• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko Sarb 033

Tgw74

Breitling
Hej alla
Vad säger ni om Seiko Sarb 033? Eller är det en seiko sarx jag ska ha??
De ligger på min inköps-önske-lista.
Ge mig ert omdöme - och posta gärna bilder!
 
Senast ändrad:

Jpg

Cartier
2-Faktor
Ingen expert men det är väl framförallt storleken som skiljer (och priset). Sarb033 och sarx035 är ju snarlika i mina ögon. Sarx013 och 015 känns lite som omega aqua terra substitut på gränsen till hommage, gillar dem. Sen vad du ska ha vet du nog bäst själv! Tycke och smak! (Jag har en sarb, love it.)
 

strider

Panerai
Ingen expert men det är väl framförallt storleken som skiljer (och priset). Sarb033 och sarx035 är ju snarlika i mina ögon. Sarx013 och 015 känns lite som omega aqua terra substitut på gränsen till hommage, gillar dem. Sen vad du ska ha vet du nog bäst själv! Tycke och smak! (Jag har en sarb, love it.)
Som sagt så måste TS vara mer specifik
 

Biskopen

Cartier
2-Faktor
Både Sarb033 och Sarx013/015 är personliga favoriter. Det kan inte bli fel oavsett vilken du väljer. ;)
 

Biskopen

Cartier
2-Faktor
Storleksmässigt ligger Sarb033 på 38mm utan krona medans Sarx013/015 ligger på 40mm.
Rent tekniskt delar klockorna Seikos 6R15-verk.

Utseendemässigt tycker jag att Sarx ser lite sportigare ut och påminner till viss del om Omegas Aqua Terra med teak tavla. Sarb033 har ett mer "klassiskt" utseende. Måste jag välja föredrar jag nog Sarx ändå, men smaken är som baken som man brukar säga.
 

Blackpercy

Panerai
2-Faktor
Jag har haft sarb033 och sarx015. Har idag en sarx035. Sarx är känns ett par snäpp bättre, speciellt 035. Länken är riktigt fin på den, tavla svart som natten med grymma index och visare. Kör sarx om du kan.
 

Psykel

Patek
Så alla fattar vad som pågår...
SARB033
MD-33721_20170106125644_4fd76048d0b233f3.jpg

SARX015
f5e954a14044e7ab9e6f0e9245671bb8.jpg

SARX035
S-SARX035_b_1200x.jpg
 

Case

Panerai
Det är rätt stor skillnad i kvalitetskänsla på Sarb och Sarx. Sarx’arna har påtagligt högre finish och mer gedigen länk. De är också dyrare, men personligen tycker jag att priset är motiverat.

När jag köpte min Sarb033 blev jag lite besviken. Sarx015 däremot är en grym klocka. Eventuellt finns en ny modell med nytt namn som har bättre AR. Det var det enda problemet jag hade, teaktavlan kom inte till sin rätt med mycket reflexer.

Sarx035 är ytterligare ett snäpp upp i finsish och länk. Jag har ägt en Sdgm003 som hade högre kvalitetskänsla än Sarxen. Framförallt har den dubbel AR som är galet bra. 035 har jag fingrat på i Japan och den håller samma höga standard.
 

Blackpercy

Panerai
2-Faktor
Det är rätt stor skillnad i kvalitetskänsla på Sarb och Sarx. Sarx’arna har påtagligt högre finish och mer gedigen länk. De är också dyrare, men personligen tycker jag att priset är motiverat.

När jag köpte min Sarb033 blev jag lite besviken. Sarx015 däremot är en grym klocka. Eventuellt finns en ny modell med nytt namn som har bättre AR. Det var det enda problemet jag hade, teaktavlan kom inte till sin rätt med mycket reflexer.

Sarx035 är ytterligare ett snäpp upp i finsish och länk. Jag har ägt en Sdgm003 som hade högre kvalitetskänsla än Sarxen. Framförallt har den dubbel AR som är galet bra. 035 har jag fingrat på i Japan och den håller samma höga standard.
Håller helt med. Haft en sdgm001 också, tycker sarx035 är en nivå till över sdgm. Och sdgm var ett par nivåer över sarb.
 

Pieces

Omega
Sarb033an har lume också.
Vissa hatar det, andra gillar det.
Sen finns inte sarben kvar i produktion vilket gör det lite roligare.
Troligtvis insåg Seiko är sarben var lite för prisvärd ;)
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Jag har en Sarb035 som jag är supernöjd med. Håller tiden väl, bra storlek, sitter skönt på handleden. Sen som ovan sagt så tillverkas de inte längre, så blir lite extra roligt :rolleyes:
 

Psykel

Patek

-JL-

Rolex
2-Faktor
Den där länken såg spännande ut. Vart har du hittat den och passar den perfekt på SARB:en?
Hadley Roma länk. Kommer faktiskt inte ihåg var jag köpte den men borde gå att googla sig fram. Den har inte SEL men sitter bra, jag behövde inte justera en massa även om orginallänken följer bandhornen lite bättre.
Dock riktigt skön länk att bära
 

Pieces

Omega
Hur håller era 6r15 tiden?
Blev negativt inställd först men efter drygt en månad började den hålla intervall om +-4 sekunder. Verkar som om den behöver "köras in".
Nu efter ytterliggare en månad håller den fortsatt samma tidsspann, oavsett om jag bär den eller lägger av mig den ett dygn.
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
Hur upplever du tyngden i den kontra ståldito?
Jag upplever den som väldigt lätt. Jag hade lite svårt för det i början, att tyngden inte motsvarar synintrycket. Titan tycker jag känns lite skumt att ta på också, inte lika kallt som stål...
Men när man har den på handleden känns det helt rätt, väldigt skön att bära. Man märker knappt att den är på
 

supersu

Omega
I like my new SARB033, but I have an issue with the bracelet. There's not enough micro adjustment holes, and the links are rather large, so I when I size the bracelet, it's either far too big, or far too small. I can't get it right where I want it.
 
Topp