppas inte jag trampat på några ömma tår, ber om ursäkt i så fall. Jag anser att Seikos klockor är fantastiska i förhållande pris till vad man får samt att GS är väldigt häftiga.

Det skulle vara intressant att se hur många som googlade "Seiko 6922", bara utifall! ;)
Förresten, 6922:an är kanske till salu om någon är intresserad...
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Tack för alla vänliga ord och omdömen! :)

Nu hoppas jag och tror att de flesta inser att jag skrivit detta med djupaste ironi. Det var roligt att så många spelade med.
Jag skaffade en gammal dussinklocka (250 kr på Kaplans Lilla klockor, enda budgivaren) och recenserade den med den passion vi nördar beskriver en klocka vi verkligen finner intressant och eftertraktad. Jag har i inlägget inte ljugit eller farit med osanning men försökte få in så mycket klyschor och floskler jag bara kunde få in.
Tänk vad lite det är som skiljer klockor åt och hur vi lägger värde i olika detaljer. Dessa två är ju snarlika (ja, ja, grovt sett utifrån en oinitierads synsätt) och visar ju tid och datum lika bra. För att göra en ännu bättre jämförelse vore väl som Aurum påpekade att på Kaplans Kvalité igår så gick det Heuers (slutpris 8-15 kkr, grattis Gummo !) med samma verk och byggkvalité som PN RCOn som gick för 4.85 mKr.

Jag hoppas inte jag trampat på några ömma tår, ber om ursäkt i så fall. Jag anser att Seikos klockor är fantastiska i förhållande pris till vad man får samt att GS är väldigt häftiga.

Det skulle vara intressant att se hur många som googlade "Seiko 6922", bara utifall! ;)
Förresten, 6922:an är kanske till salu om någon är intresserad...

Tack för gratulationer och tack för inlägg! Huvudet på spiken vad det kan vara med ett klockintresse. Man kan bli lika förtjust å kär i klockor som kostar som ett par pizzor å två läsk samt har väldigt lite status och igenkänningsfaktor. Och man kan fortfarande hitta grymma klassiska kvalitetsur av kända tillverkare för överkomliga summor typ Heuer Carrera. Plockar man sen bort Heuerloggan så kan man hitta samma kvalité, utseende och verk i klockor för ännu mindre stålar.
Här är en av mina små kärlekar. Tysk 50-talsdykare uppsnappad från eBay i Sydafrika för skämslite pengar (250kr ink shipping)
IMG_0562.JPG
.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Tack för gratulationer och tack för inlägg! Huvudet på spiken vad det kan vara med ett klockintresse. Man kan bli lika förtjust å kär i klockor som kostar som ett par pizzor å två läsk samt har väldigt lite status och igenkänningsfaktor. Och man kan fortfarande hitta grymma klassiska kvalitetsur av kända tillverkare för överkomliga summor typ Heuer Carrera. Plockar man sen bort Heuerloggan så kan man hitta samma kvalité, utseende och verk i klockor för ännu mindre stålar.
Här är en av mina små kärlekar. Tysk 50-talsdykare uppsnappad från eBay i Sydafrika för skämslite pengar (250kr ink shipping)
IMG_0562.JPG
.
Riktigt grym. Har du själv satt på Tropical?

Haha, jag kom till stycket där du hyllade boettfinishen innan jag gav upp. Började ifrågasätta ditt omdöme faktiskt, kul hyss!
Kul att jag lyckades lura någon! :D
 
Topp