Då jag aldrig haft en 6922:a kände jag att jag var tvungen att hugga den när tillfället plötsligt dök upp här nyligen. Skicket på denna är fantastiskt. Detta är en B-serie som ger tillverkningsår 1982 men känns tämligen orörd, förmodligen något av en "Safe Queen".
Jag hade turen att lyckas ropa in den på Kaplans till ett i mitt tycke väldigt förmånligt pris. Man kan nog katigorisera den som en sport dress, likt en Royal Oaken. Faktiskt så har de rent estetiskt ganska mycket gemensamt, så jag tänkte jag kunde göra en jämförelse. Boetten har likt RO, Vacheron Constantin 222, IWC Ingenieur, Rolex Oyster Quartz en för epoken tidstypisk kantig slät boett, markerad glasring och integrerad länk.
Boett och länk
Boett och länk är fasad med fint samspel mellan polerade och borstade ytor. Denna är i two tone som är något nytt för mig, glasring, visare/index, krona och dekoreringar i länk är i guld. Jag har tidigare haft svårt för TT, men detta är väldigt måttligt och smakfullt i mitt tycke. Den är i fint och jag skulle våga säga opolerat skick, med tanke på sina i mitt tycke orörda bevels och orginalborstning och skarpa fasningar. Magiskt! Boetten är arbetat ur ett enda stycke massivt japanskt 316L-stål, ja jäklar, japanerna kunde det där på åttiotalet när det fortfarande fans en hederlig hantverkstradition som levde i yrket som ursprungit från de gamla samurajsvärdssmederna.
Boettlocket är gängat och klockan har klassningen Water Resistant, vad det innebär i faktiska siffror vet jag inte utan det får forska vidare om.
Kronan är original. Det är en så kallad ”no-logo” varianten som satt på första serierna, så det är väldigt roligt!
Att länken är original tvivlar jag inte en sekund på. Den har den äldre folded länken som skall sitta på dessa och spännet är en B-serie som stämmer väl överrens med utgivning och boettnummer. Viklåset är inte en double Butterfly, utan en single folding variant som bör vara rätt och inte är utbytt.
Tavla och visare
Tavlan är vackert gräddfärgad och med fina detaljer. Tavlan är en ”Japan T”, en underbar guilted teak tavla i ypperligt skick! Stavindexen är snudd på i perfekt skick och tritium markeringarna har börjat få en fin jämn patina som väl överensstämmer med visarnas lume. Visarna som bör vara original är av ”Index Squlettes”-typ med vackra infällningar av opal.
Glaset som också bör vara original är ett hardlex och är fortfarande klart och fint men en viss användning kan urskiljas som sig bör av en klocka med ca 35 år på nacken.
Varför det står ”Japan T” och inte ”T Japan T” i och med att både visare och index har tritium är ett mysterium för mig. Jag tror inte varken tavla eller visare är utbytta, det känns inte så med tanke på att lumens nyans väl överensstämmer sinsemellan. Om det finns någon som har vetskap i ämnet så får hen gärna upplysa mig så är jag tacksam, detta är något av ett huvudbry för mig. Jag skall försöka forska bakåt i klockans historia och se om något dyker upp.
Urverk
Som i de flesta kvalitetsur från denna tidsepok (IWC, AP, Rolex, Cartier, Omega, tom Patek) sitter det ett kvalitativt kvartsverk i denna. Dessa var ju i ropet på sjuttio och åttiotalet som gjorde att man kunde bygga fina tunna boetter med verk som var oerhört noggranna. I denna sitter ett in-house Seikoverk Cal 6922 som går absolut klanderfritt med knappt mätbar gångavvikelse. Den ända komplikation är likt Royal Oaken, datum. Jag har inte vågat öppna upp klockan utan kommer att gå till en urmakare för att kolla upp verket, därav ingen bild inuti.
På armen
Likt Royal Oaken är det en tunn klocka med som slinker in fint under manschetten. Den integrerade länken i kombination med tunnheten gör att klockan bäres större. Den är elegant men samtidigt sportig. Den bäres som en dröm! Klockans wrist presence är underbar, man känner knappt att den är på armen! Tavlans och visarnas tydlighet gör att man i alla ljusförhållanden kan enkelt se tiden. Endast i sämre ljus kan den vara svårläst då halveringstiden på tritiumet nästan halverats tre gånger och gör att det lyser dåligt i mörker.
En jämförelse med Audemars Piguets Royal Oak
AP 5402 Seiko 6922
Diameter 39mm / 34mm
Tjocklek 7,3mm / 7,7mm
Tjocklek länk 2,3mm / 2,1mm
Bredd vid lås 16mm / 16mm
Material 316L / 316L
Verk Cal 2121 / Cal 6922
Pris ca 180 000 kr / ca 2 promille av AP:n
(Ny motsvarande ref 15202) / (Då denna är utgången och man är förvisad till vintagemarknaden)
Jag hade turen att lyckas ropa in den på Kaplans till ett i mitt tycke väldigt förmånligt pris. Man kan nog katigorisera den som en sport dress, likt en Royal Oaken. Faktiskt så har de rent estetiskt ganska mycket gemensamt, så jag tänkte jag kunde göra en jämförelse. Boetten har likt RO, Vacheron Constantin 222, IWC Ingenieur, Rolex Oyster Quartz en för epoken tidstypisk kantig slät boett, markerad glasring och integrerad länk.
Boett och länk
Boett och länk är fasad med fint samspel mellan polerade och borstade ytor. Denna är i two tone som är något nytt för mig, glasring, visare/index, krona och dekoreringar i länk är i guld. Jag har tidigare haft svårt för TT, men detta är väldigt måttligt och smakfullt i mitt tycke. Den är i fint och jag skulle våga säga opolerat skick, med tanke på sina i mitt tycke orörda bevels och orginalborstning och skarpa fasningar. Magiskt! Boetten är arbetat ur ett enda stycke massivt japanskt 316L-stål, ja jäklar, japanerna kunde det där på åttiotalet när det fortfarande fans en hederlig hantverkstradition som levde i yrket som ursprungit från de gamla samurajsvärdssmederna.
Boettlocket är gängat och klockan har klassningen Water Resistant, vad det innebär i faktiska siffror vet jag inte utan det får forska vidare om.
Kronan är original. Det är en så kallad ”no-logo” varianten som satt på första serierna, så det är väldigt roligt!
Att länken är original tvivlar jag inte en sekund på. Den har den äldre folded länken som skall sitta på dessa och spännet är en B-serie som stämmer väl överrens med utgivning och boettnummer. Viklåset är inte en double Butterfly, utan en single folding variant som bör vara rätt och inte är utbytt.
Tavla och visare
Tavlan är vackert gräddfärgad och med fina detaljer. Tavlan är en ”Japan T”, en underbar guilted teak tavla i ypperligt skick! Stavindexen är snudd på i perfekt skick och tritium markeringarna har börjat få en fin jämn patina som väl överensstämmer med visarnas lume. Visarna som bör vara original är av ”Index Squlettes”-typ med vackra infällningar av opal.
Glaset som också bör vara original är ett hardlex och är fortfarande klart och fint men en viss användning kan urskiljas som sig bör av en klocka med ca 35 år på nacken.
Varför det står ”Japan T” och inte ”T Japan T” i och med att både visare och index har tritium är ett mysterium för mig. Jag tror inte varken tavla eller visare är utbytta, det känns inte så med tanke på att lumens nyans väl överensstämmer sinsemellan. Om det finns någon som har vetskap i ämnet så får hen gärna upplysa mig så är jag tacksam, detta är något av ett huvudbry för mig. Jag skall försöka forska bakåt i klockans historia och se om något dyker upp.
Urverk
Som i de flesta kvalitetsur från denna tidsepok (IWC, AP, Rolex, Cartier, Omega, tom Patek) sitter det ett kvalitativt kvartsverk i denna. Dessa var ju i ropet på sjuttio och åttiotalet som gjorde att man kunde bygga fina tunna boetter med verk som var oerhört noggranna. I denna sitter ett in-house Seikoverk Cal 6922 som går absolut klanderfritt med knappt mätbar gångavvikelse. Den ända komplikation är likt Royal Oaken, datum. Jag har inte vågat öppna upp klockan utan kommer att gå till en urmakare för att kolla upp verket, därav ingen bild inuti.
På armen
Likt Royal Oaken är det en tunn klocka med som slinker in fint under manschetten. Den integrerade länken i kombination med tunnheten gör att klockan bäres större. Den är elegant men samtidigt sportig. Den bäres som en dröm! Klockans wrist presence är underbar, man känner knappt att den är på armen! Tavlans och visarnas tydlighet gör att man i alla ljusförhållanden kan enkelt se tiden. Endast i sämre ljus kan den vara svårläst då halveringstiden på tritiumet nästan halverats tre gånger och gör att det lyser dåligt i mörker.
En jämförelse med Audemars Piguets Royal Oak
AP 5402 Seiko 6922
Diameter 39mm / 34mm
Tjocklek 7,3mm / 7,7mm
Tjocklek länk 2,3mm / 2,1mm
Bredd vid lås 16mm / 16mm
Material 316L / 316L
Verk Cal 2121 / Cal 6922
Pris ca 180 000 kr / ca 2 promille av AP:n
(Ny motsvarande ref 15202) / (Då denna är utgången och man är förvisad till vintagemarknaden)